کد مطلب: ۳۹۶۶۱۷

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۵ شهریور ماه ۱۳۹۸

تحلیل ارزی مطبوعات از ارزانی دلار / کاهش قیمت ارز همچنان ادامه دارد؟

تحلیل ارزی مطبوعات از ارزانی دلار / کاهش قیمت ارز همچنان ادامه دارد؟

کاهش مستمر نرخ دلار در روزهای اخیر موجب شد که اقتصاددانان و کارشناسان این حوزه واکنش‌های متفاوتی به آن نشان دهند. روزنامه‌های صبح امروز هم گزارش‌های مختلفی از چرایی کاهش دلار و پیش‌بینی بازارهای ارزی منتشر کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاهش مستمر نرخ دلار در روزهای اخیر موجب شد که اقتصاددانان و کارشناسان این حوزه واکنش‌های متفاوتی به آن نشان دهند. روزنامه‌های صبح امروز هم گزارش‌های مختلفی از چرایی کاهش دلار و پیش‌بینی بازارهای ارزی منتشر کرده‌اند.

بازار ارز

روزنامه ایران در گزارش خود کاهش دلار را ناشی از نسبت واقعی عرضه و تقاضا می‌داند و می‌گوید که بازار ارز انقدرها از اخبار تاثیر نگرفته‌ است.

این روزنامه نوشته است: رفتار هفتگی بازار ارز نشان می‌دهد که تمامی بازیگران این بازار نسبت به انتشار اخبار سیاسی هفته واکنش هیجانی از خود نشان نداده و انتظارات ناشی از افزایش نرخ ارز و متأثر از عوامل روانی به‌طور کلی از بازار رفته است.

به‌ گزارش خبرنگار «ایران»، طی هفته گذشته اخبار متعددی منتشر شد که در گذشته می‌توانست بازار ارز را اسیر التهابات روانی و نوسانات شدید کند، اخباری مانند حملات نظامی در منطقه تا ملاقات میان مقامات ایرانی با اروپایی. حتی در دو روز گذشته برخی از کارگزاران بازار ارز پیش‌بینی می‌کردند که با حضور وزیر امور خارجه در فرانسه، ملاقات با رئیس جمهوری این کشور در حاشیه برگزاری نشست گروه 7، بازار ارز دچار روند کاهشی شود، اما هوشمندی فعالان بازار ارز باعث شکل‌گیری جوی آرام بر بازار شده و حس وجود نوسانات شدید ارزی بازار را به‌سمت تعمیق معاملات واقعی برده است.

بازگشت دلار به كف قيمت 7 ماهه

روزنامه اعتماد ۴ عامل را در روند کاهشی دلار و همچنین روند صعودی بازار سهام تاثیرگذار دانست. بازار متشكل ارزی، كاهش تقاضا، اقدامات سياست‌گذار و فضای سياسی را عاملان تاثیرگذار در این وضعیت معرفی کرده است.

این روزنامه نوشته است: برخي ديدگاه‌ها مذاكرات ابتدايی محمدجواد ظريف با امانوئل مكرون رييس‌جمهور فرانسه را زمينه‌ساز نگاه مثبت بازار سرمايه به آينده اقتصادی ايران و خروج سرمايه‌ها از بازار ارز می‌دانند. اما به نظر می‌رسد كه عوامل ديگری نيز در كاهش نرخ ارز طی دو روز گذشته اثرگذار باشند.

بازار متشكل ارزی

اولين متغير تاثيرگذار بر نرخ ارز، ‌جدس شدن راه‌اندازي بازار متشكل ارزي است. به تازگس يك مقام مسوول در بانك مركزس اعلام كرده كه «پرونده صرافان و بانك‌ها براي حضور در بازار متشكل ارزی تكميل شده است.» اين خبر به نوعس در ميان صرافان و فعالان بازار ارز، نشانه‌ای برای نزديك بودن راه‌اندازی اين بازار تعبير شده است. با راه‌اندازی اين بازار توسط بانك مركزی، قرار است صرافان بزرگ با مبلغی وارد معامله با تامين‌كننده ارز شوند و برای اين مبلغ نيز يك «كف» تعيين شده است.

