کد مطلب: ۴۹۶۸۱۱

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به تجارت‌نیوز:

قرار نیست مالیات سنگین بگیریم / گرانی دلار کار دولت نیست

قرار نیست مالیات سنگین بگیریم / گرانی دلار کار دولت نیست

لایحه بودجه 1400 یکی از پرحاشیه‌ترین لوایح بودجه چهار دهه اخیر است. پارسال برای نخستین بار لایحه بودجه از صحن علنی مجلس دست رد خورد و کار به شورای نگهبان رسید و امسال هم نه حسن روحانی، رییس‌جمهوری برای تحویل بودجه به مجلس رفت و نه نوبخت پا پیش گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از آن سمت محمدباقر قالیباف، رییس مجلس هم مستقیم بودجه را تحویل نگرفت و برخی نمایندگان با انتقاد از این رفتار، مدعی شدند که دولت بودجه را با اسنپ به بهارستان فرستاده است.

حواشی به تحویل بودجه محدود نماند و اعداد عجیب و غریب آن نقدهای زیادی به دنبال داشت. دولت در بودجه سال 1400 پیش‌بینی کرده است که اندازه اولین سال پس از برجام یعنی سال 95 نفت بفروشد و حدود 2.5 برابر آن سال از مردم مالیات بگیرد و 4.6 برابر اوراق بفروشد!

این اتفاق موجب شد که برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس به رسانه‌ها بگویند که بالاتر از 70 درصد بودجه سال آینده محقق نمی‌شود و برخی هم بگویند که دولت بودجه 1400 را با خوش‌بینی مفرط نسبت به آینده مذاکره با امریکا بسته است.

منتظر مذاکره نبودیم!

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه که امسال نشست بودجه را به صورت آنلاین برگزار کرده بود در مقام پاسخ به برخی از این انتقادات برآمد و به تجارت‌نیوز گفت که نگاه‌شان برای درآمد نفت مذاکره‌ای یا مقاومتی نبوده است.

او در این باره توضیح داد که ما سقف و کف را برای درآمد نفت در نظر گرفته‌ایم تا سهم فروش‌مان از اوپک را لحاظ کرده باشیم و درست است که تا حالا اجازه نداده‌اند که ما به این سهم از اوپک برسیم اما اگر وضع در همین حد یک‌میلیون بشکه نفت در روز بود کمبود منابع از فروش داخلی جبران خواهد شد یا دولت برای جبران این مابه‌التفاوت سهام کارخانه و دارایی‌هایش را می‌فروشد.

مالیات سنگین با وجود زمین‌گیری کسب‌و‌کارها

پیش‌بینی رشد درآمد مالیاتی دولت از حدود 190 هزار میلیارد تومان امسال به 251 هزار میلیارد تومان در سال 1400 در شرایطی است که کرونا بسیاری از کسب‌وکارهای ایران را زمینگیر کرده و تورم فشار سنگینی به مردم وارد کرده است.

نوبخت در مواجهه با این موضوع به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که در هشت ماه اول سال 100درصد پیش بینی مالیاتی محقق شده و قرار نیست بار جدیدی به مردم تحمیل شود. در سال آتی هم به همین شکل عمل خواهد شد. او می گوید که افزایش وصولی‌های مالیات ناشی از شناسایی فراریان مالیات بوده است.

امسال فقط 50 هزار میلیارد تومان کسری داشتیم!

ادعایی که البته نسبت به آن تردید وجود دارد. همچنان که محمدباقر نوبخت اعلام می‌کند که از بودجه سال 99 هم فقط 50 هزار میلیارد تومان کسری داشته‌اند!

این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان اقتصاد رقم کسری بودجه امسال را بالای 150 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌اند.

