کد مطلب: ۷۱۹۱۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا قطری‌ها نگران جام جهانی هستند؟ / گرانی اجاره خانه و نگرانی از آینده شغلی

چرا قطری‌ها نگران جام جهانی هستند؟ / گرانی اجاره خانه و نگرانی از آینده شغلی

کمتر از یک ماه از شروع جام جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی کشور قطر باقی مانده و به نظر می‌رسد کشور کوچک اما مرفه قطر قرار است برای خدمات‌رسانی با خیلِ تماشاگران این تورنمنت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیست و دومین دوره رقابت‌های جام جهانی از ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر (۲۹آبان تا ۲۷آذرماه ۱۴۰۱)برگزار خواهد شد. کشور قطر با وجود داشتن منابع مالی فراوان و حضور چشمگیرش در میان کشورهای ثروتمند، از نظر وسعتِ زمین، فقیر و جزو کشورهای کوچک جهان به شمار می‌آید. میزبانی این کشور برای این رویداد بزرگ‌ ورزشی از همان ابتدا، برخی‌ها را به تعجب وا داشت. چرا که مساحت کمِ قطر، پیشاپیش از وجود مشکلات فراوان در زمینه اسکان، اقامت و خدمات برای گردشگرانِ ورزشی خبر می‌داد.

یک درآمد ۹ میلیارد دلاری در برابر نارضایتی‌های محلی

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر، اقتصاد این کشور در سه ماه نخست سال جاری، نرخ رشد واقعی ۲.۵ درصدی را شاهد بوده که بخشی از آن به دلیل میزبانی از جام جهانی است به طوری‌که دبیر کمیته سازماندهی و میراث جام جهانی ۲۰۲۲، درآمد قطر از برگزاری این مسابقات را حدود ۹ میلیارد دلار برآورد کرده است. رقمِ قابلِ توجهی که اگرچه برای دولت قطر، ارزشمند است اما نارضایتی‌هایی برای شهروندان قطر به دنبال داشته و با شروع مسابقات، بیشتر نیز خواهد شد.

جمعیت قطر در جام‌جهانی دو برابر می‌شود

در طول این یک سال که مشخص شده قطر محل برگزاری جام جهانی امسال خواهد بود، جمعیت این کشور ۲/۱۳ رشد کرده است. قطر کشور کوچک و در عین حال کم‌جمعیتی است و با ۳۷۰ هزار نفری که به خاطر جام جهانی به این کشور آمده‌اند مجموع جمعیتش به ۳ میلیون نفر هم نمی‌رسد و نکته عجیب درست همینجاست؛ پیش‌بینی‌ها از فروش ۳ میلیون قطعه بلیط جام جهانی خبر می‌دهد، به عبارتی قطر با مساحتی در حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر قرار است حداقل دو برابر جمعیتش را در خود اسکان دهد و شرایط مناسب خدمات شهری برای تمام این شش میلیون نفر ایجاد کند. ناگفته پیداست که چرا از همین حالا قطری‌ها نگران ورود این میزان گردشگر به کشورشان باشند.

اجاره خانه در جام جهانی ۴۰ درصد گران می‌شود

دوحه، نگینِ کشور قطر است؛ پایتختی که بیش از ۸۰ درصد از جمعیت را در خود اسکان داده و محلِ اصلی برگزاری رقابت‌های جام جهانی نیز هست. آن سوی تصاویر برج‌ها و مراکز خرید باشکوه دوحه، نباید فراموش کرد که این شهر، محلِ زندگی مهاجرانی‌ست که در طول نیم‌قرن گذشته و بعد از استقلال قطر از بریتانیا به این کشور آمده‌اند. این جامعه مهاجر در یک سال گذشته بیشترین آسیب‌های اقتصادی را از پیامدهای برگزاری جام جهانی در قطر خورده است تا جایی که خبرگزاری فرانسه در گزارشی مفصل از بحران اجاره آپارتمان در دوحه خبر داد و به نقل یک گروه کارشناس اعلام کرد که در همین چند ماه، اجاره آپارتمان در دوحه ۴۰ درصد رشد داشته درحالی که براساس قانون قطر، مالکان فقط ۱۰ درصد حق افزایش اجاره بها را دارند.

هم‌زمان با نزدیک شدن به جام‌جهانی ۲۰۲۲، شهر دوحه با افزایش درخواست‌ برای اجاره روزانه آپارتمان و محل‌های اقامتی مواجه شده و مالکان به جای تمدید قرارداد، به دنبال مشتریانی هستند که قیمت‌های جدید را بپردازند، قیمت‌هایی که با جام‌جهانی بسیار گرانتر از قبل شده و حتی نجومی به نظر می‌رسد.

با نگاهی به برخی از سایت‌های اجاره آپارتمان در دوحه می‌توان متوجه هزینه‌های نجومی اقامت در این شهر شد. آن‌طور که برخی سایت‌های رسمی اعلام کرده‌اند هزینه اجاره آپارتمان در دوحه برای یک شب اقامت به دو هزار و ۵۰۰ دلار و برای یک ماه به ۷۷هزار دلار می‌رسد.

با وجود فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها برای اقامت تماشاگران و مسافران در هتل‌های منتخبِ دولت یا اتاق‌ کشتی‌های توریستی، آن هم با قیمت‌های مناسب، برخی از گردشگران ترجیح می‌دهند در آپارتمان‌های نزدیک به ورزشگاه‌های محل مسابقات ساکن شوند. نتیجه چنین شرایطی قطعا به نفع شهروندان قطری نیست چرا که حضور گردشگران در نزدیکی ورزشگاه، به معنای کوچ اجباری آنها به محلات دورتر است.

امنیت شغلی مهاجران تهدید می‌شود؟

قطر کشور ثروتمند و لوکسی است که برای این رویداد حدود ۲۰۰میلیارد دلار هزینه پیش‌بینی کرده است. همین رقم، به خیلِ مهاجرانِ متخصصِ بازار کار قطر افزوده و اقامت یک ماهه گردشگران ورزشی در این کشور قطعا زمینه‌ قراردادهای جدید کار و اشتغال را فراهم می‌کند و این موضوع، نگرانی بعدی مهاجران این کشور است. قطر یکی از کشورهای پرهزینه خاورمیانه محسوب می‌شود و هزینه زندگی به ویژه در دوحه بالاست. با این همه، سه عامل اقتصادی باعث شده‌اند جمعیت متخصص به قصد کار به این کشور سرازیر شوند؛

-بالا بودن میزان حقوق و دستمزد در قطر نسبت به سایر کشورهای خلیج فارس

-ارزانتر بودن هزینه زندگی در دوحه نسبت به پایتخت‌ کشورهای همسایه

-معافیت مالیاتی ویژه مهاجران ساکن در قطر و نبود مالیات بر درآمد

دستمزد در قطر با دستمزد در اروپا برابری می‌کند و شهرهای آن برای زندگی، ارزانتر از شهرهایی چون کویت و مسقط هستند. مهاجرانِ ساکن قطر در یک ماه پیش رو نگرانِ امنیت شغلی خود هستند چرا که این امکان وجود دارد گردشگران با مطلع شدن از این فاکتورها، به زندگی و کار در قطر به شکل جدی فکر کنند!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.