كاهش تقاضا

بخش ديگری از تحولات بازار ارز بي‌ارتباط با كاهش تقاضا در اين بازار نيست. ديروز كامران سلطاني‌زاده، رييس كانون صرافان در نشست خبري خود با رسانه‌ها از اين موضوع صحبت كرد و هرگونه دخالت بانك مركزی در بازار را «رد» كرده است.

به گفته وی «قيمت انواع ارز در بازار براساس عرضه و تقاضا تعيين ميی‌شود و ديگر مانند سابق نيست كه بانك مركزي براي كنترل بازار، ارز وارد بازار كند.» او توضيح داده كه «وضعيت بازار ارز در ماه‌هاي اخير با مديريت بانك مركزي و همكاري صرافي‌ها مطلوب بوده و منجر به خروج تقاضاي كاذب از اين بازار شده است.»

اقدامات سياست‌گذار

در عين حال يك نكته جالب توجه نيز در بازار ارز ديده مي‌شود: قيمت ارز در بازار آزاد از قيمتي كه بانك‌ها هر روز اعلام مي‌كنند كمتر شده است. گفته مي‌شود كه ديروز، صرافي‌هاي بانكي نرخ خريد دلار خود را بالاتر از قيمت بازار آزاد تعيين كردند؛ وقتي اين استراتژي از طرف نهاد بازيگر مهم بازار يعني صرافي‌هاي بانكي در پيش گرفته مي‌شود به معناي آن است كه سياست‌گذار پولي قصد دارد ارزهاي وارد شده به بازار را جذب كند. با اين اقدام، كساني كه براي فروش ارز به بازار مراجعه مي‌كردند مجبور بودند براي فروش با نرخ بالاتر به بانك‌ها مراجعه كنند.

از طرف ديگر، ‌دلالان و فعالان ارزي نيز براي جا نماندن از اين قافله مجبورند قيمت‌ها را با صرافي‌هاي بانكي هم راستا كنند. در واقع اين اقدام سياست‌گذار پولي موجب شد تا ارزهاي سرگرداني كه در بازار بودند، با نرخ‌شكني به سمت بانك‌ها و صرافي‌هاي رسمي سرازير شوند. اين اقدامات را در كنار ديگر سياست‌ها و استرات‍ژي‌هاي بانك مركزي بايد قرار داد؛ از جمله كاهش سقف تراكنش‌ها، ممنوعيت پشت‌نويسي چك‌ها يا تعيين سقف 5 ميليون توماني براي هر كارت بانكي در انتقال پول بين شبكه بانكي و … كه به كاهش سفته بازي ريالي در بازار كمك كرده است.

فراموش نكنيد كه تا همين يك سال پيش، خريد ارز با استفاده از دستگاه‌هاي كارت‌خوان مستقر در كشورهايي مثل تركيه، ‌افغانستان، ‌كانادا و كردستان عراق مقدور بود و با اين اقدامات پيشگيرانه بانك مركزي، ‌اين امكان به‌شدت محدود شده است.

فضای سياسی

تجربه ماه‌ها و سال‌های اخير نشان داده كه هر بار خبر مهم سياسی در بازار ارز می‌پيچد، قيمت‌ها با نوسان صعودی و نزولی مواجه می‌شوند؛ اين اتفاق ديروز هم تكرار شد و با سفر وزير امور خارجه به فرانسه قيمت دلار حدود 200 تومان كم شد. فعالان بازار معتقدند كه گرچه سفر ظريف به فرانسه و ديدار با مكرون و اخبار اميدواركننده درباره مذاكرات، فضاي مثبت و اميدواركننده‌اي در بازار ايجاد كرده اما نبايد به اين نوسانات كه بر اثر اخبار سياسي بروز مي‌كند زياد توجه كرد.

در ساعاتي از ديروز كه نرخ دلار به كانال 10 هزار توماني نيز وارد شده بود قيمت خريد دلار در صرافي‌ها ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شد اما با اين حال دلالان در بازار و صرافان فعال نرخ پيشنهادي‌شان را در كانال ۱۰ هزار تومان قرار دادند.

