کد مطلب: ۴۳۴۷۹۷

چه كالاهایی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌كنند؟ / انحراف ارز ۴۲۰۰ تومانی را رد نمی‌كنم

چه كالاهایی ارز 4200 تومانی دریافت می‌كنند؟ / انحراف ارز 4200 تومانی را رد نمی‌كنم

سخنگوی ستاد تنظیم بازار دولت گفت: هم‌اكنون تعداد كالاهای اساسی و ضروری مشمول ارز 4200 تومانی از تعداد انگشتان یك دست كمتر است و شامل برنج خارجی، نهاده‌های تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ، گوشت قرمز (شامل ذرت، جو، كنجاله سویا) روغن خام و دانه‌های روغنی، لاستیک سنگین و مواد اولیه تولید لاستیک است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا كلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار دولت در گفتگویی گفته است:

او در گفتگو با جام جم درباره اینکه هم‌اكنون چه كالاهایی ارز 4200 تومانی دریافت می‌كنند؟، اظهار کرد: هم‌اكنون تعداد كالاهای اساسی و ضروری مشمول ارز 4200 تومانی از تعداد انگشتان یك دست كمتر است و شامل برنج خارجی، نهاده‌های تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ، گوشت قرمز (شامل ذرت، جو، كنجاله سویا) روغن خام و دانه‌های روغنی، لاستیك سنگین و مواد اولیه تولید لاستیك است. بقیه این فهرست را مواد اولیه تولیدات كشاورزی اعم از داروهای دامی، كود شیمیایی و… به‌خصوص مواد اولیه دارو، برخی داروها و ملزومات ضروری اتاق‌های عمل تشكیل می‌دهد كه دركل از مجموع حدود 162 قلم كالا، 97 مورد آن (حدود 500 ردیف تعرفه) مربوط به وزارت بهداشت، حدود 23 مورد كالا (با 53 ردیف تعرفه) مرتبط با مواد اولیه تولید صنعتی و حدود 42 قلم كالا (99 ردیف تعرفه) مربوط به وزارت جهاد كشاورزی است.

کلامی در پاسخ به این سوال که تا پایان سال جاری، چقدر ارز 4200 تومانی پرداخت خواهد شد، گفت: مطابق قانون بودجه سال 98 حداقل به میزان 14 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان برای كالاهای اساسی و ضروری فوق از سوی بانك مركزی تأمین خواهد شد، ضمن این‌كه مقادیر نیاز ارزی واردات كسری گندم نیز حداقل به میزان 600 میلیون دلار به صورت مجزا پیش‌بینی و پرداخت خواهد شد.

او درباره اقدامات ستادتنظیم بازار برای فروش کالاهای اساسی با نرخ ارز آزاد و فساد در این زمینه بیان کرد: صحبت من بر پایه تصمیمات اتخاذشده و مصوبات برای رفاه حال مردم است. طبق مصوبه 97/5/16، دولت همه وزارتخانه‌های متولی ثبت سفارش واردات كالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه تولید را مكلف كرده است موضوعاتی در این زمینه را مدنظر قرار دهند. به عنوان مثال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزارت جهاد كشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظفند اقدام به اخذ تعهد حضوری مبنی بر واردات كالا و عرضه آن در شبكه‌های قابل رصد (در همان ابتدای ارائه درخواست ثبت سفارش واردات) كنند؛ بنابراین دستگاه‌های فوق مكلف به كنترل و نظارت بر عرضه این كالاها با قیمت مصوب محاسباتی سازمان حمایت بر مبنای ارز 4200 تومانی هستند.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه كدام كالاها با نرخ ارز دولتی به دست مردم می‌رسد و كدام كالاها با نرخ ارز آزاد؟، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد كالاهای اساسی از جمله روغن مصارف خانوار و صنف و صنعت، كره، برنج، گوشت مرغ و… با نرخ مصوب درج‌شده روی كالا به دست مصرف‌كنندگان می‌رسد، منتها در خصوص مواد اولیه تولید كشاورزی و موارد مرتبط با وزارت بهداشت تا جایی كه بنده اطلاع دارم دستگاه‌های مشمول نظارت و كنترل‌های لازم را انجام می‌دهند.

او افزود: تصمیم ادامه ارز 4200 تومان یا حذف آن در سطح كلان اتخاذ می‌شود. بنابراین تصمیم این است كه تأمین ارز 4200 تومانی برای كالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه تولید در سال 99 ادامه یابد.

