کد مطلب: ۵۳۷۴۸۱

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ توافق نزدیک است؟

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ توافق نزدیک است؟

اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات وین شنیده می‌شود؛ برخی منابع نسبت به رسیدن به توافقاتی در دور جدید گفتگوها امیدوارند و برخی مسیر را طولانی و پیچیده می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، در آستانه این دور از مذاکرات که می‌تواند دور نهایی مذاکرات قبل از توافق باشد، گفت ایالات متحده و ایران می‌توانند ظرف چند هفته به پایبندی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردند.

سایت انتخاب، به نقل از نیویورک تایمز گزارش داده ممکن است برجام در این دوره از مذاکرات که جمعه آغاز می‌شود، احیا شود. این مقام ارشد که خواست نامش فاش نشود در جمع خبرنگاران گفت، توافق قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در اواسط ژوئن، هم ممکن و هم قابل انجام است.

البته وی هشدار داد که ایالات متحده و ایران در مورد اقداماتی که طرفین برای پایبندی به توافق سال ۲۰۱۵ باید انجام دهند، اختلاف نظر دارند.

جنگ روایت‌های ایران و آمریکا

یورونیوز فارسی اما در این مورد گزارش داده است که گفتگوها درباره چند و چون احیای برجام که در ابتدای مذاکرات در وین سرعت گرفته بود، اینک با رسیدن به مرحله «حساس و پیچیده» دور چهارم، کند شده است.

هیات‌های دیپلماتیک کشورهای عضو برجام که پس از دور سوم گفتگوها به کشورهای خود بازگشته بودند تا جمع‌بندی مذاکرات را به مقام‌های ارشد کشورشان ارائه کنند، قرار است جمعه این مذاکرات را براساس دستورالعمل‌های جدید پی بگیرند.

اما مذاکرات دور چهارم وین در حالی آغاز می‌شود که مذاکره کنندگان هر یک روایت‌های خود را از پروسه مذاکرات مطرح می‌کنند؛ روایت‌هایی که بر اساس منافع و ضرورت طرف‌های درگیر شکل گرفته‌اند.

در روایت های آمریکا و اروپایی‌ها به «فاصله زیاد تا تفاهم» و «موضوعات سخت حل نشده» در مذاکرات وین اشاره می‌شود و طرف ایرانی و روسی در روایت هایشان به «توافق بر سر لغو تحریم‌ها» و «رو به جلو بودن مذاکرات» اشاره می‌کنند.

در تازه‌ترین روایت‌ها حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت: «به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می‌شود.»

اما در مقابل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: «برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات احیای برجام در وین به دست آمده است اما همچنان راه درازی برای نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای وجود دارد.»

صاحب نظران بین‌المللی، طرح این برداشت‌ها از مذاکرات جدید هسته‌ای را نشان دهنده «جنگ روایت‌ها» از گفتگوهای وین می‌دانند.

این دسته از تحلیلگران دلیل اصلی روایت‌های مختلف را «فشارهای داخلی» بر مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی عنوان می‌کنند. اما آنچه که از لابلای این جنگ روایت‌ها مشخص است، مذاکرات وین بسیار کند پیش می‌رود.

برخی ناظران بین‌المللی معتقدند که گفتگوهای غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن بر سر مجموعه‌ای از موضوعات «حساس، چالش‌برانگیز و پیچیده» مانند تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و توالی، به مانعی جدی در سرعت بخشیدن به مذاکرات وین تبدیل شده است.

رایزنی برای بازگشت آمریکا به برجام

در همین رابطه ایرنا گزارش داده است که اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود و شرکت‌کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتحانه‌های امورخارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

عراقچی: اولویت اصلی تامین منافع ملت ایران است

ایرنا همچنین به نقل از سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران گزارش داده است: امیدواریم بتوانیم در زمان کوتاه‌تری مسایل را به سرانجام برسانیم اما بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد. اولویت اول در مذاکرات، تامین منافع ملت ایران است.

او پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما راه درازی را در پیش داریم و به‌هیچ‌وجه نمی‌شود زمان‌بندی را برای آن تصور یا پیش‌بینی کرد و اگر بخواهیم وارد بحث زمان‌بندی شویم غیرواقع بینانه است.

عراقچی گفت: ما البته تلاش داریم که هرچه زودتر این کار انجام شود اما با این حال تعجیل بی‌مورد هم نخواهیم کرد، تعجیلی که باعث کاهش دقت شود نخواهیم کرد و همچنین اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نخواهیم داد و با دقت کار خود را انجام می دهیم.

خطیب زاده: گفتگوهای وین، دور جدیدی از چانه‌زنی نیست

همچنین به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که تمامی بده‌بستان‌ها و چانه‌زنی‌ها در جولای ۲۰۱۵ پایان یافت، گفت: واشنگتن باید بداند که گفتگوهای وین برای دور جدیدی از بده‌بستان یا چانه‌زنی و مذاکره نیست.

او در گفتگویی با برنامه «مورنینگ جو» شبکه ان.بی.سی آمریکا درباره مذاکرات جاری در وین و در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید در این دور از گفتگوهای در وین، تفاهمی حاصل خواهد شد؟ گفت: فضا مثبت است، اگرچه پیشرفت‌ها احتمالا ناکافی بوده است.

