کد مطلب: ۱۵۵۹۶۵

رؤياي «بن‌سلمان» براي ساخت جزيره‌اي متفاوت در درياي سرخ

گردشگري بدون حجاب در عربستان

گردشگري بدون حجاب در عربستان

عربستان سعودی قصد دارد با ایجاد جزایری در دریای سرخ، قوانین گردشگری خود را تغییر دهد. در جزایر مورد اشاره، قوانین شریعت برای رعایت حجاب اجباری نخواهند بود.

خبر تصميم عربستان براي ايجاد اماکن گردشگري در حدود ٥٠ جزيره در سواحل درياي سرخ و اماکن کوهستاني و تاريخي منطقه، بگومگوهاي زيادي را به‌ویژه در شبکه‌هاي اجتماعي داخل و خارجی اين کشور، به راه انداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از الجزیره، مساحت پروژه‌اي که عربستان مي‌گويد قصد تأسيس آن را دارد، به ٣٤ هزار کيلومتر مي‌رسد و در جايي خوش‌آب‌و‌هوا ايجاد خواهد شد تا به گفته مقامات اين کشور، «محلي امن و حفاظت‌شده باشد و طبق معيارهاي جديدي اداره شود تا گردشگري در سواحل درياي سرخ را در سطح جهان ارتقا دهد». طبق آنچه خبرگزاري آسوشيتدپرس از بعضي مقامات سعودي نقل کرده، گفته مي‌شود اين منطقه به صورت خودمختار (مناطق آزاد) اداره خواهد شد و قرار است تابع قوانين متناسب با معيارهاي بين‌المللي باشد.

خیز بن سلمان برای گردشگری نوین

به گفته اين منابع، قرار نيست در اين مناطق گردشگري پوشش حجاب الزامي باشد يا زنان از مردان جدا شوند.
در توضيح اين پروژه، روزنامه فايننشال‌تايمز مي‌پرسد مقررات سختگيرانه عربستان در رابطه با نوع پوشش زنان و ممنوع‌بودن باشگاه‌هاي شبانه و سالن‌هاي سينما، چه وضعيتي پيدا خواهند کرد؟ اين پروژه بخشي از چشم‌انداز ٢٠٣٠ است که «محمد بن‌سلمان»، وليعهد عربستان، آن را ارائه داده و تلاش مي‌کند به اين وسيله «تحولي کيفي» در مفهوم گردشگري و هتل‌داري کشورش به وجود آورد.

در عربستان برخي نسبت به اين پروژه ابراز نگراني کرده و آن را نمادي از انحراف از دين مي‌دانند و مي‌گويند با کشوري که حرمين شريفين در آن قرار دارد، تناسب ندارد؛ زيرا به نظر آنها، عربستان کعبه آمال ميليون‌ها مسلمان بوده و هرساله از جهات مختلف به آنجا سفر مي‌کنند.

«ابووفي»، در صفحه توييتر خود با اشاره به اين پروژه مي‌نويسد: «وقتي گفته مي‌شود قرار است مقررات حاکم بر اين جزاير با مقررات معمول در عربستان فرق داشته باشد، منظور چيست؟». «حواس الشمري»، يکي ديگر از کاربران، به تمسخر نوشت: «گردن تايمز‌لندن، قرار است به زنان اجازه داده شود با بيکيني در سواحل درياي سرخ حرکت کنند. برادران، چه سکولاريسمي»! فرد ديگري به نام کشکول مي‌نويسد: «شبيه مزارع گندم و شهرهاي صنعتي است. يکي مي‌آيد تا ديگري را از بين ببرد و چيزي که براي ما باقي مي‌ماند، يک ضرر استراتژيک ‌جبران‌ناپذیر خواهد بود»‌.

