کد مطلب: ۳۴۰۵۶۲

یورو به ۲۰ سالگی رسید

یورو به 20 سالگی رسید

واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا، یورو روز سه‌شنبه (اول ژانویه 2019 میلادی)، 20 ساله شد و اکنون دومین ارز مهم بین المللی است که مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، یازده کشور اروپایی اتریش، بلژیک ، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا ، لوکزامبورگ، هلند، اسپانیا و پرتغال روز اول ژانویه سال 1999 واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا، یورو را ایجاد و یک سیاست پولی مشترک را تحت کنترل بانک مرکزی اروپا آغاز کردند.

این در حالی است که نخستین سکه‌ها و اسکناس‌های این واحد پولی 3 سال بعد وارد بازار شدند. البته مسیر رسیدن به پول مشترک از دهه 80 میلادی آغاز شده بود. معیارهای مالی عمومی که دولت های اروپایی باید برای مشارکت در پول واحد به آن احترام می‌گذاشتند با پیمان ماستریخ در سال 1992 تعیین شد و در سال 1994 موسسه پولی اروپا (IME)، یک ارگان موقت که هنوز مسئولیت پیگیری سیاست های پولی اتحادیه اروپا را بر عهده نداشت ایجاد شد. بانک مرکزی اروپا در سال 1998 تاسیس شد.

نام یورو بطور رسمی در سال 1995 در شورای اروپایی مادرید انتخاب شد. قیمت یورو نیز بر اساس ارزهای ملی 11 کشور اروپایی بر پایه ارزش روز بازار بررسی و تعیین شد.

پول واحد اروپا برای 3 سال تنها در پرداختی‌های الکترونیکی استفاده می‌شد تا اینکه در سال 2002 نخستین اسکناس‌ها و سکه‌های واحد پولی مشترک اروپا وارد بازار شدند.

اکنون با گذشت 20 سال، یورو تبدیل به واحد پولی مشترک 19 کشور با 340 میلیون اروپایی شده و از سوی 175 میلیون نفر خارج از منطقه یورو مورد استفاده قرار می‌گیرد. یورو اکنون دومین ارز مهم بین المللی و دومین ارزی است که در جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

یونان در سال 2001 به یورو ملحق شد از آن زمان 7 کشور قبرس، استونی، لتونی، لیتوانی، مالت، اسلواکی، اسلوونی نیز به واحد پولی مشترک اروپا پیوستند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.