کد مطلب: ۴۱۹۹۲۲

توزیع کوپن تریاک چقدر جدی است؟

توزیع کوپن تریاک چقدر جدی است؟

نایب رئیس اول مجلس پیشنهاد عرضه دولتی مواد مخدر را داد که به نظر می‌رسد در اجرای هر طرحی در این زمینه باید ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی هر کشور را در نظر گرفت، حداقل با نگاهی به تجربه سال‌های دور کشورمان، می‌توان شکست را برای این طرح متصور شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاید باورتان نشود ولی برخی‌ها معتقدند بخشی از تاریخ تکرار و رویدادهای مختلف دوباره تکرار و بازآفرینی می‌شود. حال بدون این که قضاوتی درباره این جمله داشته باشیم می‌توانیم در برخی حوزه‌ها رد پای این نظریه را ببینیم و شاهدش باشیم.

به عنوان مثال چند روز پیش، پیشنهادی توسط یکی از مسئولان مطرح شد که برای افراد میان سال و مسن یادآور یک خاطره قدیمی و کهنه بود.

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس پیشنهاد عرضه دولتی مواد مخدر را داد که بیشتر یادآور کوپن‌های تریاک در قدیم بود. هرچند این پیشنهاد پیش از این در سال 96 در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بررسی شده بود اما طرح دوباره آن خیلی زود سوژه شبکه‌های اجتماعی شد و در کنار واکنش موافقان، واکنش‌های تند مخالفان را هم به همراه داشت.

مسعود پزشکیان بر این باور است: «اگر دولت بتواند عرضه موادمخدر را بر عهده بگیرد، اشخاص نیازمند به دارو را می‌توانیم به راحتی درمان کنیم.» البته او به این نکته هم اشاره کرد که این لایحه هنوز عملیاتی نشده است.

پزشکیان می‌افزاید: «اگر مواد مخدر را تحت نظر متخصص در اختیار افراد معتاد قرار دهیم و بعد آن ها را درمان کنیم، می‌توانیم وضعیت زندان‌ها را در زمینه اعتیاد و موادمخدر با در دست گرفتن بازار عرضه مواد بهبود بخشیم و بیش از ۷۵‌درصد تریاک و مورفین دنیا را در کشورمان کشف کنیم.» امروز سعی کرده ایم در کنار واکنش ها، نظر موافقان و مخالفان این پیشنهاد را بررسی کنیم.

آمار معتادان کشور

گزارش‌های رسمی حاکی است که شمار معتادان دائمی ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و معتادان تفننی ۸۰۰ هزار نفر است و سن اعتیاد در کشور به کمتر از 14 و دسترسی معتادان به مواد مخدر به کمتر از 10 دقیقه رسیده است.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، در سال 95 هم روزانه هشت نفر در کشور به دلیل اعتیاد به مواد مخدر می میرند، ۵۰ درصد مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر به هپاتیت C مبتلا هستند و ۱۴ درصد معتادان تزریقی نیز اچ‌آی‌وی مثبت دارند. به این ترتیب نرخ مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در ایران به بیش از ۲۹۰۰ نفر در سال می رسد که تقریبا دو برابر نرخ جهانی است.

نظر موافقان

اما موافقان هم استدلال هایی دارند .به گفته نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس در سال 96 بر مبنای این طرح، قرار بود دولت موادمخدر رقیق در اختیار معتادان قرار دهد تا آن ها بتوانند به ‌تدریج ترک کنند و به جای آن‌که جلب قاچاقچیان موادمخدر شوند، به ‌سمت دستگاه مربوط بروند و از طریق مجاری رسمی نیاز خود را برطرف کنند.

او درباره کلیات این طرح هم گفت که قرار بوده با اجرا شدن این پیشنهاد رابطه معتادان با قاچاقچی به حداقل برسد و مواد جایگزین با خلوص بالاتر را دریافت کنند و قاچاقچی سود کمتری ببرد.

در این صورت عوارض بهداشتی مصرف مواد هم کم می‌شود و چون سود قاچاقچی کاهش می‌یابد، میزان آن هم ممکن است در جامعه کمتر شود. به گفته وی همچنین با حذف یا تضعیف قابل ملاحظه شبکه خرده فروشی مواد، می‌توان بانک اطلاعاتی ارزشمندی از معتادان به مواد مخدر را در اختیار داشت و با اشراف بر آنها و عملکردشان، از میزان جرایم خردی که معمولاً معتادان انجام می دهند، کاست.