قبله مسلمانان

عربستان سعودي پيوسته خود را به عنوان کشوري معرفي مي‌کند که قبله مسلمانان است. از نظر ديني نيز اين کشور از باورهايي تبعيت مي‌کند که با صوفي‌گري، موسيقي و زيارت قبور سر سازگاري ندارد. حال به نظر مي‌رسد درست برعکس اين رويکرد، در نظر دارد زيبايي‌هايش را روي خارجي‌ها گشوده و جزاير و سواحلش را در اختيار گردشگراني با فرهنگ‌هاي مختلف قرار دهد. بسياري از طرح چنين پروژه‌اي ابراز خرسندي مي‌‌کنند و مي‌گويند خوشحال‌اند که مقامات کشورشان قصد دارند صنعت گردشگري را توسعه دهند و به اين ترتيب، درآمدهاي دولت را افزايش دهند تا در آينده بتواند جايگزيني براي نفت باشد.

دکتر «احمد العيسي» که جزء موافقان اين طرح است، در صفحه توييتر خود نوشت: «براي چنين پروژه‌اي به کشورم تبريک مي‌گويم. اين طرح معادلات گردشگري در منطقه را تغيير خواهد داد. از خادم حرمين‌ الشريفين به خاطر اين رويکرد زيبا تشکر مي‌کنيم». فردي به نام «علي محمد» مي‌گويد: اين پروژه دستاورد جديدي براي عربستان سعودي خواهد بود و منابع درآمدی اين کشور را دوچندان مي‌کند.

دکتر «حامد بن‌مالح» مي‌گويد : «اين پروژه اراده و روح رقابت را متناسب با توسعه‌اي فراگير و بادوام گرد آورده و از پول‌هايي که هرساله خرج گردشگري خارجي مي‌شود، بهره مي‌برد»؛ اما سؤالي که اينجا مطرح مي‌شود اين است که آيا رياض مي‌تواند با اين پروژه گردشگران خارجي را قانع کند تا به جاي پاريس، بالي و بوداپست، به سواحل درياي سرخ بيايند؟

به‌تازگی عربستان سعودي براي کسب رضايت آمريکايي‌ها، حاضر شد ٤٠٠ ميليارد دلار اسلحه و تجهيزات خريداري کند. اين کشور همچنين تاکنون اموال زيادي را در جنگ يمن هزينه کرده است. بعضي مي‌گويند عربستان چنان در پرداخت بدهي‌هاي خود ناتوان شده است که ناچار به فروش بخشي از سهام شرکت نفتي «آرامکو» در بازار بورس شد.

درآمد حج

اطلاعات موجود نشان مي‌دهد عربستان سال ٢٠١٢ از حج (عمره و واجب) بيش از ٦٢ ميليارد ريال سعودي، معادل ١٧ ميليارد دلار، به دست آورده است؛ اما به نظر مي‌رسد عربستان تمايل دارد در کنار اين درآمد، درآمد بيشتري از طريق گردشگري غيرمذهبي به دست آورد.

بسياري بر اين باورند که عربستان سعودي در آستانه يک دگرديسي اجتماعي و ديني قرار گرفته و به همين دليل است که به مسائلي مانند گردشگري، ورزش و مسائل تفريحي توجه مي‌کند و قصد دارد به اين وسيله دل جوانان را به دست آورد. اين تغييرات را مي‌توان هماهنگ با اظهارات اخير سفير امارات در واشنگتن دانست که گفت در ١٠ سال آينده، کشورش در کنار عربستان و ساير دولت‌هاي منطقه، به سمت جوامعي سکولار پيش مي‌روند؛ حال آنکه به گفته او، دولت قطر با چنين رويکردي مخالف است.

چندي پيش تصوير دختري سعودي با دامن در شبکه‌هاي اجتماعي پخش شد که گويي در يکي از خيابان‌هاي هلند قدم مي‌زد؛ اما او در يکي از بازارهاي نجد بود و به همين جرم بازداشت شد. نجد از سه قرن پيش تاکنون، مرکز و کانون وهابيت بوده است. هرچند اين ماجرا براي خيلي‌ها بحث‌برانگيز شد؛ اما دادستاني عربستان بلافاصله دستور آزادي اين دختر را داد و سعي کرد ماجرا را به طور کامل جمع‌وجور کند.

منبع: شرق

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.