کد مطلب: ۴۸۲۶۸۵

تولید آب بسته‌بندی ۴۰ درصد کاهش یافت

تولید آب بسته‌بندی ۴۰ درصد کاهش یافت

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی ایران گفت: فشار افزایش هزینه‌ها و قیمت مواد اولیه از سویی و ضرر و زیانی که شیوع ویروس کرونا منجر به آن شد از سوی دیگر و وضعیت معشیت مردم باعث شد تا صنعت آب بسته‌بندی وضعیت مناسبی نداشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی روز های گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تعیین قیمت آب معدنی بر عهده تولیدکنندگان است و با قیمت‌های نامتعارف نیز برخورد می‌شود. اما چه فرمولی برای این قیمت‌گذاری وجود دارد؟ پیمان فروهر در این مورد گفت: تعیین قیمت آب معدنی توسط تولیدکنندگان مساله جدیدی نیست و در چند سال اخیر وجود داشته است. چون در سال‌های گذشته مطابق مصوبه معاون اول رئیس جمهور آب معدنی در گروه سه کالای سازمان حمایت قرار گرفت.

وی ادامه داد: گروه سه کالایی، شامل کالاهایی می‌شوند که قیمت‌گذاری آنها به صورت دستوری و توسط سازمان انجام نمی‌گیرد و تغییر قیمت‌ها به واحدهای تولیدی واگذار شده است. به طوری که واحدهای تولیدی این اختیار را دارند که قیمت را کاهش یا افزایش دهند. البته این قیمت‌گذاری باید در چهارچوب ضوابط سازمان و مطابق با شرایط موجود کشور باشد. بنابراین واحدهای تولیدی در صنعت بسته بندی آب خود می‌توانند تعدیل قیمت داشت باشند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی اضافه کرد: کالاهای گروه سه اهمیت کالاهای گروه یک و دو را ندارند و در زمره کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرند، چرا که تاثیری در سفره مردم ندارند. با توجه به اینکه تنها سه تا پنج درصد مردم مشتریان آب‌های بسته‌بندی شده‌اند، به همین دلیل باید در گروه سه کالایی قرار بگیرند. البته صاحبان این صنعت هرگز اقدام به افزایش بی‌رویه قیمت نمی‌کنند و میلی به افزایش قیمت هم ندارند. البته هرگونه افزایش قیمت در این صنعت به زیان تولیدکنندگان است چراکه جایگزین آن در خانه‌ها وجود دارد و در صورت گرانی مردم ترجیح می‌دهند از آب شرب شهری استفاده کنند.

فروهر با اشاره به اینکه علت افزایش قیمت آب بسته‌بندی شرایط نامناسب اقتصادی است در این زمینه توضیح داد: جبر اقتصاد موجب شده تا تولیدی‌ها افزایش قیمت را اعمال کنند وگرنه هیات مدیره بسته‌بندی آب سعی کرد افزایش قیمت نداشته باشند و پس از گذشت بخش اعظمی از رونق فصلی آب و از دست دادن فصل فروش، قیمت‌ها را در مردادماه افزایش دادند. البته افزایش قیمت در حوزه‌های مختلف نظیر مواد اولیه، هزینه‌های تولید، هزینه‌های عمومی و تورم بالا باعث افزایش قیمت شد.

وی با اشاره به کاهش 40 درصدی تولید آب بسته‌بندی در این زمینه تصریح کرد: در سال جاری نه تنها افزایش تولید وجود نداشتیم بلکه به علت شیوع ویروس کرونا تولیدات در این صنعت تقریبا به نصف رسیده است. چون نصف تولیدات یک و نیم لیتری به بالا و نصف دیگر نیم لیتری به پایین است، که بخش نیم لیتری به پایین بیشتر در فست‌فودها، گردشگری، هتل، کافی شاپ و تفریحات استفاده می‌شود که شیوع یوروس کرونا آن را نابود کرده بنابراین صنعت ما به شدت کاهش تولید داشته است. به طوری که تقریبا 40 درصد کاهش تولید داشتیم که البته آمار دقیق در آخر سال مشخص می‌شود.

فروهر افزود: فشار افزایش هزینه‌ها و قیمت مواد اولیه از سویی و ضرر و زیانی که شیوع ویروس کرونا منجر به آن شد از سوی دیگر و وضعیت معشیت مردم باعث شد تا صنعت آب بسته‌بندی وضعیت مناسبی نداشته باشد.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.