نظر مخالفان

به عقیده مخالفان دولتی سازی توزیع مواد مخدر، قانونی کردن این فرایند، مصرف مواد را بیشتر می‌کند.«سرهنگ محمد بخشنده»، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت تاکید کرده «اظهارات پزشکیان، نظر شخصی اوست.»

بخشنده با تاکید بر اینکه «در هیچ جای دنیا، دولت مواد مخدر عرضه نمی‌کند» گفته است: « اگر دولت مواد مخدر عرضه کند، واویلا می‌شود و شهروندان پاک نیز معتاد می‌شوند.» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت در ادامه با طرح این که «تصور کنید در محله شما، دولت مرکز فروش تریاک ایجاد کند، آیا این موضوع اثر منفی بر فرزندان شما نمی‌ گذارد؟» گفت: «مردم و محلات این را قبول نمی‌کنند.» مخالفان معتقدند این کار تکرار تجربه ناموفق پیشین در کشور است.

در اولین قانون مبارزه با اعتیاد که در نخستین مجلس مشروطه به تصویب رسید و حاصل دغدغه و نگرانی مجاهدان مشروطه درخصوص همه گیر شدن مصرف مواد بود، قرار شد برای معتادان کارت سهمیه صادر و حتی برای مصرف تریاک مالیات وضع شود که با این کار ۸ درصد از درآمد دولت از محل فروش تریاک و مالیات آن تامین می‌شد اما به رغم تصویب این قانون، نه تنها تقاضا برای مصرف تریاک کاهش نیافت بلکه حتی خرید و فروش غیرقانونی مواد نیز با قوت بیشتری ادامه یافت و بعد از آن هم مورفین و دیگر مشتقات وارد بازار شد.

در جمع بندی این تجربه، یکی دیگر از مهم‌ترین ایرادها، در دسترس قرار گرفتن مواد برای همه گروه‌های سنی بود که به افزایش شیوع و بروز اعتیاد منجر خواهد شد. در سال ۱۳۵۵ کنفرانسی در رامسر برای بررسی روند توزیع تریاک در بین معتادان تشکیل شد که نتایج بررسی آن‌ها جالب است.

به گزارش بی بی سی، بنا بر نظر مدیرکل وقت اداره نظارت بر مواد مخدر وزارت بهداری: «هفت سال پس از شروع توزیع دولتی تریاک تعداد معتادان مجاز از ۳۰هزار نفر در سال اول به تدریج به مرز ۱۸۰ هزار نفر یعنی قریب به شش برابر در مدت شش سال رسید.»

بنابراین نه تنها هیچ گونه پیشرفتی در امر جلوگیری از اعتیاد حاصل نشده بلکه روز به روز بر تعداد معتادان و شبکه های قاچاق افزوده شده است. در جمع بندی این تجربه، یکی از مهم ترین ایرادها، در دسترس بودن مواد برای همه گروه های سنی بود که به افزایش شیوع و بروز اعتیاد منجر شد.

تجربه‌های جهانی توزیع مواد

کشورهای مختلف هم برای جلوگیری از سوء مصرف و کاهش معتادان خود دست به توزیع دولتی مواد زده اند که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

پرتغال : پرتغال در سال ۲۰۰۱ نخستین کشور اروپایی بود که از تمامی مواد مخدر برای مصرف شخصی جرم‌زدایی کرد. به علاوه به مصرف‌کنندگان مواد مخدر خدماتی همچون دارودرمانی به جای دستگیری آن‌ها ارائه شد. در تحقیقی توسط مؤسسه کیتو به رهبری گلن گرینوالد مشخص شد تنها پنج سال پس از جرم‌زدایی از مواد مخدر در این کشور، مصرف غیرقانونی مواد توسط نوجوانان کاهش چشم‌گیری یافت و نرخ ابتلا به ایدز در میان مصرف‌کنندگان به شدت کاهش پیدا کرد و مرگ‌ومیرهای ناشی از مصرف هروئین و دیگر داروهای مشابه به نصف تقلیل یافت و بهتر از همه این که شمار افرادی که به دنبال درمان اعتیاد بودند، دو برابر شد.

اروگوئه : اروگوئه از جمله معدود کشورهایی است که هیچ‌گاه مصرف شخصی مواد مخدر را جرم تلقی نکرده‌است. در ژوئن ۲۰۱۲ دولت اروگوئه اعلام کرد قصد دارد فروش دولتی ماری‌جوانا را برای مصرف شخصی قانونی کند تا با این کار جلوی جرایم مربوط به مواد مخدر گرفته شود.

