کد مطلب: ۵۸۸۴۵۴

چرا پول صندوق توسعه ملی به بورس تزریق نشد؟

چرا پول صندوق توسعه ملی به بورس تزریق نشد؟

گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات حاکی از آن است که شورای عالی بورس در تصویب تزریق منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تعلل کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بندی از بخش سوم گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ آمده است که "تأخیر و تعلل ۳ ماهه شورای عالی بورس در تصویب تزریق مبلغ ۱.۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و عدم اتخاذ تصمیم در استفاده از منابع حاصل از کارمزدهای وصول شدهی مربوط به خرید و فروش سهام در سال ۱۳۹۹ (مبلغ ۲۶،۰۰۰ میلیارد تومان) در ساماندهی و حمایت از بازار سرمایه از مصادیق ترک فعل بوده است. "

بر اساس این گزارش، یکی از راه های تعادل بخشی بازار سرمایه تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود که همواره حاشیه های زیادی را در پی داشت. درواقع با ادامه روند ریزشی در بازار سرمایه از سال گذشته، زمزمه های تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار در چند مرحله به گوش رسید که مرحله نخست این قرار، به مبلغ یک هزار میلیارد تومان اجرا شد اما خبری از مراحل بعدی نشد.

در این راستا چند ماه قبل صندوق توسعه ملی اعلام کرد که بعد از مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اختصاص منابع صندوق به بازار سرمایه، فرایند آن بلافاصله در صندوق بررسی و در دستور کار قرار گرفته است ولی پیگیری نکردن سازمان بورس از بانک مرکزی و مشکلات تسعیر نرخ ارز توسط بانک منجر به اجرایی نشدن مصوبه شده است. ( ایسنا )

پاسخ بورسی‌ها به ادعای دیوان محاسبات

در این راستا محمد ابراهیم آقابابائی، رئیس هیات عامل سابق صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه متن مذکور اشتباه است، توضیح داد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان، منابع داخلی سازمان بورس بوده که شورای عالی بورس در بیست و یکم آبان ماه سال ۱۳۹۹ تصویب کرد تا به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

وی ادامه داد: درواقع این مبلغ ربطی به منابعی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود ندارد، چراکه این موضوع اصلا در اختیار شورای عالی بورس نیست.

رئیس هیات عامل سابق صندوق تثبیت بازار سرمایه افزود: منظور دیوان محاسبات این بوده است که از زمان شروع ریزش بازار سرمایه در مردادماه سال قبل تا زمان تصمیم گیری بیش از سه ماه گذشته و شورای عالی بورس در این فاصله برای تقویت منابع صندوق تثبیت بازار، تصمیم گیری نکرده است.

به گفته آقابابائی، متن گزارش دیوان محاسبات در صورتی صحیح است که عبارت "از محل منابع صندوق توسعه ملی" به عبارت "از محل منابع داخلی سازمان بورس" تبدیل شود.( ایسنا )

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا لعنتتون کنه دیروز مثبت پنج فروختید به ملت امروز منفی پنج شد ، ممنون رئیسی

  • ناشناس

    مگه چیزی از خودشون زیاد میاد که بخوان به بورس تزریق کنن…

  • اصغر

    مردم و سر کار نذارید …!!!1 انقدر در بورس پول پارک شده هست که برای رشد بورس کافی باشه

  • اصغر

    دولت در بورس در حال نوسان گیری از مردم است وگرنه دلیلی ندارد که همه چیز در حال گران شدن است تنها چیزی که هر روز پایین میاد بورسه …!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • اصغر

    در بورس دارن نوسان 40 میلیون مردم و میگیرن . چه دلیلی داره با ایت تورم قیمت سهم هنوز رو شاخص 1 میلیون است و دولت در حال شاخص سازی سوری روزانه و نوسان گیری از مردم

  • ناشناس

    نوشته توی سال 99 این منابع باید از سمت بانک مرکزی و صندوق توسعه واریز میشده، بعد طرف نوشته صد رحمت به روحانی؛ خداوند به همه عقل و شعور و خصوصا شرافت عنایت فرماید. راستی سیف و عراقچی هم محکوم شدند….

  • ناشناس

    تفریغ یا تفریق !

    • ناشناس

      عزیزم، این تفریغ با اون تفریق فرق میکنه؛ تفریغ از نظر لغوی یعنی فارغ ساختن، و تفریغ بودجه در اصطلاح مالی فراغت از بودجه یا نتیجه ی اجرای بودجه است.
      دیوان محاسبات کشور سالانه با بررسی حساب‌ها و اسناد مربوط به دستگاه‌های دولتی گزارش تفریغ بودجه رو تهیه می‌کنه که داخل اون نحوه و میزان هزینهٔ سازمان‌ها، پروژه‌ها و پیشرفت اونها بر اساس لایحهٔ بودجه مشخص میشه.

    • ناشناس

      نمی دونستم خداییش ممنون

  • ناشناس

    خجالتم خوب چیزیه مردمو بد بخت کردین حیا کنین کناه ما مردم فقط اعتماد صداقتم نه

  • ناشناس

    درجواب عنوان خبر
    هم صندوق خالیه هم سه سال و نیم وقت داریم چه عجله ایه حالا دورهم هستیم

  • ایرانی

    فقط می تونم بگم. برای خودم و بقیه کسانی که به بورس دعوت شدند و بعدش هم رای دادند. متاسفم.متاسفم تا بی نهایت متاسفم.