کد مطلب: ۸۱۲۱۲۱

آخرین اخبار جنگ اوکراین/ «باخموت» سقوط کرد؟

آخرین اخبار جنگ اوکراین/ «باخموت» سقوط کرد؟

ولودیمر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در حاشیه اجلاس گروه ۷ در شهر هیروشیما، اعلام کرد که ارتش اوکراین باخموت (آرتموفسک) را از دست داد. اما سخنگوی ریاست‌جمهوری اوکراین، برداشت‌ها از صحبت‌های او را اشتباه دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در جدیدترین اخبار از جنگ اوکراین، ولودیمر زلنسکی امروز یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری در حاشیه اجلاس گروه ۷ درباره این موضوع که شهر باخموت هنوز در کنترل اوکراین است، گفت : فکر می کنم کنترل این شهر را از دست داده باشیم. زلنسکی افزود: «امروز، باخموت تنها در قلب ماست.»

این اظهارات رئیس جمهوری اوکراین درست پس از انتشار بیانیه در جلسه با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته شد.

روسیه از جنگ اوکراین چه می‌گوید؟

وزارت دفاع روسیه بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مسیر تاکتیکی آرتیموفسک، در نتیجه اقدامات تهاجمی واحدهای واگنر و با حمایت هوایی و توپخانه‌ای گروه «یوگ»، آزادسازی شهر آرتموفسک کامل شد.

این در حالی است که یوگنی پریگوژین فرمانده گروه شبه نظامی واگنر شنبه در پیامی تصویری که در تلگرام منتشر شد، گفت که تمام شهر باخموت ظهر روز شنبه توسط نیروهای واگنر تصرف شده است.

پریگوژین ادامه داد که این عملیات با نام «چرخ گوشت باخموت» در ۸ اکتبر سال گذشته آغاز شد و به مدت ۲۲۴ روز ادامه داشت.

اهمیت شهر باخموت

شهر باخموت که در شمال شهر دونتسک قرار دارد، در ماه‌های گذشته کانون اصلی درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین بود.

این شهر کانون مهم حمل و نقل است که مسیرهای زیادی در منطقه دونباس از آنجا عبور می‌کند.

باخموت در ابتدای شروع جنگ بعنوان یک مرکز حیاتی برای تامین نیازهای نیروهای اوکراینی مستقر در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت ( ایرنا )

توضیح دفتر زلنسکی درباره سقوط باخموت

در حالی که، رئیس‌جمهور اوکراین امروز در پاسخ به این پرسش که آیا شهر باخموت در کنترل کی‌یف باقی مانده، گفت: فکر می‌کنم نه، سخنگوی ریاست‌جمهوری اوکراین گفته زلنسکی ادعاها مبنی بر سقوط باخموت را رد می‌کند و منظور او از «فکر نمی‌کنم» پاسخ به ادعای روسیه مبنی بر تسلط بر باخموت بوده است.

سرگئی نیکیفوروف، توضیح داد: «رئیس‌جمهور رد کرده است که باخموت تحت تسلط درآمده است».

پیش از این، ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ارتباط با وضعیت باخموت گفته بود: چیزی نیست. آن‌ها همه‌چیز را نابود کردند. هیچ ساختمانی وجود ندارد. تأسف‌بار است. این یک تراژدی است، اما برای امروز باخموت فقط در قلب ماست.

گروه واگنر در باخموت

روسیه شنبه (۲۰ مه) اعلام کرد باخموت را به طور کامل تحت کنترل درآورده که پایانی بر طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد جنگ جاری ۱۵ ماهه بین دو طرف است.

پیش‌تر به رغم آن‌که وزارت دفاع روسیه تسلط کامل بر باخموت را تأیید کرد، معاون وزیر دفاع اوکراین اوضاع را بحرانی توصیف کرد و مدعی شد این شهر هنوز به طول کامل در اختیار مسکو قرار نگرفته است.

از طرف دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی که رسانه‌ دولتی این کشور منتشر کرد، تصریح کرد نیروهای «واگنر» با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه، «عملیات آزادسازی» باخموت را روز شنبه پس از ماه‌ها درگیری شدید به پایان رساندند.

«یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی واگنر وابسته به ارتش روسیه شنبه با انتشار ویدئویی، از تسلط کامل نیروهایش بر «آرتموفسک» (باخموت) در شرق اوکراین خبر داد. به گفته وی، تسلط کامل بر باخموت ۲۲۴ روز طول کشید.

پریگوژین همچنین گفت نیروهای گروه واگنر از پنجشنبه (۲۵ مه، چهارم خرداد) ترک باخموت را آغاز می‌کنند و شهر را به ارتش روسیه تحویل می‌دهند.

این شهر در بخش تحت کنترل کی‌یف در منطقه دونتسک دونباس قرار دارد و مرکز لجستیکی کلیدی برای تامین تجهیزات اوکراین بوده است (فارس).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.