ناروی : ناروی یکی از بالاترین شاخص‌های مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در اروپا را دارد. در سال 2015 حدود 80 هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند. به همین دلیل دولت ناروی برای 400 معتاد توزیع هروئین آزاد را به عنوان بخشی از آزمایش با هدف بهبود کیفیت زندگی آن ها آغاز کرده است.

مصرف داروهای هروئین زیر نظر پزشکان در کشورهای سوئیس، دانمارک و هلند نیز رسماً پذیرفته شده و کانادا هم برای جلوگیری از سوء استفاده قاچاقچیان اقدام به توزیع دولتی ماری جوانا در کشورش کرده است.

در عین حال برخی معتقدند شواهد علمی و پژوهشی بسیاری موید ناکامی برنامه های آزاد سازی مصرف مواد سبک و به ویژه حشیش در هلند، پرتغال و آمریکاست که شرح آن را می توان در پژوهش عمیق «دبوراه و همکاران» (۲۰۱۷) ملاحظه کرد.

مسکن یا درد جدید؟

اگر چه به نظر می‌رسد برخی کشورها از جمله پرتغال تجربه موفقی در کنترل مواد مخدر با الگوهایی شبیه پیشنهاد کوپن تریاک داشته اند که البته همان هم مورد مناقشه است اما به طور مشخص، به نظر می‌رسد در اجرای هر طرحی در این زمینه باید ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی هر کشور را در نظر گرفت، حداقل با نگاهی به تجربه سال‌های دور کشورمان، می‌توان شکست را برای این طرح متصور شد.

در آن دوران ۸ درصد از درآمد دولت‌ها از محل فروش تریاک و مالیات آن تامین می‌شد. اما همچنان باید با دیده تردید به اینکه طرح توزیع دولتی مواد مخدر، مسکنی‌ بردرد اعتیاد باشد نگریست کما اینکه طی سال‌های گذشته، توجه به دیگر عوامل زمینه ساز اعتیاد نظیر عوامل زیستی، روانی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین ورود بخش غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد (NGO) به عرصه کنترل اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر و تصویب قوانینی که تلقی از معتاد را از مجرم به بیمار تغییر داده، باعث شده است معتادان با مراجعه به کمپ‌های ترک اعتیاد متادون دریافت کنند و درمان شوند.

تریاک

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سیدحسن رضوی

    سلام من بچه مرز افقانستان هستم خدا دشمن انسان هم اعتیاد پیدا نکند ولی اگر اعتیاد میداشتین در دلم را میفهمیدین ،بااین که سنم کم نیست ولی در خانوادهای هستم که از 9نفر 6نفر اعتیاد دارن من درزاهدان هم زندگی کردم وبچه مرز خراسان جنوبی هستم در این نواحی مرزی درهر خانواده یک یا چند معتاد است یک علت اعتیاد بی کاری وسرگرمی وفقروگرانی دارووخشکسالهای مداوم برای روستاهای مرزی است،مردم که این امکانات راندارن دوچار این مسایل مشوندوما که بچه مرز هستیم جلوه تیر مواد هستم شاید فقر امکانات نمیداشتیم دوچار نمیشدیم.اگر عدالت در جامه میبود کهدرروستاها کارهای تولیدی بزرگ وغیره ایجاد میشد مشکل کم میشد ولی در روستاهاوشهرهای زیاد مرزی هستند که به نظرم 60 درصد اعتیاد فرا کرفته است اگر قاچاق نمیبود مطمنا کسی دونبالش نمی رفت ،حال بااین وضع باید باین مواجهه شویم ازدست،تریاکهای اشغالی که از چسب وسرب وخون وامثال اینها به فروش میرسانند اگر ازاد میبود میتوانستیم شکایت کنییم ودر ایند نزدیک چقدر انسان بی گناه باید دوچار عارضه قلبی وکبدوکلیه وامثال اینها بشود خاهشن شما که معتاد نیستی نظری در این باره ندین من نمیتوانم تمام تجربه سالهی خود را بنویسم ،اسم سیدحسن است اگرهر مسولی خواست تا من از علت ان بیان کنم،…. اگر ازاد میبود مواد فروشی نمیبود و معتادهم نمی بود واگر در شرایطی نبود فقر وبیکاری وغیره ور در اخر اگر شماهم مثل ما زندگی میکردین دراین دام میفتادین ودر پایان اگر کسی درد ما رامیفهمد به داد ما برسد خدا تو شاید هستی که بعضی درد را ندارن خود تنها به قضاوت مینشینن خدا دردسوختن خانوادهام را دردرمان کن فقط تو ناظری ،درد از تو درمان از تو ،،،خدایا من عمر مادرم را ندارم که هر شب بخاطر اشغالهای تریاک در درد میسوزد ،ونمی توانم.داد بزنم تخصیر من نیست،خدایا. ایا کسی هست دردلم گوش کند فقط تویی وتو انشاالله،

