کد مطلب: ۳۲۱۷۴۰

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با تجارت‌نیوز:

در ماه‌های پیش‌رو کمبود برنج خارجی خواهیم داشت

در ماه‌های پیش‌رو کمبود برنج خارجی خواهیم داشت

دبیر انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید: چنانچه ممنوعیت واردات برنج به قوت خود باقی بماند در ماه‌های پیش‌رو بازار با کمبود برنج خارجی رو به رو خواهد شد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، بنابرآمارهای منتشر شده از گمرک ایران در نیمه نخست امسال بیش از 964 میلیون دلار برنج وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از شش درصد کاهش داشته است. با ممنوعیت برخی کالاها آینده واردات برنج در ایران چه خواهد شد؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره اینکه چرا در نیمه نخست سال‌جاری حجم واردات برنج نسبت به مشابه سال گذشته کاهش داشته است؟ به تجارت‌نیوز گفت: متاسفانه امسال اعمال ممنوعیت تجارت خارجی و مباحث ارزی باعث شد دولت ارز دولتی را به واردکنندگان برنج با تاخیر اختصاص دهد، همین عامل باعث شد که امکان خرید یا سفارش برنج را از بازارهای هدف نداشته باشیم. حال از ابتدای مهر ماه نیز با ممنوعیت واردات برنج در کشور مواجه شدیم و همین عوامل دست به دست داد تا میزان برنج‌های خارجی در کشور کاهش یابد.

مسیح کشاورز در پاسخ به این پرسش که آینده واردات برنج چه خواهد شد؟ افزود: سال گذشته حدود یک میلیون و 45 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شد که بخش عمده برنج را فعالان بخش‌خصوصی وارد کشور کردند، این در حالی است که امسال حدود 940 هزار تن برنج وارد کشور شده و از این مقدار 200 هزار تن آن را دولتی‌ها از کشورهای خارجی به ایران وارد کردند. بنابراین نسبت به سال گذشته حدود 300 هزار تن با کمبود برنج مواجه هستیم.

او تصریح کرد: تا امروز برنج خارجی هر چه به اندازه نیاز بازار بوده توسط مردم خریداری و مصرف شده است. آینده واردات برنج به کشور منوط به تصمیم دولت است. چنانچه دولت بر رفع ممنوعیت واردات قدم بردارد و ارز مورد نیاز در اختیار واردکنندگان قرار گیرد این امکان وجود دارد با کمبود برنج خارجی مواجه نشویم اما چنانچه ممنوعیت واردات برنج به قوت خود باقی بماند ممکن است در ماه‌های پیش‌رو با کمبود برنج مواجه شویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.