کد مطلب: ۷۱۲۷۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاربرد صندوق املاک چیست؟

کاربرد صندوق املاک چیست؟

سرمایه‌گذاری در بورس همیشه با ریسک همراه است و با توجه به شرایط ممکن است که ریسک سرمایه‌گذاری در بورس کمتر یا بیشتر باشد. حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید برای خانه‌دار شدن مردم روی کار آمده است. اما کاربرد این صندوق‌ها چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صندوق‌های املاک و مستغلات جدیدترین صندوق‌های پذیره‌نویسی در بازار سرمایه هستند. به واسطه این صندوق‌ها مردم می‌توانند در بلند مدت خانه‌ار شوند چرا که این صندوق‌ها مالیات در حدود صفر درصد دارند، نقدشوندگی بالا، تنوع سرمایه‌گذاری و مدیریت حرفه‌ای از جمله مزایای این صندوق‌ها است.

هدف صندوق املاک چیست؟

صندوق املاک و مستغلات سرمایه افراد را جمع آوری می‌کند و به عنوان ابرازی برای پوشش ریسک افزایش قیمت مسکن کاربرد دارد. البته با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توان درآمد غیرمستقیم و خوب کسب کرد. هدف اصلی این صندو‌ق‌ها خرید و اجازه املاک است.

دریافت تسهیلات، سرمایه گذاری در اوراق بهادار رهنی و همچنین اوراق بهادار شرکت‌های ساختمانی که در بورس پذیرفته شده‌اند نیز جزو امورات فرعی این صندوق‌ها هستند. علاوه بر این می‌توان باقیمانده وجوه صندوق را در سپرده‌های بانکی و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کرد. بنابراین بازدهی این صندوق تقریباً مشابه با بازدهی ملک در طی دوره فعالیت است.

مالیات صفر یا حداقل مالیات باعث شده که مردم استقبال زیادی از این صندوق‌ها داشته باشند. برای نمونه اگر ملکی به قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان معامله شود، مالیات نقل و انتقال ۲ میلیارد تومان خواهد بود. املاک اداری هم مشابه املاک تجاری مشمول مالیات شده و ۲ درصد ارزش روز سرقفلی به عنوان مالیات محاسبه می‌شود که ظاهرا در این مورد اصلاحاتی صورت گرفته است. (البته مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی، ۵ درصد ارزش معاملاتی است که از ارزش روز ملک کمتر است). در هر حال، اگر پرتفوی صندوق‌های املاک و مستغلات روی املاک تجاری و اداری متمرکز باشد، محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک با نرخ صفر، مزیت بزرگی برای این صندوق‌ها محاسبه می‌شود و این مزیت می‌تواند در جذب علاقمندان به سرمایه‌گذاری در حوزه املاک تاثیرگذار باشد.

افزایش ظرفیت حوزه مسکن

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صندوق املاک و مستغلات یکی از ابزارهای محرک اقتصادی و راهکار تنظیم و رونق بازار مسکن به شمار می‌رود گفت: این صندوق‌ها، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری هستند که سرمایه افراد را به منظور سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات جمع‌آوری و واحدهای این صندوق‌ها در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. صندوق املاک و مستغلات ظرفیت بسیار خوبی را در حوزه مسکن ایجاد می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس؛ فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری، توسعه و بهسازی و نیز فراهم شدن امکان مدیریت تخصصی در بخش املاک و مستغلات از کارکردهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.