کلامی درباره طرح‌ها و پیشنهادهای مطرح شده در مجلس برای اصلاح روند تخصیص ارز 4200 تومانی اظهار کرد: در این زمینه برخی از پیشنهادها برای ترمیم قدرت خرید مردم در قالب پرداخت مابه‌التفاوت ارز 4200 تا ارز نیما مطرح شده است، اما قطعا ربطی به كالاهای اساسی و ضروری نخواهد داشت و این كالاها در سال 99 نیز ارز ترجیحی به نرخ بودجه را دریافت می‌كنند، مگر این‌كه مجلس شورای اسلامی تكلیف دیگری را در قانون بودجه سال 99 ابلاغ كند؛ بنابراین تصمیم در این زمینه بر عهده مجلس خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که از حدود 28 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی كه در دو سال اخیر خرج شده، چقدر از آن در بازار دچار فساد شده است؟ گفت: در این حوزه لازم است به نكته مهمی اشاره كنم. بخش مهمی از عملیاتی كه در این راستا صورت می‌گیرد بر پایه قانون و حفظ ذخایر ارزی كشور است اما در این مسیر ممكن است عده‌ای درصدد سوء استفاده برآیند كه برخورد قاطع نهادهای نظارتی با این افراد سودجو نشان می‌دهد حساسیت نسبت به این موضوع تا چقدر بالاست. نكته مهم این است كه نباید تخلفات عده‌ای قلیل و سوء استفاده گر به پای مجموعه‌ای از شركت‌های خصوصی، دولت، دستگاه‌های نظارتی و… نوشته شود.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار دولت ادامه داد: تخلفات احتمالی برخی افراد نباید موجب خدشه‌دار شدن عملكرد دستگاه‌ها و بخش خصوصی توانمند و متعهد كه بیش از 95 درصد فعالان این بخش هستند، شود. خاطرنشان می‌كنم با همكاری مستمر هر سه قوه، آن دسته از شركت‌ها و متخلفان احتمالی نیز در چتر نظارت دولت و قوه قضاییه قرار گرفته‌اند و قطعاً با هرگونه تخلف برخورد خواهد شد.

در بازار گوشت قرمز دلالی وجود ندارد

او درباره اقدامات این حوزه برای حذف دلالان از بازار گوشت گفت: همان طور كه بیشتر مصرف‌كنندگان اطلاع دارند ضریب تبدیل دام زنده با توجه به میزان پَروار بودن دام، سِن دام و نوع خوراك حداكثر 45 درصد است. لذا قیمت دام زنده هر عددی كه باشد بعد از ذبح قیمت لاشه در كشتارگاه حداقل دو برابر قیمت دام زنده خواهد بود كه با احتساب هزینه‌های كشتار، حمل‌ونقل، افت و ضایعات استخوان‌گیری (در دام سنگین) و هزینه‌های خرده‌فروشی قطعا قیمت خرده‌فروشی می‌بایست در مقایسه با قیمت دام زنده بیش از اعداد فعلی بازار باشد.

کلامی افزود: نتایج بررسی اتحادیه‌های صنفی و سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان در بررسی سود و هزینه‌های مرتبط با توزیع گوشت توسط واحدهای بسته‌بندی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین واحدهای صنفی قصابی، بیانگر این واقعیت است كه نه تنها گرانفروشی در این بخش توسط شبكه‌های توزیع واحدهای خدماتی (كشتارگاه‌ها) اتفاق نیفتاده است، بلكه به دلیل نبود كشش قیمتی گوشت قرمز و دام زنده، واحدهای توزیعی در رقابت كامل با حذف بخشی از سود خود به دنبال جذب مشتری و فروش كالا هستند كه این مقوله زیان بسیاری به این واحدها رسانده و حتی به تعطیلی واحدهای صنفی قصابی منجر شده است.

او تصریح کرد: به‌طور مثال در صورتی كه قیمت دام سنگین و سبك به ترتیب حدود ۳۵ و ۴۵ هزار تومان باشد، نرخ لاشه تحویل درب قصابی‌ها برای لاشه گاوی حدود ۷۵ هزار تومان و برای لاشه گوسفندی حدود ۹۰ هزار تومان خواهد بود كه با احتساب هزینه‌های خرده‌فروشی، افت و ضایعات و نوع قطعات مورد درخواست مصرف‌كننده (ران، سردست، گردن، قلوه‌گاه…) قیمت فروش به مصرف‌كننده بسیار بالاتر از عدد ۶۰ هزار تومان مطرح در سؤال شما خواهد بود؛ لذا پرواضح است برای كالایی مانند گوشت قرمز كه افزایش نرخ دام زنده موجب گران شدن آن شده و مصرف‌كننده نیز به دلیل عدم ترمیم درآمد سرانه نسبت به جایگزینی یا كاهش مصرف اقدام كرده است، جایی برای دلال واسطه وجود ندارد. تاكید می‌كنم به دلیل كاهش تقاضای مصرف‌كنندگان در دی‌ماه امسال قیمت دام زنده سبك و سنگین نسبت به سال قبل و نیمه اول سال 98 كاهش قابل توجهی به نفع مصرف‌كنندگان داشته (دام زنده سنگین ۲۵ هزار تومان و دام زنده سبك ۳۵ هزار تومان) است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.