کد مطلب: ۴۶۱۰۵۱

چرا معاملات «شستا» باطل شد؟ / شستا چه زمانی بازگشایی می‌شود؟

چرا معاملات «شستا» باطل شد؟ / شستا چه زمانی بازگشایی می‌شود؟

روز دوشنبه ناظر بورس بازگشایی مرتبه دوم شستا را نیز باطل کرد تا این نماد روز چهارشنبه با محدودیت دامنه نوسات ۵ درصدی بازگشایی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که در معاملات روز دوشنبه بازگشایی مرتبه دوم شستا با رشد ۳۷ درصدی قیمت همراه بود، ناظر بازار این بازگشایی را باطل کرد تا بر اساس قانون بورس، بازگشایی بعدی شستا با محدودیت دامنه نوسان ۵ درصدی انجام شود.

این در حالی است که تاثیر ۲۲ هزار واحدی شستا بر شاخص کل منجر به این شده بود که شاخص کل در پایان روز بالاتر از ۵ درصد رشد داشته باشد موضوعی که می‌توانست بورس را دچار تعطیلی یک یا چند روزه کند. از آنجا که طبق ماده (۱) دستورالعمل اجرایی شرایط اضطراری موضوع ماده (۳۲) قانون بازار اوراق بهادار؛ سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است در صورت وقوع شرایط اضطراری و برای حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران و حفظ بازار شفاف، منصفانه و کارآ، دستور تعطیل یا توقف تمام یا بخشی از معاملات هر یک از بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر کند، بنابراین این شبهه به وجود آمد که عدم تایید معاملات شستا می‌تواند به همین دلیل باشد.

با این حال گودرزی، معاونت بورس تهران این موضوع را رد کرده و گفته است تنها دلیل باطل شدن معاملات شستا مباجث نظارتی بوده است به این معنا که دستکاری در قیمت بازگشایی انجام شده و حجم معاملات با نوسان قیمت همخوانی نداشت از همین رو ناظر بازار تصمیم به ابطال آن گرفت.

بر اساس اعلام گودرزی، بازگشایی نماد شستا روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینم از بورس دل بخوای،دیگه بورس ایران جای هیچ تحلیلی رو نگذاشتن،هرچی تحلیل میکنی میبینی یه عده به نفع خودشون یا دیگران یه کارهای نظیر شستا انجام میدن،مورد بوده 85 درصد سود داشته و قبول کردن ولی شستا!!باید ضرر مارو جبران کنن،این همه مدت شستا بسته بوده کلی ضرر کردیم،دیروز هم اونجوری میکنن،ما که راضی نیستیم

  • ناشناس

    دور زدن قانون با بند وتبصره براحتی اب خوردن،

  • زهرا

    اینهمه سهمو بستید. ماب همون روزی ۵ درصد راضی بودیم. میزاشتید تو این بازار خوب ۵ درصدش رو بخوره. ۳۰ درصد نخواستیم ازتون

  • ناشناس

    تنها چیزی که دلخوش بودیم مثلا شفاف هست که اینم مشخص شد شفاف نیست متاسفانه

  • #شستا

    واین اتفاق همیشه برای شستا میافتد همه غلط کردن بجز ناظر

  • #شستا

    خوب باطل شد چرا بدون دامنه نوسان بازگشایی نشد ؟
    یعنی چها شنبه میخوان چکار کنن ؟
    چند روزه سرمایه ملت و بلوکه کردن که چی ؟
    واقعا یکی نیست جواب بده تا کی حرفای صد من یک غاز این اراجیف بند هارو باید تحمل کنیم؟

  • شستا، عدالت

    اگه از همون یکشنبه با دامنه نوسان باز میکردن حداقل ۱۵ درصد سود میکردیم ،، این چه حق خوریه؟؟!!! باز کردی حجم مبنام پرشده اونوقت باطل کردی،، یه کم مشکوک میزنه قضیه

  • ناشناس

    بورسم شده رانت…..

  • ناشناس

    اینقدر اینا نامردن که ادم باید پولشو از بازار سرمایه هم بکشه بیرون بازار بورس هم دارن به گند میکشن

  • ناشناس

    خسته نشدین سیر نشدین بابا چقدر می خواهن بکشین بالا به خدا من روی این شستا خواستم خرج عروسیم کنم به قران الان پول ندارم عروسی بگیر حداقل بسته نمی شد روزی ۵% سود میکردیم خدا اگه باشه جوابتونو میده ولی ….