کد مطلب: ۴۰۲۴۸۲

منصوری مطرح کرد:

گرانی لوازم یدکی در دوره ارزانی دلار

گرانی لوازم یدکی در دوره ارزانی دلار

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه سازندگان قطعه باید تولیدات خود را به مستقیما به بازار عرضه کنند تا بازار با کمبود مواجه نشود، گفت: قیمت دلار کاهش پیدا کرده اما قیمت در بازار لوازم یدکی بالا رفته که همخوانی لازم وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره تامین لوازم یدکی در بازار مطرح کرد: در خصوص بازار لوازم یدکی خودرو می‌توان گفت مقداری احتکار انجام می‌شود تا قطعات به بازار عرضه نشود و قیمت‌ها بالا رود. بخشی از این قضیه به مواردی بازمی‌گردد که افراد قطعات را در انبارها نگه داشته‌اند و بخش دیگر نیز مربوط به قطعه‌سازان است.

وی تاکید کرد: سازندگان قطعه باید تولیدات خود را به مستقیما به بازار عرضه کنند تا بازار با کمبود مواجه نشود. قطعه‌سازان می‌توانند بخشی از تولیدات خود را به بازار عرضه کنند زیرا پیش از این نیز شرکت‌های خودروسازی به صورت انحصاری تامین را برعهده داشند.

فروش اینترنتی توسط قطعه‌سازان

وی ادامه داد: اگر قطعه‌سازان بخواهند، می‌توانند محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانند و عرضه را افزایش دهند. لازم به ذکر است، در بازار نوین هر تولیدکننده‌ای باید فروش اینترنتی را شروع کند. برخی از تولیدکنندگان این کار را انجام داده‌اند اما سایر شرکت‌ها هنوز با تکنولوژی نو آشنا نیستند و وارد عمل نشده‌اند. این اتفاق در تمام دنیا در حال انجام شدن است و در صورتی که در ایران نیز عملی شود تولیدکننده و مصرف‌کننده به راحتی به یکدیگر وصل خواهند شد.

وضعیت قیمت لوازم یدکی

منصوری در خصوص قیمت لوازم یدکی خودروها و تشخیص قطعات اصلی اظهار کرد: قیمت دلار کاهش پیدا کرده اما قیمت در بازار لوازم یدکی بالا رفته در نتیجه می‌توان گفت همخوانی لازم وجود ندارد. این موارد به مدیریت بازار مربوط می‌شود؛ همانطور که خودروسازان در حال مدیریت بازار هستند. در مورد خرید قطعات نیز مردم باید با مکانیک‌ها در خرید قطعه مشورت کنند و به راحتی امکان تشخیص وجود دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: قطعات درجه ۱ و ۲ در تمام نقاط دنیا وجود دارد و با نشان دادن به خبره‌ها امکان تشخیص قطعه مناسب برای خودرو است. نظارت بیشتر به عهده وزارت صمت است و بازار به حدی گسترده است که کمتر به این مسائل توجه می‌شود. قیمت عامل تعیین کننده است و فرد می‌تواند جنس درجه ۱، ۲ یا ۳ را به کشور وارد کند. در صورتی که رقابت وجود داشته باشد مردم با خرید قطعه بی کیفیت تنها یک بار از آن فروشنده خرید می‌کنند.

واردات قطعه به کشور

منصوری در پایان گفت: در حال حاضر تا حدودی مشکلات واردات قطعه وجود دارد البته مصرف خودرو در ایران بسیار بالا است. خودرو دائما در خیابان‌ها در حال تردد است و بسیاری از کشورها که حتی جمعیت آن‌ها ۲ الی ۳ برابر تهران هستند اما خیابان‌های آن‌ها خلوت است؛ این مسئله به مدیریت حمل‌و‌نقل مربوط می‌شود. شاید بتوان گفت این میزان استفاده از خودرو شاید به ارزان بودن هزینه حمل و نقل یا تنبل شدن افراد ارتباط دارد. در نتیجه قطعات خودروها نیز به صورت مکرر باید تعویض شود و هزینه‌ها بالا می‌رود. می‌توان گفت گران شدن قطعات شاید باعث شود که افراد سفرهای غیرضروری را کاهش دهند.

منبع: گسترش نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.