کد مطلب: ۷۲۶۰۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فرصت‌سوزی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲/ به حوزه گردشگری سهمی نرسید

فرصت‌سوزی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲/ به حوزه گردشگری سهمی نرسید

در واپسین روزهای باقی مانده به برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی جهان در خاورمیانه، تب و تاب بازار گردشگری در کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت داغ است اما شواهد رسمی گواه از آن دارد که ایران این فرصت مهم برای دستیابی به درآمد پایدار گردشگری را در این مقطع جهانی از دست داده است؛ فرصتی بی‌تکرار که ایران بیش از دوازده سال زمان برای بهره‌برداری از آن را هدر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازی‌های جام جهانی فوتبال‌ ۲۰۲۲ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های ورزشی، از ۲۰ نوامبر یا ۲۹ آبان ماه آغاز می‌شود و تا ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر)، به مدت 28 روز ادامه دارد. کشور قطر اولین کشور در خاورمیانه است که میزبانی این رویداد بزرگ ورزشی را در خاورمیانه برعهده دارد.

براساس برخی گزارش‌های رسانه‌های عربی، کشور قطر در طول 13سال گذشته برای میزبانی این تورنمنت حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده و به عنوان گران‌ترین برگزارکننده تاریخ این رویداد شناخته می‌شود. دبیر سازماندهی و میراث جام جهانی قطر نیز گفته این کشور از جام جهانی ۲۰۲۲ حدود ۹ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، ‌ در عین حالی که احتمالا با ۲۰ میلیارد دلار رشد اقتصادی مواجه شود.

در میان رویدادهای جهانی، جام جهانی فوتبال یکی از مهم‌ترین محرک‌های سفر است. گفته می‌شود برگزاری جام‌ جهانی در کشور کم‌وسعتی همچون قطر، علاوه بر کشور میزبان، تاثیر بسزایی در حوزه گردشگری کشورهای همسایه نیز خواهد گذاشت.

براساس آخرین تحلیل کمپانی داده‌پرداز فوروارد کیز ( ForwardKeys )، برگزاری جام‌جهانی قطر در خاورمیانه به سود کل منطقه خلیج فارس تمام خواهد شد. اگر همسایگان مهم قطر را ایران، عربستان سعودی، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی در نظر بگیریم، پرسش اینجاست که آیا ایران که فاصله دریایی‌اش تا قطر از بندر دیر کمتر از چهار ساعت (161 کیلومتر) است، توانسته سهمی از این سود را به خود اختصاص دهد؟

به علت کمبود زیرساخت‌های اقامتی و محدودیت‌های موجود در کشور قطر، ده‌ها هزار نفر از تماشاگران این رویداد بین‌المللی به اقامت در کشورهای همسایه میزبان روی خواهند آورد ولی بزرگترین ذی‌نفع این رویداد، تا کنون کشور امارات متحده عربی است.

بازندگان و برندگان گردشگری جام‌ جهانی

آنطور که تحلیل آمار کمپانی فوروارد کیز نشان می‌دهد؛ به طور مشخص بعد از قطر، محبوب‌ترین مقاصد برای اقامت تماشاگران به ترتیب دبی و ابوظبی است. به علت وجود زیرساخت‌های مناسب و حضور دو فرودگاه مهم بین‌المللی در این دو شهر، امارات از گزینه‌های مناسب روی میز برای اقامت تماشاگران جام جهانی 2022 قطر به شمار می‌آید و به نظر می‌رسد سود قابل توجهی از برگزاری مسابقات خواهد برد.

در ایران وضع به گونه دیگری‌ست. جزیره کیش به‌واسطه نزدیکی به قطر از نظر مسافت، وجود زیرساخت‌های مناسب فرودگاهی، حمل‌ونقل، لجستیک بندری، امکانات گردشگری و وجود زیرساخت‌های اسکان مناسب تماشاگران، می‌توانست گزینه بعدی گردشگران در اقامت‌های جام‌جهانی باشد اما اکنون آمارها و کارشناسان یک صدا با هم از فرصت‌سوزی ایران برای به‌دست آوردن سهم خود از گردشگری خارجی سخن می‌گویند.

حتی یک رزرو هتلی نداشته‌ایم!

در طول ماه‌های اخیر مسئولان وزارت‌خانه‌ها و کارگروه‌ها و دبیرخانه‌های دولتی از آمادگی زیرساخت های اقامتی، رفاهی و ترانزیتی برای حضور تماشاگران داخلی و خارجی جام جهانی خبر دادند. اما میزانِ استقبال از وعده‌های آنها تقریبا هیچ بوده، آنطور که رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در آخرین اظهارات خود عنوان کرده است «با وجود اعلام آمادگی ما مبنی بر پذیرش مسافران جام ‌جهانی، تا الان حتی یک نفر هم رزرو نداشته‌ایم.»

جام جهانی

عدم استقبال ایرانیان از جام جهانی

حدودا دو هفته پیش بود که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد، پروازهای جام جهانی به دوحه از ۶ شهر تهران، کیش، شیراز، اصفهان، مشهد و لار، با قیمت 13 میلیون تومان امکان پذیر است.

طولی نبرد که سه مبدا پروازی مشهد، اصفهان و حتی کیش از برنامه پروازهای جام جهانی قطر حذف شدند و فرودگاه لامرد به لیست اضافه شد. درحالی که در وبسایت ایران‌ایر فقط از مبدا شهرهای شیراز و لار، آن هم در برخی از تاریخ‌های مقارن با بازی‌های ایران، بلیت‌ برای فروش وجود دارد.

واکنش سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع، تا به حال محدود به اطلاعیه‌ای شده که در آن اعلام کرده‌اند، محدودیتی در پروازهای ایران به قطر نیست اما آنطور که پیداست، کمبود تقاضا از سوی مردم باعث کاهش شهرهای پروازی ایران به دوحه شده است. آخرین آمارها از تعداد ایرانی‌هایی که می‌خواهند برای این رویداد به قطر بروند تنها 22 هزار نفر گزارش شده یعنی کمتر از 4/0 آن‌چه ایران پیش‌بینی کرده بود.

تماشاگران خارجی هم از ایران استقبال نکردند

نمی‌توان از نقشِ ناآرامی‌های اخیر در بی‌رونقی حضور گردشگران خارجی چشم پوشید. وزیر گردشگری ایران چندباری در میتینگ‌های دانشگاهی و بازدیدهای استانی‌اش این موضوع را تایید کرده و انتشار خبر رسمی بازداشت گردشگران خارجی، تایید دیگری بر آن است. در این میان اما فیلترینگ گسترده و قطع اینترنت، یکی دیگر از دلایل نیامدن گردشگران جام‌جهانی به ایران است. مسافرانی که می‌خواهند برای انجام امورات روزانه خود در سفر و هماهنگی پروازها و تماس با خانواده از اینترنت استفاده کنند، کشورهای با توسعه فن‌آورانه را به ایرانی که زیباترین همسایه قطر است ترجیح می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.