خبر فوری:

کد مطلب: ۴۱۸۴۸۵

لاریجانی:

برخی کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد

برخی کالاها با ارز 4200 تومانی به دست مردم نمی‌رسد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه برخی کالاها با ارز 4200 تومانی تامین می‌شود اما به دست مردم نمی‌رسد لذا مرکز پژوهش‌ها باید به راه‌هایی فکر کند که این امکانات به دست مردم برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی لاریجانی در آئین تکریم و معارفه کاظم جلالی و محمد قاسمی که صبح امروز (دوشنبه، 2 دی ماه) در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد، گفت: دکترجلالی از نیروهای خوش فکر، فعال و سرزنده در کار بود که چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مرکز پژوهش‌ها همت عالی داشت و امیدواریم در ماموریت جدید نیز برای کشور دارایی بیشتری فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دکتر قاسمی نیز از نیروهای فهیم و ارزشمند مرکز است که وی را فردی صاحب نظر، منصف و دارای ایده‌های خلاق دیدم و امیدوارم با کمک همکاران خود در مرکز و استفاده از نیروهای علمی و دانشگاهی بتوانند در این شرایط بسیار حساس کشور نقش موثری داشته باشند.

لاریجانی تاکید کرد: خوشبختانه مرکز پژوهش‌های مجلس از پختگی خوبی برخوردار شده است و افراد صاحب نظری در آن فعال هستند به گونه‌ای که قوام پیدا کرده و سرمایه‌ای بسیار خوب است و همان طور که مقام معظم رهبری، جایگاه آن را ستودند من نیز معتقدم که نقش مرکز پژوهش‌های مجلس بسیار پررنگ است همچنان که نمایندگان مجلس نیز خود را برای تصمیم‌گیری‌ها نیازمند دریافت گزارش‌های آن می‌دانند.

وی با اشاره به استناد دیگر مراکز پژوهشی به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، ادامه داد: این گزارش‌ها در سیاستگذاری‌های کلی نیز مورد توجه است البته باید برای دوره بعد افقی را در نظر گرفت و شتابان به آن سمت رفت زیرا همزمان با پختگی مرکز، انتظارات از آن بالا می‌رود و باید متناسب با اقتضائات و نیازهای کشور، رفتار کند.

لاریجانی خطاب به نیروهای مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: باید در دوره آینده مبتکرانه عمل کرده و از ظرفیت‌های علمی مرکز، دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و مراکز پژوهشی دیگر استفاده کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حال که فضای کشور، دچار درگیری‌های سیاسی شده و بخش‌های مختلف را از سرمایه‌های علمی محروم می‌کند، درب مرکز باید به روی همه سلیقه‌ها باز باشد و مهم ترین هدف خود را توسعه کشور قرار دهد.

وی بیان کرد: این روزها که بودجه سال آینده در دستورکار قرار دارد، با توجه به نارسایی‌های آن باید حتما آن را در مجلس ترمیم کرد در حالی که گاهی دردها را می‌گوییم اما پاسخ‌های روشن برای حل مسائل کمتر ارائه می شود لذا کارشناسان مرکز پژوهش‌ها باید مسائل را ساده‌تر کنند تا استنباط از دریافت‌ها و گزارش‌های آنها راحت‌تر صورت گیرد و جنبه‌های اثباتی و منفی کار در کنار هم عنوان شود‌.

وی ادامه داد: در مورد موضوع نقدینگی در کشور باید از ساز وکارهایی استفاده شود که دولت به سمت جذب نقدینگی برود، نه استقراض و مرکز پژوهش‌های مجلس باید ابتکارات ویژه خود را در این خصوص ارائه کند.

