کد مطلب: ۶۸۵۷۴۷

تکلیف ۳۰ کانتینر کشف شده در بوشهر روشن می‌شود

تکلیف ۳۰ کانتینر کشف شده در بوشهر روشن می‌شود

غلامحسین محسنی اژه‌ای در بازدید ۴ ساعت و نیمه از انبار جمع آوری اموال تملیکی بوشهر واقع در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر فرآیند‌های مختلف نظارت بر ورود و خروج کالا‌ها و نگهداری آن‌ها را مورد نظارت، بررسی و ارزیابی قرار داد و همچنین وضعیت ۳۰ کانتینر بلاتکلیف دراین منطقه ویژه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از صداوسیما ، رئیس قوه قضائیه گفت: ۳۰ کانتینری که در جریان انبارگردانی‌های اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر کشف شده است؛ تعیین تکلیف می‌شود و تردیدی نیست که برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

کانتینر‌هایی که سابقه و اطلاعاتی از آن‌ها در هیچکدام از سامانه‌‎های اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر وجود نداشت و حتی یکی از شرکت‌های مالک این کانتینر‌ها نیز از محتوای داخل این کانتینر‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

رئیس دستگاه قضا در جریان این بازدید میدانی، اقدام به شکستن پلمب برخی از این کانتینر‌ها کرد که از دهه ۸۰ تاکنون بلاتکلیف مانده بودند.

در این بازدید به گفته مسئولان از سال ۸۸ که سامانه ثبت دستی انبار‌های منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به سامانه‌های الکترونیکی تبدیل و تجهیز شد، نسبت به گنجاندن این ۳۰ کانتینر در آن سامانه‌های الکترونیکی اقدامی صورت نگرفت؛ بنابراین از سال ۸۸ تا انبارگردانی صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ هیچگونه اطلاعی از وجود این ۳۰ کانتینر در انبار‌های بنادر و گمرکات بوشهر وجود نداشت و از مشخصات ناظر بر محتوا و مالک این کانتینر‌ها اطلاعی در دست نبود؛ بر همین اساس نسبت به اعلام متروکه شدن آن‌ها نیز اقدامی صورت نگرفته بود.

سه بحث اصلی درخصوص این کانتینرها

رئیس دستگاه قضا در این بازدید بر انجام اقدامات قانونی درخصوص تعیین تکلیف این ۳۰ کانتینر تاکید کرد و گفت: در حال حاضر درباره این ۳۰ کانتینر ، سه بحث اصلی وجود دارد؛ نخست آنکه چرا در ۱۳ سال گذشته کشتیرانی که صاحب ۱۱ کانتینر از این ۳۰ کانتینر بوده و قاعدتاً مجوز سایر کانتینر‌ها را صادر کرده، هیچ موقع سراغی از آن‌ها نگرفته است؟

نکته دوم اینکه مشخص نیست محتوای این کانتینر‌ها از ابتدا همین بوده یا خیر؟ و مواردی به آن اضافه یا کم شده است؟ چرا که برخی از این کانتینر‌ها حاوی محموله‌های متفرقه یا کارتن‌های خالی بوده است و نکته سوم آنکه در حال حاضر کدام دستگاه مسئول بررسی و تعیین تکلیف این محموله‌هاست؟محسنی اژه‌ای در ادامه خطاب به مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی استان گفت: چرا پس از مهلت مقرر، مراتب وجود چنین کانتینر‌ها و محموله‌های بلاتکلیف را به گمرک اعلام نکردید؟

وی افزود: در ۶ ماه آینده مجدد از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بازدید خواهم کرد تا ببینم که آیا ساماندهی کالا‌ها و محموله‌های بلاتکلیف و بلاصاحب و ثبت آن‌ها در سامانه‌های الکترونیکی محقق شده و مراتب این موضوع از سوی اداره بنادر و دریانوردی بوشهر به اداره گمرک اعلام شده است یا خیر؟

رئیس دستگاه قضا پس از بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر همچنین با اظهار تأسف از وضع موجود در برخی ترتیبات ناظر بر واردات کالا، گفت: ما در فرآیند‌ها و ترتیبات ناظر بر ورود کالا به بندر با کشتی، اعلام این موضوع به گمرک، اعلام متروکه شدن کالاها، ورود سازمان اموال تملیکی به جمع آوری این کالا‌های متروکه و برخی جهات دیگر، مع‌الاسف با اشکالات بسیاری مواجه هستیم.

محسنی اژه‌ای افزود:، اما با این حال وضع موجود در انبار‌های گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی از نظر ساماندهی کالا‌های متروکه قابل مقایسه با ۱۰ ماه گذشته نیست.

