کد مطلب: ۳۹۸۸۶۴

یک اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

راهکارهای دولت برای حل مشکلات، تورم‌زا است

راهکارهای دولت برای حل مشکلات، تورم‌زا است

یک اقتصاددان در خصوص راه‌هایی که دولت برای تامین کسری بودجه خود در پیش گرفته گفت: متاسفانه در وهله اول بسیار کند عمل کرده و در وهله دوم تقریبا همه راه‌هایی که رفته تورم‌زا است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص کسری بودجه دولت گفت: اگرچه درآمدها در سال جاری کامل تحقق پیدا نمی‌کند اما از آنجایی که هزینه‌ها براساس درآمدها تنظیم شده، کشور در سال ۹۸ کسری بودجه ندارد.

با این حال از نگاه برخی به نظر می‌رسد کاهش درآمدهای نفتی کشور در نیمه دوم سال بیشتر خود را نشان دهد، در این خصوص نیز غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسون برنامه و بودجه مجلس شواری اسلامی گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ٧٠ هزار میلیارد تومان کاهش درآمدها نسبت به بودجه دولت است که باید به اندازه این مقدار صرفه‌جویی کند و از هزینه‌هایش کم کند(ایسنا).

لطفعلی بخشی، اقتصاددان معتقد است کسری بودجه به تنهایی مساله خیلی وحشتناکی نیست،

وی در خصوص وجود کسری بودجه گفت: در برخی از کشورها برای تحرک اقتصاد و سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی به طور مصنوعی ایجاد می‌کنند تا اقتصاد را به حرکت بیشتری در بیاوردند.

ولی در کشور ما این کسری بودجه اجباری است چون یکی از درآمدهای اصلی بودجه که نفت است از رده پول‌آوری خارج شده است و فروش نفت کشور به شدت کاهش پیدا کرده و آن بخشی از نفت را که می‌فروشیم قادر به وصول پول آن نیستیم.

او اضافه کرد: دولت راه‌های متعددی دارد که بتواند کسری بودجه را جبران کند؛ اما متاسفانه در وهله اول بسیار کند عمل کرده است و در وهله دوم تقریبا همه راه‌هایی که رفته تورم‌زا است. به عنوان مثال با افزایش نقدینگی و افزایش بدهی به بانک‌ها سعی کرده تا این کسری بودجه را تامین کند ولی این روش‌ها بدترین روش‌های ممکن است و قطعا پایه پولی را افزایش می‌دهد و مشکلاتی را به وجود می‌آورد که به افزایش تورم منجر می‌شود که تحمل آن برای مردم خیلی سخت می‌شود.

او تضریح کرد:حقیقت این است که دولت یک سازمان عریض و طویل بزرگی است و سر سفره دولت کسانی نشسته‌اند که به طور منطقی نباید می‌نشستند. دولت با این فرصت هم می‌تواند نان‌خورهای خود را کم کتند یا بودجه آن‌ را کاهش دهد ولی متاسفانه دولت راه‌حل‌هایی که در این موارد در پیش می‌گیرد این راهکارها دیده نمی‌شود که باعث تاسف است.

بخشی در ادامه بیان کرد:کشور در تحریم است، نفت فروش نمی‌رود و به طور منطقی باید راه درست را انتخاب کند تا کسری بودجه را به حداقل برساند اما دولت متاسفانه راحت‌ترین کار را انتخاب کرده که پیامدهای دردناکی دارد.

این اقتصاددان تصریح کرد: با این کج‌اندیشی که دولت برای تامین کسری بودجه دولت دارد، دنبال راه‌حل‌هایی که کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند نمی‌رود و اصلا صرفه‌جویی را در هیچ مرحله‌ای از کار در نظر نمی‌گیرد که در نهایت این‌ها متاسفانه افزایش نقدینگی و تورم را به دنبال خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.