  • حمید د

    با سلام.به نظر من کسی که به طرف اعتیاد و مصرف مواد میره به حرف من و دولت گوش میده که شما از واردات تریاک جلوگیری میکنید.یا میگین پخش کنیم معتاد زیاد میشه.به نظر بنده تریاک را ازاد کنید به خود مردم بسپارید واردات تریاک را ازاد کنید تا مصرف کننده ضرر نکنه و فروشنده سود زیاد نبره.

  • ناشناس

    آنهایی که موافق نیستند.یا نا آگاهان ویا اینکه سودی از این کار نصیبشان نمیشود.اینم مثل رفع تحریمهاست.که عده ای حاضر نیستند تحریم برداشته شود چون سود خود را در تحریم کشورمان میزنند.ولی فکر ملت مظلوم را نمیکنند.پس آزادسازی ویا کوپنی کردن تریاک با مدیریت درست.طرح بسیار خوبی است برای همه هم دولت هم ملت.که بعدا نتیجه آن را خواهید دید.ولی چند سالیست صحبت این طرح است.ودولت نتوانسته این طرح را پیاده کند.و فقط ملت را مشغول کرده اند.اگر هر کاری یا طرحی که دولت بخواهد این چنین پیش ببرد.مثل این است که بگوئیم…چراغ کور و آسیاب میگردد.یعنی کشور را به امان خدا رها کردن.هر چه شد شد.

  • ناشناس

    سلام اگرتریاک ازاد باشه .طبق کوپن به افرادهای خاص .خیلی خوب.هزینه کمتر پرداخت میشه درظمن خالص و هیچ زرری ندارد.اگر آزاد بشه یا نشه مصرف کننده مصرف میکنه بهتر این که آزاد باشه و فقط مصرف کننده مصرف کنه نه افراد دیگه .در ظمن شخص معتاد به تریاک هزینه خانمان سوز متقبل نمیشه.داروی گیاهی که خدا آفریده تا بندهای بیمار نه معتاد استفاد کنند .

    • مصیبت دیده عالم

      مزد یک کارگر ۳۰۰ هزاره تریاک مثقال ۲۵۰ شیره۳۵۰ منه کارگر با این مواد اشغال که هزار بیماری گرفتم روزی ۳۵۰هزار خرج موادمخدر زن وبچمو چکارکنم مستعجرم دختر پسر دم بخت و مدرسه رو دارم از کجا خرجشون بدم به خدا اگر آزاد باشه میدونی که اگه مصرف کنی از کار کردنت نمیمانی به قرآن بچه هام یک ساله از زمانی که گرون شده گوشت و میوه نخوردن ما قشر بدبخت سیب زمینی و گوجه بادمجان می‌خوردیم که‌این هم مدیریتی نیست کیلوی ۲۰ هزار شده نمیتونیم بخریم روزی اگه بتونیم یک وعده غذایی گرم میخوریم شما آقای که مخالفت میکنی اگه یک روز اینطور زندگی کنی سکته نمیکنی

    • مصیبت دیده عالم

      روستای ما ۲۵۰ خانواره هر خانوار ۲نفر حداقل معتاد به تریاک داره اگر مردم با این گرونی با این شکل پیش بره یک سال نمی‌کشه به فقر مطلق میرسندخوشک سالی وسرمایه زدگی این سالها از یک طرف گرونی تریاک هم از طرف دیگرتورو خدا کوپنی میکنید آزاد میکنید فکری به حال ملت بکنید مردم و به سوی مواد صنعتی حول ندین اون اقای که فکر میکنه العان پیشگیری میکنه تو بقالیهای سر اسیاب مثل نقل فراوان اما امان مردمو بریدن جیبای منه کارگر وخالی میکنن با این حال فقط شرمنده زن وبچه ایم آقای مخالف تا به حال شرمنده خانواده شدی میدونی چی میگم منطقه ما نمونه ترین منطقه بود ازروزی که قیمت ها بالا رفت سرقت در این منطقه هم رخ دادجرم زیاد شد

