کد مطلب: ۵۸۸۹۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کنتور آب تهرانی‌ها هوشمند می‌شود / آیا با نصب کنتور هوشمند در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود؟

کنتور آب تهرانی‌ها هوشمند می‌شود / آیا با نصب کنتور هوشمند در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود؟

قرار است کنتورهای آب پایتخت هوشمند شوند. آرش آذرانفر، مدیر کل گروه مدیریت منابع آب کشور می‌گوید: این طرح از اولویت‌ها نیست اما می‌تواند کمک بسیاری زیادی به برنامه‌ریزی‌های دولت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر از چند گاهی، نهادها بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند و دست به هوشمندسازی یک بخش می‌زنند. این هوشمندسازی‌ها گاهی کاربردی از آب در می‌آیند و گاهی هم نه.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران صبح امروز وعده داده بود: قرار است کنتورهای آب پایتخت هوشمند شوند.

آرش آذرانفر، مدیر کل گروه مدیریت منابع آب کشور در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: این طرح از اولویت‌ها نیست اما می‌تواند کمک بسیاری زیادی به برنامه‌ریزی‌های دولت کند.

آذرانفر ادامه می‌دهد: کنتور وظیفه اندازه‌گیری دقیق آب مصرفی را دارد. ممکن است خیلی از کنتورها مشکلی داشته باشند.

بختیاری ادعا کرده بود که استفاده از این نوع کنتور موجب می‌شود بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب بالاتر برود.

آذرانفر بیان می‌کند: هر چقدر از ابزارهای دقیق‌تری استفاده کنیم، برنامه دقیق‌تری برای آینده داریم.

کنتور هوشمند همه مشکلات را حل می‌کند؟

مدیر کل گروه مدیریت منابع آب کشور تشبیه می‌کند: منابع آبی ما درآمدها و مصارف ما هزینه‌هاست و هر چقدر اطلاعات ما از این دو دقیق‌تر باشد، برنامه‌ریزی‌مان صحیح‌تر می‌شود.

او یادآوری می‌کند: آمارها، همواره با تاخیر به دست کارشناسان می‌رسد. دستگاه‌های هوشمند اندازه‌گیری، باعث می‌شود آمارها سریع و به صورت آنلاین به کارشناسان برسد.

آذرانفر قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود که آمار بارش‌ها هم محرمانه است و چند سالی است که شرکت آب، اجازه نمی‌دهد کارشناسان بدانند میزان دقیق بارش‌ ماهیانه و سالیانه چقدر است.

این کارشناس منابع آب در آخر می‌گوید که این تنها دلیل مصرف بی‌رویه آب نیست: نشتی لوله‌ها در تهران تا ۳۰ درصد هم می‌رسد و ارتباطی به سیستم هوشمند ندارد اما این طور نیست که کنتور هوشمند بی‌تاثیر باشد.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش « آب پشت سدها، فقط کفاف پاییز را می‌دهد! » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوبه به نفع ما است چون برای هر واحد کنتور جداگانه هوشمند بزاریید کم مصرف ها را از پر مصرف اب جدا می شوند ولی هدر رفت اب از لوله کشی فرسوده خیابانها ابرسانی ها می باشد