کد مطلب: ۶۵۶۶۷۵

ایران مبادلات خود با کشورهای آفریقایی را گسترش می‌دهد

ایران مبادلات خود با کشورهای آفریقایی را گسترش می‌دهد

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: سرفصل جدیدی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی از جمله غنا در دولت سیزدهم آغاز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه تهران از گسترش همه جانبه روابط با آکرا استقبال می‌کند، تصریح کرد: سرفصل جدیدی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی از جمله غنا در دولت سیزدهم آغاز شده است.

بر اساس گزارش ایسنا ، محمد مخبر ظهر امروز(چهارشنبه) در دیدار با « ابراهیم محمد اول» وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری غنا که ریاست کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور را بر عهده دارد، با تاکید برانگیزه و علاقمندی بالای دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور تعمیق و تقویت روابط با کشور دوست و برادر غنا افزود: باید حجم روابط اقتصادی بین دو کشور همانند ارتباطات گسترده سیاسی افزایش یابد چرا که گسترش مبادلات و روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به خدمات و کمک‌های امدادی و بهداشتی جمهوری اسلامی ایران در غنا به ویژه فعالیت‌های جمعیت هلال احمر تاکید کرد: ایران آمادگی دارد با توجه به امکانات و ظرفیت‌های کشور غنا در زمینه کشت فراسرزمینی، توسعه خدمات فنی مهندسی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این کشور حضور و فعالیت گسترده تری داشته باشد.

مخبر همچنین با اشاره به صعود تیم ملی غنا به جام جهانی ۲۰۲۲ خاطر نشان کرد: کشور ما به ویژه مناطق آزاد ایران می‌تواند میزبانی شایسته ای از اردوی تیم ملی فوتبال غنا و همچنین تماشاچیان و گردشگران ورزشی این کشور داشته باشد تا از این فرصت در راستای تعمیق روابط دو کشور نیز استفاده شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: امیدواریم در این سفر برنامه زمانبندی و چشم انداز و افق فعالیت‌ها و همکاری‌های دو کشور هر چه سریعتر تهیه و تدوین شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین به نقش پررنگ کشور غنا در پیشبرد صلح جهانی به ویژه در جنبش عدم تعهد اشاره و تاکید کرد: حضور و فعالیت کشور غنا همواره یکی از نقاط برجسته تشکیلات جنبش عدم تعهد بوده است.

ابراهیم محمد اول وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری غنا نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه افزایش حجم روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: دولت غنا آمادگی دارد حداکثر توان خود را برای تقویت و گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی بکارگیرد.

وی حضور پر رنگ و گسترده سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی و همچنین صدور خدمات فنی مهندسی ایران را در این کشور خواستار شد و ادامه داد: غنا به عنوان دومین تولید کننده کاکائو در جهان نتوانسته هنوز به جایگاه شایسته خود در سهم بازارهای جهانی برسد که تجارب و بخش خصوصی قوی ایران می‌تواند کمک شایان توجهی برای گسترش سیاست‌های صنعتی و تجاری غنا باشد.

رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و غنا خاطر نشان کرد: دولت غنا از حضور و فعالیت اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی حمایت می‌کند و تمام زمینه‌ها برای گسترش همکاری‌ها بین دو کشور به ویژه سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی ایران در غنا فراهم است.

وی همچنین با اشاره به افزایش موج تروریسم،‌ مناقشات مسلحانه و افراطی گری در منطقه افریقا تصریح کرد: تجارب جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به پیشبرد صلح و ثبات و امنیت و همچنین از بین بردن تروریسم و افراطی گری در قاره آفریقا کمک کند.

وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری غنا همچنین با تقدیر از اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با کرونا و کاهش چشمگیر آمار مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در ایران تاکید کرد: غنا خواستار استفاده از تجارب و موفقیت‌های ایران برای مقابله با شیوع کرونا در غنا است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.