کد مطلب: ۵۵۱۴۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کالاها هنوز دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند؟

کدام کالاها هنوز دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند؟

در حال حاضر فقط ۵ کالای اساسی شامل ۴نهاده دامی (کنجاله سویا، ذرت، جو، دانه سویا) و روغن خام است که برای واردات ارز ۴۲۰۰تومانی می‌گیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قبل از فشار تحریم‌ها و محدودیت منابع ارزی کشور، دولت برای واردات بسیاری از کالاهای بعضا حتی غیرضروری هم ارز دولتی تخصیص می‌داد اما با فساد مالی که در این حوزه رخ داد و البته قرار گرفتن در مضیقه ارزی ماه‌های اخیر، دولت به سمت کاهش کالاهایی رفت که سهمیه ارزی دریافت می‌کردند.

تا جایی که در حال حاضر فقط ۵ کالای اساسی شامل ۴نهاده دامی (کنجاله سویا، ذرت، جو، دانه سویا) و روغن خام است که برای واردات ارز ۴۲۰۰تومانی می‌گیرند.

این خبری است که حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با همشهری رسما اعلام کرده است.

بر اساس اظهارات او از این پس فقط کمبود تولید داخل نهاده‌ها با واردات تامین می‌شود. با این روند هر‌ماه به واردات ۹۰۰هزار تن ذرت، ۲۸۰هزارتن جو، ۳۰۰هزار تن کنجاله سویا و ۲۱۰هزار تن دانه سویا نیاز داریم و بقیه این نیاز از محل تولید داخل تامین می‌شود.

همچنین به گفته او گندم نیز درصورت ضرورت برای واردات این محصول با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شود اما چون واردات گندم مصوبه موردی می‌خواهد در این آمارها گنجانده نمی‌شود.

سال ۹۷ کدام کالاها مجوز دریافت ارز داشتند؟

درحالی تخصیص ارز دولتی در حال حاضر به پنج قلم از کالاهای اساسی محدود شده که تا پیش از این، فهرستی سه گانه از کالاهای اساسی، واسطه‌ای و مصرفی مشمول دریافت ارز دولتی می‌شدند.

سال ۹۷ بر اساس دستور دولت کالاهای اساسی شامل اقلامی چون گندم، شیر خشک، روغن، برنج، نهاده‌های دامی، حبوبات و … می‌شدند.

گروه دوم این کالاها که کالاهای واسطه‌ای بودند شامل مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای میشدند و محل تامین ارز آنها از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی و سامانه نیما بود.

از جمله اقلام این گروه می‌توان به مواد اولیه تولید، ماشین آلات و کالاهایی از قبیل مرکبات، سیگار و…اشاره کرد.

گروه سوم نیز کالاهای مصرفی بودند و محل تامین ارز آنها از صادرات کالاهایی اعلام شد که ملزم به ارایه ارز خود در سامانه نیما نبودند. قرار شد این کالاها که شامل انواع آبزیان خوراکی، صیفیجات و…می‌شدند، با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی+ قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبارشوند.

البته این قول قرارها برای سال ۹۷ و ابتدای مسیر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، هر چه پیش رفت تعداد اقلام مشمول کاهش یافت تا جایی که در چند ماه اخیر حتی دارو هم از شمولیت تخصیص ارز دولتی خارج شد و از این پس با ارز نیمایی تامین خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برید خودتونو مسخره کنید و به شعور ایران و ایرانی توهین نکنید

    • ناشناس

      مگه ما ایرانیا شعورم داریم

    • ناشناس

      شعور داریم ولی احمق هم زیاد داریم

    • ناشناس

      بهتون قول میدم تو تعطیلات نوروز ارز ۴۲۰۰رو بر میدارن وقتی همه تو خوابن

  • علی

    من میتونم بپرسم که هی صحبت از خودکفایی میکنن ، توی چی ما خودکفا شدیم ؟
    از قطعه خودرو تا مواد اولیه غذایی و از یه سوزن خیاطی تا هر چیز دیگه‌ای رو داریم وارد میکنیم پس توی چی ما خودکفا هستیم ؟

    • ناشناس

      توی دروغ خودکفا شدیم

  • رضا

    بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت گوشت سرسام آور میشه

    • ناشناس

      گوشت همین الانم سرسام هست

    • ناشناس

      به چه علت??

  • امین

    کاغذ جزو این کالاها نیست؟؟؟!!!

  • علیرضا

    به مرغ و تخم‌مرغ هم ارز دولتی تعلق میگیره

  • ناشناس

    هیچی تو ازن مملکت درست شدنی نیست ارز ۴۲۰۰ بردارید مرغ دوبرابر فعلی به مردم بدید. هرچی دست میزنید عملا داغون کردید .من نمیدونم اقتصاد دان بی فکرتون کی هستند .واقعا مردم داغون کردید

  • ناشناس

    لطفا برای مردم اینقدر دلسوزی نکنید به فکر جیب تون باشید که پر شه .اگر راست می.ی. جلوی دلال ها رو بگیرید . دولت یعنی نمیتوانست چند نفر مامور خرید کالا کنه .مرد م اینقدر زجر نکشند.حالا ارز ۴۲۰۰ قطع کنید.تا دلال گرامی اجناس دو برابر تقدیم ملت کنند .خیلی ممنون

    • ناشناس

      هیچی از زندگی نفهمیدی
      اگه ارز این چهار قلم برداشته بشه مرغ و گوشت میشه ۶ برابر میشه

  • ناشناس

    اینا ارز ۴۲۰۰ را بر میدارند دو تا سه ماه با زور و چماق قیمتها را کنترل میکنند و کلی خودشان را بابت کنترل قیمتها تسویق میکنند و بعد از سه ماه قیمتها شروع به رشد میکند و آنقدر بالا میرود که کمر مرد خم که چه عرض کنم بطور کلی می‌شکند…