  • ناشناس

    تو را خدا برا چی همین طور میکنی یک ملیون و دویست نفر تو کشور معتاد است.باور کنید اینا فقط معتادین معتادین بدنام هم نمیشه.معتادین خاموش داریم که بیش از ۱۰ملیون نفر میباشند.شاید هم بیشتر لطفا پنهان کاری نکنید ببینید در روز چقدر مواد در کشور مصرف میشود.هر وقت دولتی کردین اون وقت مشخصه.بنده خودم و ه ایران نفر که می‌شناسم.معتاد به تریاک هستم و حتی همسایه خودم هم نمیدونم.ولی واقعا داره برامون سخت میشه با این تورم و قیمت تریاک هم رفته بالا و موادهای اف و نی به تریاک که باعث شده متادون مصرف کنم ولی گاه گاهی هم تریاک مصرف میکنم چون هیچ وقت نمیتوانم ترک کنم.خواهشن دولت برای بیشتر مردم فکری بکند چون داره لطمه به خانوادها میخورد.به افراد ۵۰به بالا تریاک به قیمت دولتی بدهد تا مجبور به مصرف موادهای خطرناکتر نشویم.

  • علی

    آزادکردن تریاک خیلی منفعت هم برای دولت وهم واسه اونایی که میکشن داره-به خدااین طرح مخالفی آنچنان نداره وانگشت شماره اونی که مخالفت میکنه شک نکن ازطریق قاچاق منفعت برده حالاهرکسی میخوادباشه-تریاک زمین کشاورزی رامرغوب وسن راازبین میبرددانه تریاک(خاشخاش)خودش مقوی ودرمان هردردی است به خدابااین طرح آزادسازی موادتعداددزدان وقاچاقچیان وزندانیان به حداقل میرسد-به نظربنده درحال حاضرازهرخانواده ایرانی حداقل یک نفرمعتادحالابه هرموادی میباشن ۸۵میلیون نفرتقسیم بر۵کنیم به راحتی ۱۷میلیون معتادداریم تقریبن نصف اوناتریاک میکشن به والله آزادبشه خییییلی منفعتش زیاده:دست قاچاقچی قطع میشه تعدادمرگ ومیرخیلی کم میشه رضایت مردم بیشترجلب میشه و…….هرکه مخالف این طرحه دودلیل داره:شک نکن منفعت وسودش درقاچاقه ویاواقعاازاین بابت وخطرات آن هیچگونه آگهی نداردودیمی حرف میزند

    • حسن ع

      بنده هم حرف علی راتاییدمیکنم حرف حکیمانه ای است

    • ناصر

      سلام.. بنده هم حرف حسن رو تایید میکنم..بسیار خوبو عالی بود

    • حسین. ج

      عالیه

  • علیرضا

    سلام دوستان عزیز کاش دولت محترمه ایران هرچه زودتر باید این کار اجرا شود چون همه مصرف کننده گان تریاک رو به مصرف مواد صنعتی میزنن باتشکر و مصرف کننده گان پول بیشتری به قاچاقچیان میدن و اصلا نمیدونه داخلش چی هست ادمو به صد مرض و درد می‌کنه تو رو خدا کمک کنید کسی که مخالف است نعف دارد با قاچاقچیان لطفاً پیگیری کنید

  • حسین. ج

    والا طرح خیلی خوبیه بنده۴۴سالمه ۲۰وچندساله تریاک مصرف میکنم ناخالصیش وحشتناک زیاده

  • غلامعلی

    من 12سالگی و14سالگی ارسال 60و62درجبهه جنگ بودم 67سربازبودم وکالت 53سالمه تریاک مصرف میکنم جنس کثیف افغانی با قیمت بالا میخرم واین دوتا درد دارد یکی جنس اشغال ویکی چرا پولش تو جیب ناکسان بره کشاورز خودم هم درفقرباشه کوپنی کنید هم اما واقعی و دارید وهم کنترل و هم ازخود سودش برای ترک معتادان کوک کنید

  • ناشناس

    سلام مسئولین عزیزمیدونید وقتی سهمیه تریاک به ایثارگران داده شود بصورت علنی چه تبلیغی در مورد ایثارگری میشودومیگویند تریاک هم میدن ؟؟؟؟ کسانی که در زمان جنگ می‌گفتند خدابخواهد ماهم میرویم امروز حسرت بخورند و منتظر جنگ بعدی بیقراربمانند . چرا بانظر شخصی قوانین کشور را میخواهید تحت شعاع قرار دهید ای کاش از عذابی که ما تحمل میکنیم شما نیز باخبر بودید(اجرتان با آقا سیدالشهدا )