کد مطلب: ۳۴۷۴۵۹

معاون وزیر صنعت عنوان کرد:

برنامه‌ای برای بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو نداریم

برنامه‌ای برای بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو نداریم

سرپرست سازمان توسعه تجارت در رابطه با سایت ثبت سفارش خودرو گفت: برنامه‌ای برای بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو نداریم.

به گزارش تجارت‌، محمدرضا مودودی امروز در نشست خبری خود در رابطه با سایت ثبت سفارش خودرو گفت: برنامه‌ای برای بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو نداریم.

معاون صادراتی وزیر صنعت در رابطه با تحریم لاستیک خودرو اظهار کرد: اوایل امسال مشکلاتی برای تأمین این کالا به وجود آمد، اما الان فرایند روال عادی خود را یافته است.

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که ما را در زمینه تأمین لاستیک خودرو با بحران مواجه کرد، این بود که تا قبل از امسال واردات این کالا به صورت رسمی انجام نمی‌شد و بیشتر به صورت غیررسمی انجام می‌شد، بنابراین واردکننده بزرگ رسمی این کار را انجام نمی‌داد، اما اکنون با شرکت‌های توانمند صحبت شده که واردات را در این زمینه انجام دهند و اقداماتی نیز صورت گرفته است.

مودودی همچنین در رابطه با واردات بدون ارز بیان کرد: سؤال شفاف بانک مرکزی در این زمینه این است که واردات بدون انتقال ارز، ارزش از کجا تأمین می‌شود؟

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: وقتی صحبت از واردات بدون انتقال ارز می‌شود، این صحبت مطرح می‌شود که منظور از واردات بدون انتقال ارز کدام ارز است؟ آیا ارز ناپاک مطرح است یا ارزی که قرار است کشورهای دیگر به ما ببخشند؟

مودودی اظهار کرد: بنابراین در مسئله واردات بدون ارز که با مخالفت بانک مرکزی مواجه شده است، آنچه برای بانک مرکزی مهم است این است که مرکز ارز مشخص شود.

دفتر مقررات صادرات و واردات از سازمان توسعه تجارت جدا می‌شود

معاون صادراتی وزیر صنعت همچنین با اشاره به جداسازی دفتر مقررات صادرات و واردات از سازمان توسعه تجارت گفت: براساس سیاستگذاری‌های انجام شده در سال‌های قبل این دفتر از سازمان توسعه تجارت جدا می‌شود و به وزارت صنعت ملحق می‌شود.

وی اظهار کرد:‌ سازمان توسعه تجارت همچنان در بحث تدوین مقررات وظایفی را انجام می‌دهد و دفتر مقررات صادرات و واردات هم مجری این مسائل است.

مودودی در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات بیان کرد: صادرکنندگان ما می‌توانند از محل ارز صادراتی، واردات انجام دهند یا اظهارنامه‌های خود را برای واردات دراختیار واردکننده قرار دهند.

وی اظهار کرد:‌ ما در سازمان توسعه تجارت به عنوان مدافع صادرکننده دنبال می‌ کنیم آن است که اگر صادرکننده‌ای اسناد بازگشت ارز حاصل از صادرات را به هر شکلی به چرخه اقتصادی ارائه کند، ما از آنها حمایت لازم را خواهیم داشت.

وی افزود:‌ همچنین این حمایت را از صادرکنندگانی که صادرات به عراق و افغانستان انجام داده‌اند و در آن زمان براساس بخشنامه‌های بانک مرکزی که در آن زمان الزامی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نبود و به صورت ریالی صادرکنندگان می‌توانستند، پول خود را برگردانند، خواهیم داشت.

مودودی بیان کرد:‌‌ اما خواهشمندیم صادرکنندگان براساس بخشنامه بانک مرکزی نسبت به تعهدات خود عمل کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که اعلام شده که صادرکنندگان هیچ محدودیتی برای استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات در تمامی اولویت‌ها ندارند، اما عملا این اتفاق نمی‌افتد، گفت: ما امروز اولویت گروه ۲ را داریم که به ۶ دسته تقسیم شده و در این زمینه هم مشکلی وجود ندارد و اگر مشکلی در این رابطه وجود دارد، به ما اطلاع دهند تا پیگیری کنیم.

معاون وزیر صنعت همچنین در برقراری کانال مالی با کشورهای اروپایی از جمله سوئیس اظهار کرد: اروپا تلاش خودش را برای بازگشایی این کانال مالی انجام داده است، البته آنها شروطی گذاشته‌اند که این کانال مالی برای انتقال مالی اقلام انسان‌دوستانه مثل غذا و دارو باشد، اما با توجه به اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرده، از آنها خواسته‌ایم تا از طریق این کانال مالی برای تمام اقلام غیرتحریمی بتوانیم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه چند ماه پیش در جلسه‌ای با سفیر سوئیس این مسائل مطرح شد، گفت:‌ ما توافق برجام را با ۶ کشور انجام داده‌ایم که یکی از آنها آمریکا بوده، و اگر واقعا وزن یک کشور بزرگتر از ۵ کشور دیگر است، این علامت سؤال وجود دارد که آیا چنین تعهداتی از این به بعد ارزش دارد یا خیر؟

مودودی در مورد زمان ترخیص خودرو های در گمرک مانده بیان کرد: در این باره مباحث زیادی مطرح شده و ماه گذشته با موافقت شورای عالی سران سه قوه برای ترخیص این خودروها تعیین تکلیف شد و دستورالعملی برای چگونگی ترخیص این خودروها صادر شد.

وی افزود:‌ اما بانک مرکزی در رابطه با خودروهایی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرک شده‌اند، اما و اگرهایی دارد که در رابطه با آن در حال مذاکره هستیم و امیدواریم در مورد خودروهایی که قبل از این تاریخ وارد گمرک شده است،‌ تا پایان سال اقدامات لازم انجام گیرد و این خودروها به دست متقاضیان برسد.

مودودی همچنین در رابطه با شائبه‌هایی که در خصوص رشد آمار صادراتی وجود دارد، گفت: نرخ پایه صادراتی را ما براساس آنچه که بخش خصوصی اعلام می‌کند، تعیین می‌کنیم، اما اگر بخش خصوصی معتقد است که نرخ پایه صادراتی گران است، این موضوع قابل اصلاح است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: کمیته نرخ‌گذاری مستقر در گمرک پذیرای دیدگاه انجمن‌های تخصصی در رابطه با نرخ پایه صادراتی است و تاکنون نزدیک به ۵۰۰ قلم کالا نرخ پایه صادراتی آن اصلاح شده است.

مودودی اظهارکرد: افت صادرات در ماه ۹ سال جاری ناشی از اصلاح کدهای HS بوده و اگر بخش‌هایی معتقدند که نرخ پایه صادراتی گران است، می‌شود آن را اصلاح کرد، اما واقعیت این است که عمده افت از قیمت‌های ناشی از رقابت‌های منفی است.

وی در ادامه گفت: علی‌رغم فشار تحریم‌ها در سال جاری در ۹ ماهه صادرات کشور ۵.۵ درصد رشد داشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال صادرات میعانات گازی به دلیل تحریم کاهش داشته است، افزود: طی ۹ ماهه امسال صادرات پتروشیمی ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: تا دی‌ماه امسال ۶۸ میلیارد یورو ثبت سفارش صورت گرفته و بازگشت ارز حاصل از صادرات تا ۲۴ دی‌ماه ۷ میلیارد دلار بوده که با توجه به صادرات ۳۳.۴ میلیارد دلار صادرات نفتی می‌توان گفت حدود یک‌سوم از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.