کد مطلب: ۲۱۲۰۱۰

کویت ریاست شورای امنیت را به هلند واگذار کرد

کویت ریاست شورای امنیت را به هلند واگذار کرد

 دوره ریاست کویت بر شورای امنیت سازمان ملل با پایان فوریه به سر آمد و هلند عهده دار این کرسی در ماه مارس شد.

با آغاز سال 2018 میلادی ترکیب اعضای غیر دائم شورای امنیت تغییر یافت و کویت، هلند، پرو، لهستان، ساحل عاج و گینه استوایی به آن راه یافتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قزاقستان، سوئد، اتیوپی و بولیوی هم از سال 2017 در آن حضور داشتند که با پایان یافتن دوره دو ساله آنها در شورای امنیت، این چهار کشور با آغاز 2019 جای خود را به اعضای جدید خواهند داد.

شورای امنیت، سال 2018 را با ریاست قزاقستان آغاز کرد و یک کشور حاشیه خلیج فارس هم ریاست این شورا را در دومین ماه سال بر عهده گرفت.

اگر چه ریاست شورا جنبه اجرایی دارد و مدیریت جلسه و هماهنگی برای برگزاری نشست را دنبال می‌کند اما در آغاز این مسئولیت می‌تواند در تعریف دستور کار ماهانه، موضوعی که برای کشورش اهمیت دارد را با تصویب سایر اعضا و در نشستی که به صورت غیرعلنی برگزار می شود، در این دوره قرار دهد.

کویت هم با توجه به مشکلاتی که در سرزمین های اشغالی به ویژه پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارتش در سرزمین‌های اشغالی به قدس پیش آمده بود، پیشنهاد برگزاری نشستی در سطح وزیران و با حضور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شده بود.

این نشست در 20 فوریه برگزار شد و در آن عباس مشکلاتی که رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی به وجود آورده بود و همچنین نقش مخرب امریکا در صلح را مطرح کرد.

در طول ریاست کویت بر شورای امنیت موضوع خاورمیانه به خصوص سوریه 6 بار در دستور کار قرار گرفت که مهمترین آن تصویب قطعنامه آتش‌بس 30 روزه در سوریه بود.

این قطعنامه به پیشنهاد کویت و سوئد مطرح شده بود اما بی توجهی آن به مبارزه با تروریسم و ضمانت‌های اجرایی آن، باعث شد تا روسیه در برابر مفاد آن مقاومت کند و پس از سه روز نشست غیر علنی و اصلاح مفاد آن، سرانجام به اتفاق آرا در نشست فوق‌العاده روز شنبه 24 فوریه به تصویب رسید.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این دوره، مساله یمن و گزارش کارگروه کارشناسی آن بود. این نشست در 26 فوریه برگزار شد.

از آنجا که در گزارش این کارگروه که فقط با جمع‌آوری مدارک نادرست از عربستان سعودی نتیجه‌گیری کرده بود که منشا موشک‌های شلیک شده از یمن به ریاض، ایران بوده و پس از قطعنامه 2216 مربوط به تحریم تسلیحاتی یمن ارسال شده و ایران ممانعتی برای انتقال آن به عمل نیاورده است، کشورهای غربی به خصوص انگلیس و آمریکا در صدد آن برآمدند تا قطعنامه ای علیه ایران به تصویب برسانند.

با آغاز زمزمه‌های این اقدام، واسیلی نبنزیا نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی نسبت به آن هشدار داد و از گنجانده شدن موارد غیر فنی در این قطعنامه مخالفت کرد.

تصویب این قطعنامه به دلیل آن که باید درباره ادامه ماموریت این کارگروه و تمدید رژیم تحریم‌های یمن تصمیم‌گیری می‌شد، اهمیت داشت.

انگلیس سعی کرد تا مفاد این قطعنامه را اصلاح کند و از محکوم کردن ایران، به ابراز نگرانی از این اقدام رضایت داد اما روسیه همچنان مخالف آن بود.

این اختلاف نظر باعث شد تا دستور کار نشست شورای امنیت تغییر یابد و با چند بار اعلام ساعت برگزاری این نشست، سرانجام به جای ساعت 10 صبح، در ساعت 15.30 بدون رسیدن به یک توافق در پیش نویس قطعنامه‌ها اعضای شورای امنیت گردهم آمدند.

بر اساس دستور کار، ابتدا قطعنامه پیشنهادی انگلیس که حمایت آمریکا، کویت و تعداد دیگری از اعضای شورا را با خود داشت، مطرح شد.

روسیه آن را وتو کرد و بولیوی رای مخالف داد. چین هم به آن رای ممتنع نشان داد.

با این اتفاق، پیش نویس قطعنامه روسیه مطرح شد و اعضای شورای امنیت با 15 رای مثبت ( به اتفاق آرا) آن را به تصویب رساندند.

در 27 ژانویه هم نشستی درباره یمن تشکیل شد و در آن اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن که با پایان فوریه، ماموریت وی هم به دلیل استعفا به اتمام می رسد، گزارشی از شرایط این کشور بحران زده ارائه داد.

این نشست هم همچون نشست های دیگر شورای امنیت، فرصتی شد تا نمایندگان برخی کشورهای غربی و یمن به ویژه با اتفاقی که در وتوی قطعنامه انگلیس افتاده بود، عصبانیت خود از جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت را به نمایش بگذارند.

آخرین نشست خاورمیانه ای شورای امنیت نیز بر اساس قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت درباره سوریه برگزار شد و در آن مارک لوکاک معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه و کمک های اضطراری و همچنین جفری فلتمن معاون سیاسی آنتونیو گوترش، گزارشی از وضعیت سوریه ارائه دادند.

این نشست که چند روز پس از تصویب قطعنامه آتش بس 30 روزه در سوریه برگزار شد، بیشتر صحبت‌ها به این موضوع اختصاص یافت و آمریکا سعی کرد تا همچون گذشته، روسیه و ایران را مورد هدف قرار دهد اما نماینده دائم فدراسیون روسیه که به عنوان آخرین سخنران، اظهار نظر کرد خواستار اعزام نمایندگان سازمان ملل برای بررسی عملکرد ائتلاف آمریکایی در سوریه به خصوص رقه شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.