کد مطلب: ۱۳۹۰

کسری ۵۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاری در کشور

یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: کشور طی هشت سال گذشته با کسری 30 تا 50 میلیارد دلاری سرمایه گذاری مواجه شده است. سعید لیلاز روز یکشنبه افزود: مجموعه سیاست گذاری های 8 سال گذشته عامل اصلی شکست اقتصادی و کاهش سرمایه گذاری در بخش های تولیدی کشور در این مدت بوده است. وی اظهار داشت:

یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: کشور طی هشت سال گذشته با کسری 30 تا 50 میلیارد دلاری سرمایه گذاری مواجه شده است.

سعید لیلاز روز یکشنبه افزود: مجموعه سیاست گذاری های 8 سال گذشته عامل اصلی شکست اقتصادی و کاهش سرمایه گذاری در بخش های تولیدی کشور در این مدت بوده است.

وی اظهار داشت: هرچند درآمدهای ارزی در طول هشت سال عملکرد دولت های نهم و دهم حدود 700 میلیارد دلار بوده اما میزان پس انداز ملی و تشکیل سرمایه در تولید ناخالص داخلی از حدود 27 تا 28 درصد دولت خاتمی به 21 تا 22 درصد کاهش یافت و این در حالی بود که این رقم باید در این دوره حدود 30 درصد رشد می یافت.

این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان آنکه، مجموعه تصمیمات دولت سبب شد تا سهم بودجه عمرانی کشور به شدت کاهش یابد، افزود: سمت گیری های دولت برای ایجاد فضای کسب و کار منجر شد تا بخش خصوصی از سرمایه گذاری در حوزه های مختلف خارج شود، ضمن آنکه دولت تمرکز ویژه ای به بخش مسکن یافته بود.

وی ادامه داد: رشد ارزش افزوده بخش مسکن در سال 1386 حدود 20 درصد بود و در سال 87 کشور برای اولین بار وارد رکود اقتصادی شد که البته دوره مذکور 5 سال قبل از آغاز تحریم ها بوده است.

لیلاز تصریح کرد: اولین رکود اقتصادی به دلیل کاهش سرمایه گذاری در بخش تولید در کشور ایجاد شد زیرا سرمایه گذاری ها به سمت مسکن سوق یافته بود.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: درحالی که رشد اقتصادی کشور در سال 87 کمتر از 8 دهم درصد و نزدیک به صفر و نرخ تورم در بهمن همان سال 30 درصد بود، این رقم در سال 65 حدود 6.5 درصد بوده است.

لیلاز تاکید کرد: کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم در حالی اتفاق افتاد که کشور در بهترین شرایط و رونق اقتصادی به سر می برد اما سرمایه گذاری های دولت و فضای عمومی کسب و کار به گونه ای سامان یافت که ابتدا سرمایه گذاری دولت و سپس بخش خصوصی کاهش یافت و نرخ بهره وری نیز منفی شد.

وی با بیان آنکه، مشکلات کنونی صنعت نفت ناشی از فقدان سرمایه گذاری است، تصریح کرد: کاهش تولید 4 میلیون و 300 بشکه به 3.5 میلیون بشکه ناشی از عدم سرمایه گذاری در این بخش بوده است.

این کارشناس مسایل اقتصادی ادامه داد: در بخش نیروگاهی نیز ظرفیت تولید برق 3700 مگاوات و این در حالی است که باید در وضعیت متوازن به این رقم 5 تا6 هزار مگاوات اضافه شود.

لیلاز با بیان آنکه، قبل از انقلاب نیز تمرکز سرمایه گذاری ها به همین گونه بوده است، گفت: سرمایه گذاری ها باید به صورت هماهنگ، همگن و تمرکز یافته باشد.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاری در بخش های مختلف زیرساختی دچار بحران شده و تا زمانی که دولت یازدهم نیز بتواند سرمایه گذاری ها را احیا کند این بحران ادامه دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در روزهای گذشته گفته در حوزه اقتصادی با مشکلاتی روبرو هستیم که این امر به دلیل عدم برنامه ریزی دولت قبل بوده به طوری که نتوانستیم 600 تا 700 میلیارد دلار درآمدهای نفتی را در این سال ها را سرمایه گذاری کنیم و عمده آن به واردات کالا اختصاص پیدا کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.