کد مطلب: ۶۸۱۱۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

علت کمبود پول نقد در عابربانک‌ها چیست؟ / افزایش تقاضا برای اسکناس

علت کمبود پول نقد در عابربانک‌ها چیست؟ / افزایش تقاضا برای اسکناس

اخیرا کمبود پول نقد در دستگاه‌های عابربانک، باعث مشکلات زیادی از جمله خرید از دستفروشان شده است. اما چه چیزی باعث این اتفاق شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز : در روزهای اخیر خرید کردن از دست‌فروش‌ها به یک مشکل برای مردم تبدیل شده است. بسیاری از دست‌فروش‌ها و حتی برخی مغازه‌داران، تنها پول نقد دریافت کرده و استفاده از کارت‌خوان را به بهانه‌های مختلف از دستور کار خارج کرده‌اند. از سوی دیگر، این اتفاق باعث شده در برخی موارد، صف‌های طولانی جلوی دستگاه های خودپرداز تشکیل شود. عابربانک‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها پول نقد برای ارائه ندارند. اما چه چیزی باعث این اتفاق شده است؟

مالیات بر تراکنش‌های بانکی

امسال وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی، طی تصمیم جدیدی اعلام کردند که تراکنش‌های بانکی از طریق دستگاه کارت‌خوان، مشمول مالیات خواهد شد. این تصمیم از همان ابتدا با اعتراضات شدید صاحبان کارت‌خوان مواجه شد. به طوری که برخی از کسبه، در واکنش به این مالیات، مغازه‌های خود را تعطیل کردند. اما این مالیات دقیقا چیست؟

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس مالیاتی، در این باره گفت: تراکنش در واقع انعکاس فعالیت‌های اقتصادی یک شهروند است. این طرح جدید باعث می‌شود که درآمدهای از طریق کارت‌خوان در مرحله اظهارنامه مالیاتی پیگیری شود. همچنین حساب افرادی که کارت‌خوان دارند اما کارت‌خوان آنها به پرونده مالیاتی متصل نیست، مسدود خواهد شد.

واکنش بازارها: کمبود پول نقد

به نظر می‌رسد که این تصمیم وزارت اقتصاد مبنی بر مالیات ستانی از تراکنش‌های بانکی، یکی از دلایل مشکلات موجود باشد.

دست‌فروشان و مغازه‌داران به دلیل فرار از پرداخت مالیات، فقط وجه نقد دریافت می‌کنند. در نتیجه تقاضای پول نقد افزایش یافته و بسیاری از عابربانک‌ها، اسکناس کافی برای پاسخ دادن به این افزایش تقاضا را ندارند و کمبود پول نقد بوجود می‌آید. موضوعی که یک منبع آگاه در بانک مرکزی هم آن را تایید کرده است.

همه پول‌ها منشایابی می‌شوند

غیبی‌پور در رابطه با کاسبانی که فقط پول نقد دریافت می‌کنند، گفت: برنامه‌هایی از سوی بانک مرکزی وجود دارد که پول‌ نقد افراد ردگیری شده و مشخص شود که از چه طریقی بدست آمده است. اگر این درآمد از مسیری باشد که مالیات آن پرداخت شود که مشکلی نیست اما اگر اینطور نباشد، به عنوان پولشویی ثبت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی پولی با منشا نامشخص داشته باشد، این پول به هر شکلی که باشد باید منشایابی شود. بنابراین این رفتار فروشندگان نیز مقطعی است و در آینده برطرف خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من یک راننده آژانسم واقعا نمیدونم چکارکنم پول نقد ندارن مردم