حتي برخي دلالان حاضر بودند دلار را به قيمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان و شظبه قيمتي تا ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان خريداري كنند. دلالان ارز مي‌گويند: دلار تا ۱۰ هزار تومان پايين مي‌آيد، ممكن است تحت تاثير فضاي سياسي و ديپلماسي دلار ريخته باشد و زماني كاهش قيمت‌ها ماندگار است كه داده‌هاي اقتصادي كاهش قيمت را سبب شوند.

دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومان شد

روزنامه جوان نقش مذاکرات را در کاهش نرخ ارز خنثی دانسته و می‌گوید علت اصلی در بازار است نه میز مذاکرات.

این روزنامه نوشته است: ثبات قیمت ارز در ماه‌های گذشته دلایل مهمی دارد که اتفاقاً مذاکرات جزو هیچ‌کدام از این دلایل نیست، ولی به غلط برخی جریان‌های فکری تلاش دارند ارزانی دلار را بار دیگر به مذاکراتی که امیدی به نتایجش وجود ندارد، نسبت دهند.

در روز گذشته بار دیگر قیمت ارز در بازار با نوسان همراه شد ولی این‌بار نوسان نزولی بود؛ نوسان‌هایی که در راستای سیاست‌های اقتصادی نباشد به‌گفته رئیس کل بانک مرکزی و به‌گواه تاریخ خیلی دوام نخواهد داشت؛ این موضوع البته زمانی ظهور پیدا می‌کند که پشت‌پرده نوسان‌های یکباره قیمت ارز، دلایل سیاسی باشد؛ این موضوع در زمانی که دلار یک شبه گران می‌شد نیز مطرح بود.
تجربه ماه‌ها و سال‌های اخیر نشان داده که هر بار خبر مهم سیاسی در بازار ارز می‌پیچد، قیمت‌ها با نوسان صعودی و نزولی مواجه می‌شوند؛ این اتفاق دیروز هم تکرار شد و با سفر وزیر امور خارجه به فرانسه قیمت دلار حدود ۲۰۰ تومان کم شد.
برخی از جریان‌های فکری تلاش دارند کاهش قیمت ارز را بار دیگر به مذاکره ارتباط دهند در حالی که تمام اقتصاددان‌ها می‌دانند آنچه باعث تثبیت قیمت ارز در بازار آزاد شده دلایلی غیر از مذاکرات دارد؛ مهم‌ترین علت شاید به پایبندی بانک مرکزی در روز‌های نخست سال ۹۸ برگردد، زمانی که بانک مرکزی آخرین فشار شدید ارزی در دبی را از سر گذراند.

دلار به کانال 10 هزار تومان نزدیک شد

روزنامه خراسان هم خبری از کاهش دلار کار کرده و خبری از خبرگزاری مهر که با رئیس کانون صرافان گفتگو دارد منتشر کرده است.

این روزنامه نوشته است: نرخ روز گذشته به 11 هزار و 90 تومان رسید. کف شکنی دیروز دلار را می توان در هفت ماه گذشته بی‌سابقه دانست. در این باره دیروز خبرگزاری مهر به نقل از رئیس کانون صرافان، دلایل ریزش نرخ ارز در روزهای اخیر را تشریح کرد.

سلطانی زاده مجموعه اقدامات بانک مرکزی در مدیریت جریانات کاذب ارزی را موثر خواند. وی گفت: بانک مرکزی تامین ارز کالاهای غیرضروری را در سال گذشته به صورت موثر انجام داد و از سوی دیگر، در بخش تولید نیز تمرکز در تخصیص ارز برای کالاهای مورد نیاز و ضروری این بخش بوده است. ضمن این که به دلیل خروج سفته بازان از بازار ارز و نیز بستن سقف خرید ارز و جابه جایی ریال، اقداماتی که از سوی افراد سودجو انجام شد، متوقف شد.

این اقدامات سبب شده تا سوداگران از بازار خارج و مصرف کنندگان واقعی وارد بازار شوند. بدین ترتیب و در شرایطی که بانک مرکزی هیچ گونه ارز مداخله ای در بازار تزریق نمی کند، هم اینک عرضه و تقاضا قیمت بازار را تعیین می کند و بازار به تعادل و ثبات کامل رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سبحان عسکری

    باسلام من اول زندگیم هست میخوام کمکم کنید که یه سربناه داشته باشم باتشکر .