همین موضوع این شائبه را ایجاد کرد که دولت کسری بودجه‌اش را از بازی با قیمت دلار و بورس تامین کرده است. موضوعی که البته نوبخت به هیچ وجه زیر بارش نمی‌رود و در واکنش به آن می‌گوید که دولت به حفظ ارزش پول ملی و افزایش قدرت خرید مردم تاکید دارد و این یک دروغ بسیار بزرگ است که دولت می‌خواهد منابع کسری بودجه خود را از طریق افزایش نرخ ارز و نرخ تسعیر جبران کند. اگر این سیاست را دنبال می‌کردیم در بودجه امسال هم باید پول نفت را با دلار 22 هزار و 500 تومان در بودجه می‌آوردیم و نه با دلار 11 هزار و 500 تومانی.

او البته درباره علت تورم بالا هم می‌گوید که به نظر سازمان برنامه تورم‌ کشور ناشی از مسائل پولی نیست بلکه ناشی از طرف عرضه و قیمت ارز است، چرا که بار سنگین فشار هزینه روی دوش آنهاست.

تردید دولت درباره دلار 4200 تومانی

درباره حذف دلار 4200 تومانی هم حواشی زیادی شکل گفت که با مصاحبه امروز نوبخت و پورمحمدی، معاونش، اینگونه برداشت می‌شد که دولت برای حذف دلار 4200 تومانی مردد است.

نوبخت می‌گوید که کابینه پیشنهاد حذف آن را داده است که در مقابل تمام درآمد ناشی از آن مانند بنزین صرف معیشت و سلامت مردم شود و پورمحمدی از نگرانی دولت برای حذف ارز ترجیحی واردات حرف می‌زند و اینکه دولت تردید دارد که قیمت کالاهای اساسی با حذف دلار 4200 تومانی دچار جهش نشود.

حالا باید منتظر ماند و دید که مجلس با این لایحه پرحاشیه بودجه چه رفتاری دارد؟

برای اطلاعات بیشتر از جزییات بودجه 1400 گزارش پیش‌بینی سهام از روی لایحه بودجه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کار اسراییل و آمریکاست میدونیم

  • ناشناس

    دولت اتفاقاً تنها کارش همین دلار فروشیه

  • رضا

    پدرمردم رادرآوردی بگوکاردولت نیست پس کارامریکاست یااسرائیل

  • ناشناس

    چه مجلس چه دولت دارند مردم رانابود می کنند

  • مهدی

    همین آقا دلار 3200 بود گفت دولت اصلا تمایل به افزایش نرخ دلار نداره حالا بعد از هفت سال دلار رو رسونده به 26000 هزار تومن بازم میگه دولت دوست نداره گرون بشه احتمالا دلار ها و بانک مرکزی دست بنده هست و بنده باعث گرون شدن هستم واقعا به غیر از دروغ و رانت هیچ چی از اقتصاد نمی دونن تنها راه براشون درآمد زایی از دلار هست و مردم هم باید تاوانش رو بدن

  • ناشناس

    چه مالیاتی از مردم می خواهید مگر ارث پدری از مردم طلب دارید باهمین رفتارهای نابجا وبی حساب وکتاب .گرانی بی حد وحساب بر مردم تحمیل شد شما بفکرمردم نیستید . شما با کارهای نسنجیده در جامعه ایجاد بی نظمی وهرج ومرج می کنید وکاسبان هم انتقام شما را از ملت می گیرند

  • ناشناس

    آقا شما خوبید همه مشکلات زیر سر مردمه شما خودتو ناراحت نکن اصلا گوگولی

  • عقاب

    اره دولت تو هیچی دست نداره حتما تقصیر مردمه که دلار بالا میره ?

  • ناشناس

    گرانی دلار صد در صد تقصیر دولت است.

  • ناشناس

    معذرت میخام بعد از اینکه اقای نوبخت منکر این شد که دولت از محل گرانی دلار کسری بودجه را جبران کرده و میکند هیچکس هیچ جوابی به ایشان نداد؟ به قول اون هموطن که گفت ما دیگه خودمان سیاستمدار شدیم، مردم اصلا تردید ندارند که گرانی دلار فقط و فقط و فقط کار خود دولته و هدفشم نابودی اقشار ضعیف و ثروتمندتر شدن اطرافیان خودشونه، به قول یکی از اقازادهایشان مردم پول ندارند برن بمیرن