کد مطلب: ۴۱۲۱۶۳

یک اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز:

توقع سرکوب محض قیمت‌ها را نداریم / کنترل بازار اثر موقت دارد / ۳ ماه دیگر کالاها گران می‌شوند

توقع سرکوب محض قیمت‌ها را نداریم / کنترل بازار اثر موقت دارد / 3 ماه دیگر کالاها گران می‌شوند

یک اقتصاددان ضمن اشاره به این موضوع که اساسا این امکان وجود ندارد که دولت بتواند قیمت‌ها را در بلندمدت سرکوب کند، گفت: سرکوب محض قیمت‌ها فقط در قسمت‌هایی تحت کنترل کامل کارگزاران دولت میسر است و در سایر بخش‌های اقتصاد بسیار کوتاه‌مدت و موقتی خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از یک هفته از افزایش بهای بنزین می‌گذرد، دولت از همان ابتدا اعلام کرد که قرار است دولت درآمد حاصل از این سهمیه‌بندی را به حساب 18 میلیون خانوار که حدود 60 میلیون نفر می‌شوند واریز کند که طی یک جدول اعلام شد.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه شماره یک خود اعلام کرد که بر اساس مصوبه جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ ۲۴ آبان، هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات به خصوص به بهانه افزایش نرخ بنزین ممنوع خواهد بود.(ایبِنا)

آیا دولت می‌تواند مانع افزایش قیمت کالاها شود و اگر این امر ممکن شود چه تبعاتی دارد؟

احسان خاندوزی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است به لحاظ منطق اقتصادی باید بین دو مفهوم عدم اجازه افزایش قیمت‌ها و کنترل قیمت‌ها تمایز قائل شد. کنترل قیمت‌ها به این معناست که دولت بتواند از طریق برخی تدابیر دامنه نوسان و افزایش قیمت‌ها را تحت اختیار بگیرد؛ این سیاستی است که در اقتصادهای پیشرفته دنیا هم در برخی کالاها و برخی مقاطع زمانی وجود دارد و به لحاظ منطق نظری اقتصاد نیز در شرایط ضرورت قابل دفاع است.

خاندوزی در ادامه عنوان کرد: سیاست عدم اجازه افزایش قیمت هم به لحاظ نظریه اقتصاد و هم از جهت تجارب توسعه‌ای شکست‌خورده و غیرقابل تجویز است و اساسا همین که دولت اعلام می‌کند اثر تورمی سیاست بنزین حدود دو درصد خواهد بود، به این معناست که سایر قیمت‌ها در اقتصاد به اندازه دو یا سه درصد میانگین وزنی آنها واکنش نشان خواهد داد؛ از طرف دیگر اگر همان مقام اعلام کند که جلوی افزایش قیمت‌ها را خواهیم گرفت دچار یک تناقض درونی است. چون در یک بخش دیگر پذیرفته است که حداقل به اندازه چند درصد افزایش تورم پیامد افزایش قیمت بنزین خواهد داشت.

khandozi

این اقتصاددان تاکید کرد که نباید به هیچ وجه به سمت سرکوب کامل قیمت‌ها رفت به این علت که موجب ظلم به عده دیگری از فعالان اقتصادی می‌شود که به جهت افزایش متعارف هزینه‌ها باید افزایش هزینه را در قیمت فروش نهایی خودشان منعکس کنند اما از طرف دیگر نیز نباید اجازه افزایش‌های بی‌قید و شرط را داد؛ بنابراین باید به سمت یک نوع کنترل عاقلانه قیمت‌ها رفت، به جهت این که اقتصادهایی مثل اقتصاد ایران با پدیده‌ای به نام قدرت قیمت‌گذاری بنگاه‌ها مواجه هستند. به این معنا که تولیدکننده و عرضه‌کننده نهایی یک کالا توان قیمت‌گذاری بالایی دارد و شرایط ساختار اقتصاد ما آنقدری رقابتی نیست که بگوییم قیمت‌ها از سطح قیمت تعادلی یا رقابتی بالاتر نخواهد رفت.

خاندوزی ضمن ذکر این مثال که هر چقدر از از محیط رقابت دورتر شویم و کالایی را در حاشیه شهرها بخریم، فروشنده می‌تواند به هر قیمتی آن کالا را بفروشند یا وقتی که در مراکز بین راهی قصد خرید داشته باشید ممکن است قیمت کالایی دو تا سه برابر قیمت درج شده باشد؛ گفت: این موضوع پدیده‌ای است که در اقتصاد پیشرفته وجود ندارد بنابراین نیازی نیست که کنترل‌های جدی شکل بگیرد. تا زمانی که توان قیمت‌گذاری یا قدرت شبه انحصاری در اقتصاد ایران هست، انحصارگر یا کسی که قدرت قیمت‌گذاری دارد تا جایی که زورش برسد می‌تواند قیمت مد نظر خودش را به خریدار نهایی تحمیل کند.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی این پدیده در اقتصاد وجود دارد این که دولت بگوید که من با تغییرات قیمت سایر کالاها پس از افزایش قیمت بنزین هیچ کاری ندارم و هیچ تدبیر و نظارتی اعمال نمی‌کنم نیز غیرمنطقی و ساده‌انگارانه است؛ بنابراین ما از دولت توقع سرکوب محض قیمت‌ها را نداریم اما این به معنای این نیست که دولت نباید هیچ نظارتی داشته باشد؛ بلکه باید اجازه بدهد به اندازه کارشناسی و طبیعی در بخش‌های مختلف بازار افزایش قیمت را در خودش منعکس کند اما از یک دامنه‌ای نیز فراتر نرود.

