کد مطلب: ۲۶۰۸۱۶

کاهش ۳ درصدی واردات کالاهای مصرفی

کاهش 3 درصدی واردات کالاهای مصرفی

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سهم کالاهای مصرفی در واردات 2 ماه نخست امسال را 15.3 درصد ذکر کرد و گفت: سهم این کالاها در مدت مشابه سال گذشته 18 درصد بود که سه درصد کاهش نشان می‌دهد.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سهم کالاهای مصرفی در واردات 2 ماه نخست امسال را 15.3 درصد ذکر کرد و گفت: سهم این کالاها در مدت مشابه سال گذشته 18 درصد بود که سه درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «مجتبی خسروتاج» امروز (دوشنبه) در نشستی خبری به تشریح آخرین وضعیت تجارت خارجی کشور پرداخت و گفت: در واردات 2 ماه نخست امسال، سهم کالاهای واسطه ای 63.5 درصد، سهم کالاهای سرمایه‌ای 15.4 درصد، سهم کالاهای مصرفی 15.3 درصد و سهم سایر کالاها 5.8 درصد بود.

وی ادامه داد: واردات کشور در دو ماه نخست امسال پنج میلیون و 263 هزار تن به ارزش 6 میلیارد و 797 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل 2 درصد از نظر وزن و پنج دهم درصد از نظر ارزش افزایش داشته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: پنج قلم عمده وارداتی به کشور شامل قطعات منفصله تولید خودروی سواری، ذرت دامی، لوبیای سویا، برنج و اجزا و قطعات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها است.

به گفته خسروتاج، در دو ماه نخست امسال چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، آلمان و ترکیه پنج مبداء نخست واردات کشور بودند.

وی سهم این پنج کشور از کل واردات را 57 درصد ذکر کرد و گفت: در این مدت، چین یک میلیارد و 736 میلیون دلار، امارات 986 میلیون دلار، کره جنوبی 423 میلیون دلار، آلمان 357 میلیون دلار و ترکیه 353 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده‌اند.

ثبت سفارش 25 میلیارد دلار کالا

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آمار کلی ثبت سفارش‌ها از ابتدای سال جاری تا بیستم خردادماه پرداخت و گفت: در این دوره زمانی، برای واردات 25 میلیارد و 93 میلیون دلار کالا، ثبت سفارش شده است.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش به معنی ورود قطعی کالا نیست و بستگی به اقدام واردکننده دارد، گفت: از ابتدای امسال تا روز گذشته، برای واردات یک ملیارد و 760 میلیون دلار کالای اساسی، 2 میلیارد و 662 میلیون دلار کالاهای مصرفی، 15 میلیارد و 300 میلیون دلار کالای واسطه‌ای، چهار میلیارد و 280 میلیون دلار کالاهای سرمایه‌ای و همچنین یک میلیارد و 91 میلیون دلار سایر کالاها ثبت سفارش انجام شده است.

رشد 326 درصدی تراز تجاری در دو ماه نخست

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آمارهای صادراتی پرداخت و گفت: صادرات کالا (با احتساب میعانات گازی) در 2 ماه نخست امسال 18 میلیون و 768 هزار تن و هفت میلیارد و 739 میلیون دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 4.8 درصد از لحاظ وزن و 22 درصد از نظر ارزشی افزایش یافته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: پنج قلم عمده صادراتی کشور شامل میعانات گازی، پروپان مایع شده، روغن‌های سبک، پلی‌اتیلن گرید فیلم، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده است.

وی چین، امارات، عراق، افغانستان و هند را پنج بازار نخست صادراتی کشور عنوان کرد و گفت: در دو ماه نخست امسال، ایران یک میلیارد و 451 میلیون دلار به چین، یک میلیارد و 371 میلیون دلار به امارات متحده عربی، یک میلیارد و 162 میلیون دلار به عراق، 577 میلیون دلار به افغانستان و 460 میلیون دلار به هند کالا (با احتساب میعانات گازی) صادر کرده است.

خسروتاج گفت: تراز تجاری کشور با احتساب میعانات گازی، مثبت 942 میلیون دلار است که نسبت به دو ماه نخست پارسال که منفی 417 میلیون دلار بود، رشدی 326 درصدی را تجربه کرده است.

وی با اشاره به اینکه 91 درصد صادرات غیرنفتی ایران به مقصد 20 کشور بارگیری می‌شود، گفت: از بین مهم‌ترین بازارهای هدف کالا، فقط ارزش صادرات به هند، تایوان، ترکمنستان و ژاپن کاهش داشته و دیگر کشورها از جمله چین، امارات، عراق، افغانستان، کره جنوبی، ترکیه، پاکستان، اندوندزی افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.