وی گفت: باید اشکالات و نواقص موجود در کار ساماندهی کالا‌های متروکه در انبار‌های گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی برطرف شود و در این مسیر چنانچه خلاء قانونی وجود دارد یا کوتاهی‌هایی از مسئولان و دست‌اندرکاران چه در قوه قضاییه و چه در بخش‌ها و دستگاه‌های دیگر سر می‌زند، موضوع مورد رسیدگی و اتخاذ تصمیم قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه که در یک سال گذشته چندین بار از انبار‌های گمرکات، بنادر و سازمان اموال تمیلکی، چه در تهران و چه در نقاط دیگر کشور بازدید کرده است، بر استمرار این سرکشی‌ها از ناحیه مسئولان در دولت و قوه قضاییه تاکید کرد.

محسنی اژه‌ای افزود: مسئولان و دست‌اندرکاران منطقه ویژه اقتصادی بوشهر وعده دادند که نسبت به ثبت در سامانه کردن تمامی کانتینر‌ها و محموله‌ها در این منطقه، اقدامات زودهنگامی را انجام دهند و متروکه شدن محموله‌ها را با فوریت و در موعد مقرر اعلام کنند تا نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی آن‌ها از ناحیه سازمان اموال تمیلکی اقدامات مقتضی صورت گیرد؛ این مسئولان و دست‌اندرکاران همچنین اعلام داشتند که در ۶ ما آینده یقیناً مشکلات موجود در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر از نظر ساماندهی کانتینر‌ها و محموله‌ها برطرف شود.

این کانتینر‌ها ۲ گونه هستند

وی با اشاره به موضوع ۳۰ کانتینر کشف شده در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر که بلاتکلیف مانده است و هیچ سابقه و اطلاعاتی از آن‌ها در سامانه‌های این منطقه ویژه اقتصادی وجود ندارد نیز گفت: این کانتینر‌ها ۲ گونه هستند؛ نخست شامل کانتینر‌هایی می‌شود که حاوی خوراکی فاسد شده می‌باشند که ضروری است با ترتیبات قانونی نسبت به معدوم کردن آن‌ها اقدام شود؛ دوم این کانتینرها، دارای اموال بلاتکلیف هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست؛ برخی از این محموله‌ها، بیش از ۱۳ سال است که کسی به عنوان مالک و صاحب سراغ آن‌ها نیامده؛ بنابراین تکلیف این نوع از محموله‌ها با حکم دادگاه به زودی معلوم می‌شود.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: از این کانتینر‌ها و محموله‌ها مواردی وجود دارد که دیگر قابل استفاده نیستند و یا بخش‌های قابل توجهی از آن‌ها دیگر وجود ندارند که رسیدگی به این مقوله، نیازمند کار‌های تحقیقاتی است و تردیدی نیست که چنانچه مقصری وجود داشته باشد، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه بازدید‌های میدانی خود از انبار‌های گمرک بوشهر نیز بازدید کرد و در این انبار‌ها نیز ۱۸۰ ردیف کالای متروکه وجود داشت که نسبت به اعلام آن‌ها به سازمان اموال تملیکی اقدامی صورت نگرفته بود.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا به مسئولان دادستانی بوشهر دستور داد تا در سریع‌ترین زمان بررسی کنند چه میزان از این ۱۸۰ ردیف کالای متروکه از ناحیه گمرک بوشهر، به سازمان اموال تملیکی جهت جمع‌آوری اعلام شده است؟

محسنی اژه‌ای در ادامه بازدید از انبار‌های گمرک بوشهر از بخش نگهداری خودرو‌های لوکس این گمرک دیدن کرد و در این بخش بیش از ۹۷۶ دستگاه خودروی لوکس وجود داشت که ۲۲ دستگاه از آن‌ها متروکه شده بودند و فقط ۹۰ دستگاه از آن‌ها به سازمان اموال تملیکی گزارش شده بودند.

وی در این بخش خطاب به مسئولان گمرک بوشهر گفت: چنانچه پس از طی فرآیند‌های قضایی، این خودرو‌ها رفع توقیف شوند، آیا قابلیت ترخیص را خواهند داشت یا با موانع دیگری مواجه‌اند؟ مسئولان نیز در پاسخ گفتند: پس از رفع توقیف از این خودروها، اقداماتی در قبال آن‌ها باید از ناحیه وزارت صمت صورت گیرد.

رئیس دستگاه قضا همچنین از بخش نگهداری ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی در این گمرک بازدید کرد. در این بخش بیش از ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین ویژه راه‌سازی که مستعمل شده بودند نگهداری می‌شدند که مشکل ترخیص آن‌ها نیز ناظر بر عدم برخورداری از مجوز کمیسیون ماده یک آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در راستای حمایت از تولید بود.

محسنی اژه‌ای همچنین در هنگام بازدید از این بخش به گفتگوی مستقیم و بی‌واسطه با صاحبان این ماشین‌آلات پرداخت و در راستای رفع مشکلات و مسائل آن‌ها دستورات لازم را صادر کرد.

وی تاکید کرد: امروز در نشست مشترکی با همه اطراف پرونده در مورد حل و فصل موضوعات تصمیم گیری خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.