کد مطلب: ۶۷۷۴۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چند نفر در ایران حاشیه‌نشین هستند؟

چند نفر در ایران حاشیه‌نشین هستند؟

افزایش اجاره مسکن برخی را به به شهرک‌های اطراف شهرها و برخی را نیز به حاشیه‌نشینی کشاند. در این میان برخی کوره‌های آجرپزی و اصطبل را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. اما چند نفر در ایران حاشیه‌نشین هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، حاشیه‌نشینی به امروز و دیروز ختم نمی‌شود. اما حالا آنطور که یک نماینده مجلس گفت یک چهارم جمعیت کشور حاشیه‌نشین هستند.

تجارت‌نیوز در گزارشی به موضوعی حاشیه‌نشینی در اصفهان پرداخت. گزارشی که نشان می‌داد برخی در اصطبل و گاوداری و برخی در کوره‌های آجرپزی زندگی می‌کنند.

ساکنان اصطبل، ماهانه دو میلیون تومان و ساکنان گاوداری ماهانه یک و نیم میلیون تومان اجاره می‌دهند. مستاجران کوره هم برای هر کوره ۳۰۰ هزار تومان می‌پردازند.
اصطبل اما نه آب دارد، نه برق. اتاقک‌های کوچک که پنجره هم ندارد. گاوداری البته یک امتیاز دارد و آن داشتن لوله آب است.

۱۵ خانوار در اصطبل زندگی می‌کنند. معادل ۷۶ نفر. شش خانوار در گاوداری زندگی می‌کنند؛ معادل ۲۸ نفر در سه اتاقک. فقط در دو سکونتگاه کوره، حدود ۵۰ نفر زندگی می‌کنند.

واکنش مخاطبان به زندگی در اصطبل

در ادامه واکنش برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را نسبت گزارش حاشیه‌نشین‌ها در اصفهان می‌خوانید.

«در یک خانه معقول این همه جمعیت جا نمی شود. یک اصطبل برای تعداد زیادی خانوار است که با این قیمت هیچ جای دیگری نمیتوانند پیدا کنند که بتوانند در آن فقط جا بشوند. صحبت یک‌خانوار نیست بالای ده خانوار با هم چنین جا و مبلغی را تهیه می‌کنند.»

«هم نفت داریم، هم گاز داریم، چرا فقر.»

«خواهشا دولت سامانه ای راه اندازی کنند. کمک های مردمی جمع کنند برای سامان دادن به این خانواده ها. مگر خودمان به داد خودمان برسیم.»

« فقر مطلق یک ملت نجیب تا مغز استخوان رسیده. آیا نباید بجای اشک خون گریه کرد؟؟؟ بخدا دلم سوخت و وجودم آتش گرفت و قطرات اشک و گریه و مویه زمزمه میکنم. مردم هموطن و هم میهنم از صمیم قلب و از اعماق وجود بفکرتانم و دوستتان دارم.»

« مدیریت توسعه بی در و پیکر با مهاجرت از روستاهای همجوار اصفهان. و پز مهاحرت افغانستانی ها و عراقی و پاکستانی. همراه با برج سازی های بی قباره. کسب درآمد تراکم فروشی و خودرو ملی. غارت حقابه کشاورزان غرب و شرق اصفهان و ایجاد ترافیک و آلودگی هوای کشنده و رشد بیکاری و فرونشست زمین و ناهنجاری های فوف العاده اجتماعی و اختلاف طبقاتی و رشد بیماران و توسعه قبرستانها امری بدیهی است.»

«کشوری ثروتمند با مردمی فقر خودم الان فقط سه روزه تخم مرغ شام و نهار می خوریم. کارگرم همه پولو میدم برا کرایه خونه.»

۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه‌نشین هستند

در این میان برخی از مخاطبان نیز بعد از خواندن گزارش حاشیه‌نشین‌ها در اصفهان، خواستار این شدند که به ساکنان اصطبل و گاوداری کمک کنند.

اما چند نفر در کشور حاشیه‌نشین هستند؟ آنطور که پیش‌تر مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس به ایلنا گفت: «۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه‌نشین هستند. یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می‌کنند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.