لاریجانی با انتقاد از اینکه در رسانه‌ها حرف‌های مایوس‌کننده زده می‌شود، از مرکز پژوهش‌ها خواست گزارش‌های امیدوارکننده خود در خصوص بهبود وضعیت کشور در برخی حوزه‌ها را نیز به روشنی اعلام کند و افزود: البته هنوز هم در برخی حوزه‌ها گرفتاری‌هایی وجود دارد زیرا مطابق آمار بین المللی رتبه ایران در سهل کردن سرمایه گذاری در کشور خوب نیست و باید این بخش را گسترش دهیم تا مردم به سمت سرمایه گذاری بیایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روش‌های دیوانی تاکنون افاقه نکرده و در حال حاضر سرمایه گذاری به سادگی صورت نمی‌گیرد لذا بهتر است موضوع برعکس شود یعنی اگر فردی در بخش کشاورزی یا تولید آبزیان به دنبال سرمایه گذاری بود باید شرایط را مشخص کنیم و اگر آن شرایط را رعایت نکرد، جریمه شود و با این روش کارها از دست سیستم دیوانی رها شود زیرا تا زمانی که امور در اختیار سیستم دیوانی باشد، مشکلات باقی است.

وی تاکید کرد: به جای اینکه تولیدکننده را درگیر مجوزها کنیم، شرایط را به او توضیح و اجازه دهیم سرمایه گذاری کند؛ باید سرمایه‌گذاری را در اختیار مردم بگذاریم زیرا خود آنها نسبت به بهتر شدن شرایط کاری دقت می‌کنند و ما نباید اندیشه و فکر را از تولیدکننده بگیریم.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در کشور باید سهل شود و حتی در صورت نیاز چند حکم در بودجه آورده و این کار یک سال به صورت آزمایشی انجام شود و اگر جواب داد، آن را قانونی کنیم.

لاریجانی از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست در بررسی بودجه به مواردی که دغدغه مردم را کاهش می دهد، دقت داشته باشند.

وی در این باره توضیح داد: مثلا در حال حاضر اگرچه برخی کالاها با ارز 4200 تومانی تامین می‌شود اما به دست مردم نمی رسد لذا مرکز باید به راه هایی فکر کند که این امکانات به دست مردم برسد؛ یا مثلا در زمینه بهداشت و درمان باید نگرانی مردم را رفع کرد و درآمدهایی به وجود آورد که نگرانی مردم را رفع کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی و صادرات بنزین در سقف بودجه ذکر نمی شود، توضیح داد: گاهی برخی پنهان کاری ها ضرورت عقلایی دارد ولی اگر نداشته باشد چرا باید این کار را انجام دهیم؛ من معتقدم چنین کاری حتی اگر سقف بودجه را بالا ببرد باید انجام شود و نباید نگرانی در این خصوص داشته باشیم زیرا نرخ ارز تغییر کرده است.

وی افزود: شفافیت در کار مهم است و باید مشخص شود بودجه چگونه نوشته شده است.

لاریجانی در خصوص راهکارهای میان‌مدت برای بهبود وضعیت کشور، توضیح داد: باید در این مدتی که در تحریم هستیم، الگوهایی برای شرایط تنفسی ایران به وجود آید همچون سهل کردن سرمایه گذاری و نیز رفتارهایی که بتواند برخی مشکلات مزمن کشور را حل کند.

وی توضیح داد: اگرچه عده‌ای معتقدند اصلاحات ساختاری در شرایط کنونی که ما در تحریم هستیم مفید نیست ولی برخی موضوعات همچون وضعیت نقدینگی، بانک ها و صندوق‌ها باید احصاء شود و چنین اصلاحات ساختاری مفید خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این مقطع تحریمی، هیچ اشکالی ندارد که ضوابط قانونی خاص بگذاریم و مرکز پژوهش ها قوانینی که شرایط سرمایه گذاری را سهل و روان می سازد آماده و برای تصویب به مجلس بدهد تا مشکلات و مسائل مردم حل شود.

