کد مطلب: ۱۹۱۱۹۵

معاون وزیر جهادکشاورزی مطرح کرد:

آبیاری نوین در ۲۷۲ هزار هکتار از مزارع کشور در حال اجراست

آبیاری نوین در 272 هزار هکتار از مزارع کشور در حال اجراست

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: همدان بعد از فارس و اصفهان سومین استان در راستای تجهیز و توسعه آبیاری نوین اراضی کشاورزی است.

علی‌مراد اکبری دوشنبه 25 دی در حاشیه بازدید میدانی از باغات و مزارع و رودخانه و قنوات روستاهای اسدآباد از جمله طویلان سفلی، حبشی، خنداب، سیردره،حسین‌آباد، گدارپهن، موسی‌آباد و بهمنیان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر در رابطه با اجرای سیستم آبیاری مدرن محدودیت اعتباری برای استان‌ها و همدان وجود نداشته و می‌توانند اعتبار لازم را با عملکرد خود جذب و در این راستا کار کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکبری ادامه داد: امسال 280 میلیارد تومان اعتبار در راستای برنامه بهینه‌سازی مصرف آب کشور پیش‌بینی و از این میزان اعتبار تا کنون 1500 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی افزود: افزون بر 272 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در حال اجراست که بیش از 122 هزار هکتار در کشور تحویل شده و مابقی نیز تا پایان سال 96 در راستای اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداران تحویل داده می‌شود.

اکبری گفت: رویکرد ما در راستای ارتقاء بهره‌وری کاهش مصرف آب است.

وی خاطرنشان کرد: استان همدان خوشبختانه طی دو سال گذشته رویکردی جدی نسبت به این امر داشته و امسال بیش از 10 هزار هکتار طرح سیستم آبیاری نوین در این استان اجرا و یا در حال اجراست و نیز در اسدآباد 2 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است.

اکبری گفت: امسال 116 میلیارد تومان اعتبار برای استان همدان پیش‌بینی شده است

معاون وزیر کشاورزی افزود: از این میزان اعتبار 100 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار و 16 میلیارد تومان برای سایر طرح‌ها شامل تعاونی‌های تولید و شبکه‌های آبیاری و قنوات برای استان درنظر گرفته شد.

وی با تاکید بر اینکه منابع اعتباری برای استان همدان و شهرستان اسدآباد برای اجرای آبیاری تحت فشار کاملا باز بوده و هیچ محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: از اجرای سیستم آبیاری کم فشار برای تکمیل و اجرا حمایت می‌شود.

اکبری گفت: رویکرد وزارت جهادکشاورزی به سمت توسعه روش میکرو در آبیاری تحت فشار است.

وی افزود: پتاسیل راندمان در سیستم بارانی 75 درصد و در سیستم میکرو 95 درصد بوده و تا جایی‌که پارامترهای فنی و مهندسی اجازه دهند سیستم میکرو را انجام می‌دهیم.

اکبری در پایان اظهار کرد: در حال حاضر قریب به اتفاق مزارع گندم کشور به سیستم تیپ(آبیاری نواری) مجهز شده به طوریکه راندمان این سیستم بالا بوده و اقبال کشاورزان به این سیستم بسیار است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.