کد مطلب: ۴۵۰۷۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز قیمت کامودیتی‌ها پس از شیوع کرونا + نمودار

چشم‌انداز قیمت کامودیتی‌ها پس از شیوع کرونا + نمودار

با توجه به کاهش تقاضا، قیمت کامودیتی‌ها در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. بانک جهانی در گزارشی به پیش‌بینی قیمت این کالاها تا پایان سال پرداخته است.

کشورهای مختلف جهان با بیماری کووید-۱۹ درگیر هستند و اثرات اقتصادی اقدامات دولت‌ها برای مهار این بیماری بر بازار کامودیتی‌ها تاثیرگذار بوده و انتظار می‌رود پیامدهای ویروس کرونا بر این بازار طولانی‌مدت باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شوک اقتصادی ناشی از این همه‌گیری، افت قیمت کامودیتی‌ها را به همراه داشته و پیش‌بینی می‌شود، روند نزولی قیمت‌ها در طول سال ۲۰۲۰ ادامه یابد.

بانک جهانی در گزارشی چشم‌انداز قیمت کامودیتی‌ها را در شش نمودار مورد بررسی قرار داده است.

۱- افت قیمت کامودیتی‌ها تحت تاثیر شیوع کرونا

کامودیتی‌ها

افت قیمت کامودیتی‌ها تحت تاثیر شیوع کرونا

اقدامات دولت‌ها از جمله تعطیلی کارخانه‌ها، لغو پروازها، بستن مرزها و وضع محدودیت رفت‌وآمد برای مهار ویروس کرونا کاهش گسترده قیمت کامودیتی‌ها را موجب شده است.

بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی، قیمت کامودیتی‌ها در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال گذشته میلادی کمتر خواهد بود. بیشترین افت قیمت به محصولات انرژی و کمترین کاهش به کالاهای کشاورزی مربوط می‌شود.

دولت‌ها در برخی کشورهای شرقی و غربی اقدام به برداشتن محدودیت‌ها کرده‌اند و فعالیت‌های اقتصادی در حال بازگشایی هستند. اما با توجه به اختلالاتی که در زنجیره تامین جهانی‌ به‌وجود آمده، احتمالا روند بهبود بازار کامودیتی‎‌ها آهسته خواهد بود.

۲- تاثیرپذیری بازار نفت از کرونا

قیمت نفت

افت بی‌سابقه تقاضا برای نفت تحت تاثیر شیوع کرونا

دو سوم از مصرف نفت جهان برای حمل‌ونقل استفاده می‌شود و به همین دلیل شیوع ویروس کرونا بیشترین تاثیر را بر بازار نفت داشته است.

پیش‌بینی می‌شود، متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۲۰، تحت تاثیر افت چشمگیر تقاضا به ۳۵ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

از ابتدای سال جاری میلادی قیمت نفت برنت حدود ۷۰ درصد افت را تجربه کرده است. شروع جنگ نفتی عربستان در ماه مارس به کاهشِ بیشتر قیمت‌ها دامن زد. با این حال، در نهایت تولیدکنندگان نفت به توافق رسیدند تا از ابتدای ماه می، تولید نفت خود را در مجموع ۹٫۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

هر چند خوش‌بینی سرمایه‌گذاران موجب شده قیمت طلای سیاه تا حدودی بهبود یابد و به بیش از ۳۰ دلار در هر بشکه برسد، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به افتِ بی‌سابقه تقاضا، این میزان از کاهش در عرضه کافی نخواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی، احتمالا تقاضا برای نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت که این میزان دو برابر بیشتر از افت تقاضا نفت در دوره‌های رکود قبلی است.

۳- افت تقاضا برای فلزات تحت تاثیر کرونا

قیمت مس

افت قیمت مس تحت تاثیر شیوع کرونا

قیمت بیشتر فلزات در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ کاهش یافته که نشان‌دهنده افت شدید تقاضا به‌دلیل بیماری کووید-۱۹ است.

تولید صنعتی

افت شدید تولید صنعتی تحت تاثیر شیوع کرونا

هرچند اقدامات دولت‌ها و نگرانی‌های مربوط به طرف عرضه بر روی قیمت فلزات تاثیرگذار بوده، اما افت قیمت فلزات اساسی تحت تاثیر کرونا در مقایسه با بحران مالی کمتر بوده است.

۴- افت قیمت محصولات کشاورزی بجز برنج

محصولات کشاورزی

قیمت محصولات کشاورزی بجز برنج پس از شیوع کرونا کاهش یافت.

هرچند قیمت بیشتر محصولات کشاورزی کاهش یافته، اما آب‌وهوای نامساعد موجب افزایش قیمت برنج در جهان شده است.

وضع محدودیت‌ها برای مهار ویروس از مهم‌ترین دلایل افت قیمت محصولات کشاورزی بوده است. با این حال، به دلیل شرایط آب‌وهوایی نامساعد از یک‌سو و وضع محدودیت‌های صادراتی در برخی کشورهای آسیایی، قیمت این محصول با رشد مواجه شده است.

۵- نگرانی‌ها از امنیت غذایی علی‌رغم عرضه مناسب

مواد غذایی

با وجود عرضه وافر به‌ویژه در مورد گندم و ذرت، نگرانی‌هایی در مورد امنیت غذایی وجود دارد.

وضع محدودیت‌ها از سوی صادرکنندگان کلیدی از یک‌سو و خریدِ بیش از حد از سوی برخی واردکنندگان نگرایی‌هایی را در زمینه امنیت غذایی موجب شده است.

گسترش چنین نگرانی‌هایی، احتکار محصولات غذایی را به‌دنبال خواهد داشت. کشورهای کم‌درآمد در برابر این مساله آسیب‌پذیر خواهند بود؛ چرا که مواد غذایی بخش قابل توجهی از مصرف آنها را در مقایسه با کشورهای ثروتمند و در حال توسعه تشکیل می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.