وی افزود: اما پیشرفت‌ها به اندازه‌ای بوده که هم‌اکنون مرحله تنظیم پیش‌نویس‌ها و مفاهمه بین تمام طرف‌ها آغاز شده است. روند کار سریع نیست، با توجه به این که اختلافاتی درباره موضوعاتی وجود دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: معتقدم که بازگشت آمریکا به برجام بسیار به خود آمریکا بستگی دارد. هم اکنون زمان اتخاذ یک تصمیم سیاسی از سوی بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاست تا یا به دولت خود بگوید که به میراث ناکام دولت ترامپ پایبند باشد یا از این میراث و سیاست فاصله گرفته و به تعهداتی که در توافق هسته‌ای که رئیس‌جمهور اوباما امضا کرد که در آن زمان جو بایدن نیز معاون رئیس جمهور بود، پایبند باشد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: برچسب‌های توخالی که دولت ترامپ به تحریم‌های مختلف می‌چسباند همه با هدف نابودی توافق بود تا مسیر را برای هر دولتی که احتمالا تمایل به بازگشت به توافق دارد را غیرممکن کند. با هدف آسیب زدن به اقتصاد ایران بود، با هدف خرابکاری در روابط تجاری ایران با دیگر کشورها بود، با هدف امنیتی شدن ایران در سیاست بین‌المللی بود. همه اینها بخشی از کارزار فشار حداکثری بود که ترامپ آغاز کرد و ایران را هدف گرفته بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: لذا تمایزی بین تحریم‌های متفاوت وضع شده دولت ترامپ علیه ایران وجود ندارد. به همین دلیل است که ایران همواره تاکید داشته است که تمامی تحریم‌های اعمالی، مجددا اعمال شده و تغییر نام یافته (تغییر برچسب یافته) باید لغو شود.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    من خیلی دوست داشتم تحریم ها برداشته با اینکه اکثر پول من تتر هست و این برداشتن تحریم ها به ضر من است ولی مردم در فشارند
    ولی نه آمریکا به نفع مردم ایران کار میکنه همیشه اونا فقط منافع خودشون میخوان و چندین بارها ثابت شده زیر حرفشان براحتی میزنن(مارگزیده دوبار از یک سوراخ نباید گزیده بشود)
    این هیت روحانی فقط به فکر منافع خودشون هست اونا هم کاری از پیش نخواهند برد( هرکه تاریخ را یاد برده محکوم به شکست است)

  • ناشناس

    باسلام.جناب خان! در برنامه پنجشنبه شب خندوانه اعتراف کرد که عامل انتشار فایل صوتی آقای ظریف است.باتشکر

  • samani.esm@gmail.com

    باسلام، این خیمه شب بازی ها برای وادار کردن ایران به بازگشت به قبل است و در مقابل قرار است مقداری از پول های بلوکه شده را بدهند. رفع همه تحریم ها شعاری بیش نیست. نه آمریکا و نه اروپا میلی به پایان دادن تحریم ها ندارند. از آقای عراقچی بپرسید، اگر تایید نکرد.

  • ناشناس

    اولویت اصلی منافع ملت ایران نیست.اولویت اصلی منافع دولت روحانی هست که اینقدر داره دست و پا میزنه تا دلارها رو بگیره و بعدشم دولت رو تحویل بده.

  • ناشناس

    با سلام به نظر من گفتگو تا رسیدن به نتیجه مورد تاید جمهوری اسلامی که لغو کامل تحریم ها میباشد برای من مقداری گنگ هستش و بتازگی ها دست بیابیم چونکه دشمن بدون اینکه امتیازی نگیرد و امتیازی بدهد برایم سخت بحساب میاید در کل ارزوی من و مردم ایران این هستش هرچه زودتر این تحریم نا جوانمردانه هر چه زودتر شکسته شود که مردم شریف ما دارند اذیت میشوند بازار و کسبو کارها همگی در رکود هستند ارزوی سربلندی و پیروزی برای تیم مذاکرهکنند ایران را دارم انشتالله دسترسی به ان چیزی که میخواهیم برسند

  • کرامت سلیمی

    مطلب فوق نشون میده که موضوع انرژی هسته ای یک موضوع واقعی و حقیقی نیست و مذاکرات هسته ای یک بازی کثیف سیاسیستمدیر محترم کانال  من نمیدونم شما چگونه موضوعات را بررسی و تفسیر می کنیداما با مطالبی که منتشر می کنید خواسته یا ناخواسته یک رسانه گلوبالیستی شده اید و مطابق خواسته انها رفتار می کنیدچند بار مطالبی را خدمتتان فرستادم اما بی تفاوت از کنار انها گذشتید  و حتی به خودتان زحمت ندادید پاسخی به بنده بدهید.شما به دنبال حقیقت باشیدمثل سراب نباشید که وقتی حقیقت جویان و حقیقت گویان به سویتان امدند محو شوید و ناامیدشان کنیدشما از حقیقت فاصله گرفته اید و با واقعیات زاویه پیدا کرده اید و با گذشت زمان فاصله تان با حقایق  بیشتر میشوداگر تمایل داشته باشید بنده حاضرم با شما مصاحبه نمایم و موضوع اصلی را که فراموش کرده اید به بحث بگذارم