وی همچنین درباره راهکارهای درازمدت توضیح داد: با مطالعه گزارش در مورد برخی جهش های کشورهای شرقی و مسیرهایی که آن ها طی کردند و با عنایت به اظهارات مقام معظم رهبری در خصوص الگوی توسعه برای کشور، گزارشی از مرکز پژوهش های مجلس به دستم رسید که نقدی را نوشته بودند و این نقدها وارد بود اما پیشنهادی ارائه نشده بود در صورتی که پیشنهاد شما می تواند مبنای عمل باشد.

لاریجانی گفت: براساس تجربیات سایر کشورها و همچنین تجربیات خودمان در این 40 سال، مرکز پژوهش‌های مجلس باید مسیر روشن تری برای تقنین و سیاستگذاری در کشور ارائه دهد زیرا اگر در همین مسیر و با اولویت توسعه کشور تمرکز شود، برای نجات کشور از این شرایط بسیار مفید خواهد بود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه باید اصل توسعه در کشور ملاک عمل باشد، ادامه داد: یکی از مسائل مهم کشور در این روزها تنازعات سیاسی بلاوجه است که اساتید و فرهیختگان را آزرده می کند و مرکز پژوهش‌ها باید برای آن فکری کند زیرا اگر نیروهای مستعد کشور در کنار هم قرار بگیرند امیدواری برای حل مسائل وجود خواهد داشت ولی اگر وقت خود را صرف سایش یکدیگر کنند این ریزش‌ها و مشکلاتی که آزردگی به وجود می‌آورد، به سعادت کشور لطمه می‌زند.

وی در ادامه گفت: بسیاری از حرف‌ها و راهکارهایی که نحله های سیاسی می‌زنند، یکسان است ولی می‌گویند خود ما باید این کار را انجام بدهیم؛ بسیار خوب شما انجام دهید ولی بقیه را ضایع نکنید.

لاریجانی تاکید کرد: حکمرانی عاقلانه اینگونه است که بتواند همگرایی قوی در کشور ایجاد کند و همه را به سوی هدف مشخصی سوق دهد زیرا نتیجه اش این خواهد بود که زودتر به توسعه می رسیم اما هرچقدر غافله ها از هم دور شوند سرعت توسعه کاهش می یابد.

وی با طرح این پرسش که «تا چه اندازه این حرف‌ها که در کشور و در رسانه‌ها زده می‌شود به توسعه کمک خواهد کرد»، ادامه داد: کار به جایی رسیده است که گاهی حتی نهادها را می‌کوبند و به عنوان مثال مجلس را تخریب می‌کنند در حالی که تخریب هر نهادی بخشی از دستاوردهای کشور را از بین می‌برد؛ هنر نیست که فردی به جای آن که هنر خود را نشان دهد، بقیه را تخریب کند و باید در جایی این رویه را متوقف کرد.

لاریجانی با بیان اینکه توسعه بدون امیدواری رخ نمی‌دهد، گفت: ابتدا مردم باید به شرایط امیدوار شوند زیرا توسعه، دستورالعملی نیست بلکه مردم باید همگرا شوند و به پیشرفت عقیده داشته باشند؛ آن وقت خواهد بود که حرکت مردمی به وجود می‌آید در حالی که این تخریب‌ها امیدهای مردم را از بین می‌برد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه توسعه در خلاء رخ نمی‌دهد، خواستار ایجاد بسترهایی شد که اراده جمعی جامعه را به سمت اهداف کشور سوق دهد و افزود: مرکز پژوهش‌ها در این بخش ها می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره دکتر قاسمی بتواند جهش‌های خوبی داشته باشد.

وی همچنین برای دکترکاظم جلالی آرزوی توفیق کرد.

در این مراسم لوح تقدیر رئیس مجلس و معاون اجرایی ریاست مجلس، غلامرضا نوری به پاس زحمات کاظم جلالی به وی تقدیم شد.

همچنین محمد قاسمی حکم سرپرستی خود بر مرکز پژوهش‌های مجلس را از لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.