کد مطلب: ۵۸۸۹۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کنتور آب تهرانی‌ها هوشمند می‌شود / آیا با نصب کنتور هوشمند در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود؟

کنتور آب تهرانی‌ها هوشمند می‌شود / آیا با نصب کنتور هوشمند در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود؟

قرار است کنتورهای آب پایتخت هوشمند شوند. آرش آذرانفر، مدیر کل گروه مدیریت منابع آب کشور می‌گوید: این طرح از اولویت‌ها نیست اما می‌تواند کمک بسیاری زیادی به برنامه‌ریزی‌های دولت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر از چند گاهی، نهادها بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند و دست به هوشمندسازی یک بخش می‌زنند. این هوشمندسازی‌ها گاهی کاربردی از آب در می‌آیند و گاهی هم نه.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران صبح امروز وعده داده بود: قرار است کنتورهای آب پایتخت هوشمند شوند.

آرش آذرانفر، مدیر کل گروه مدیریت منابع آب کشور در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: این طرح از اولویت‌ها نیست اما می‌تواند کمک بسیاری زیادی به برنامه‌ریزی‌های دولت کند.

آذرانفر ادامه می‌دهد: کنتور وظیفه اندازه‌گیری دقیق آب مصرفی را دارد. ممکن است خیلی از کنتورها مشکلی داشته باشند.

بختیاری ادعا کرده بود که استفاده از این نوع کنتور موجب می‌شود بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب بالاتر برود.

آذرانفر بیان می‌کند: هر چقدر از ابزارهای دقیق‌تری استفاده کنیم، برنامه دقیق‌تری برای آینده داریم.

کنتور هوشمند همه مشکلات را حل می‌کند؟

مدیر کل گروه مدیریت منابع آب کشور تشبیه می‌کند: منابع آبی ما درآمدها و مصارف ما هزینه‌هاست و هر چقدر اطلاعات ما از این دو دقیق‌تر باشد، برنامه‌ریزی‌مان صحیح‌تر می‌شود.

او یادآوری می‌کند: آمارها، همواره با تاخیر به دست کارشناسان می‌رسد. دستگاه‌های هوشمند اندازه‌گیری، باعث می‌شود آمارها سریع و به صورت آنلاین به کارشناسان برسد.

آذرانفر قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود که آمار بارش‌ها هم محرمانه است و چند سالی است که شرکت آب، اجازه نمی‌دهد کارشناسان بدانند میزان دقیق بارش‌ ماهیانه و سالیانه چقدر است.

این کارشناس منابع آب در آخر می‌گوید که این تنها دلیل مصرف بی‌رویه آب نیست: نشتی لوله‌ها در تهران تا ۳۰ درصد هم می‌رسد و ارتباطی به سیستم هوشمند ندارد اما این طور نیست که کنتور هوشمند بی‌تاثیر باشد.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش « آب پشت سدها، فقط کفاف پاییز را می‌دهد! » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.