اگر دولت به این سمت برود که قیمت‌ها را سرکوب شدید کند، چه تبعاتی خواهد داشت؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: سرکوب محض قیمت‌ها فقط در قسمت‌هایی که کاملا تحت کنترل کارگزاران دولت است میسر است و در سایر بخش‌های اقتصاد بسیار کوتاه‌مدت و موقتی خواهد بود. ممکن است در دو ماه اول فشارهای نظارتی و تعزیراتی بخش‌هایی از اقتصاد قیمت‌گذاری خودشان را به تعویق اندازند، اما حتما از ماه سوم حتی آن بخشی از افزایش قیمت‌ها را که در ماه‌های پیش چشم‌پوشی کردند را به قیمت‌ها اضافه می‌کنند. بنابراین اساسا این امکان وجود ندارد که دولت بتواند قیمت‌ها را در بلندمدت سرکوب کند این سیاست‌ها فقط در کوتاه‌مدت در دامنه محدود تحت نظارت دولت میسر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همین الانشم گرون شده اقتصاد دان ،،،ظاهرا شما هم خریدتون از سر کوچه تونه ،، یا شایدم اصلا خرید نمیکنید و دیگران براتون خرید میکنندو میفرستند ؟!!!!!!!!!

  • حسین

    با سلام اگر دولت صداقت دارد و به حرف مردم بها می دهد الان شرایطی است که همه گرفتار شده اند به سادگی مشاهده می کنی فلان کس که ظاهری سرمایه دار از خود نشان می داد به یک مرتبه کنترل خود را از دست میدهد و دیگر قادر به جا هم انداختن بدهی های خود نمی شود و تشخیص دولت در رابطه با دهک کردن با توجه به هزینه های بالا در شهرهاهمه عاجز شده اند پس از مردم در یک برنامه تلویزیونی سوال کنید آیا مایلند این افزایش قیمت بین همه بصورت یکنواخت تقسیم شود یا این فرمول فعلی دولت را می پسندند شما هزینه یک خانوار ۴ نفره شهری که بچه های آنها بزرگ شده و شاغل نیستند و کار هم ندارند به صرف اینکه تشخیص دادهاید درآمد آنها بالای ۵ میلیون تومان است و بدهی و اقساط وام و قرض آنها را ندیده گرفتن اظهارات او کمک هزینه معیشت به او تعلق نخواهد گرفت . در شرایطی هستیم که فکر می کنم دولت مردم را به کمک به یکدیگر تشویق کند و خود او هزینه فروش نفت و عایدات انرژی را به نسبت مساوی بین ۸۳ میلیون نفر تقسیم کند

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    اتّفاقاً سرکوب محض اگر در مورد قیمتها باشد همه دوست دارند?

  • ناشناس

    ترا بخدا بگید کسانی که حقوق یک تایکونیم دارند بااین گرانی چه بکنند جواب بچه هامون چه بدهند شاید مسولین ما فراموش کردند حکومت ما اسلامی است و نباید بکسی ظلم شود

  • ناشناس

    دولت اگر قدرت دارد و مدافع حقوق مردم کم درآمد جامعه است و خودش را نمایند مردم می دوند بیاد و از حق مردمی که بهش رای دادند دفاع کند و جلوی افزایش قیمت را بگیرد

  • ناشناس

    نمایندگان مردم
    اگر قدرت دارد و مدافع حقوق مردم کم درآمد جامعه است و خودش را نمایند مردم می دوند بیاد و از حق مردمی که بهش رای دادند دفاع کند و جلوی افزایش قیمت را بگیرد

  • سپهر

    منظور از اینگه میگن گرونی از سه ماهه دیگه
    منظورشون شب عیده
    ولی الان موج جدید افزایش قیمت شروع شده
    حالا شب عید چه اتفاقی بیفته خدا میدونه

  • ناشناس

    حالمونو بهم زدين با اين مملكت اداره كردنتون
    يه ديقه آرامش نداريم از دست اين تصميماتون

  • بابک

    نه بابا جدی میگی ؟ این برد فوق تخصصی اقتصادی ،این نبوغ رو چطور بدست اوردی ؟ من فکر میکردم اگر قیمت بنزین دو سه برابر شده حتما همه چیز ارزونتر یا نصف قیمت میشه !! من تا به حال فکر میکردم قیمت بنزین رابطه عکس داره با بقیه کالاها و خدمات ! خیلی ممنون که گفتی