کد مطلب: ۵۹۵۲۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امکان واردات خودرو برای ۲ گروه خاص / شرط جدید واردات خودرو چیست؟

امکان واردات خودرو برای ۲ گروه خاص / شرط جدید واردات خودرو چیست؟

آزادسازی واردات خودرو به مجلس برگشته بود و حالا خبر رسیده که احتمالا این طرح در مراحل نهایی است و توانسته موافقت اعضای شورای نگهبان را هم جلب کند. اما با برخی از تغییرات. این تغییرات چیست و چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از مهم‌ترین ایرادات شورای نگهبان به طرح آزادسازی واردات خودرو، مشخص نبودن منشا ارز لازم برای واردات خودرو بود. حالا احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند اعلام کرده که در اصلاحیه جدید موضوع ارز لازم برای واردات خودرو حل شده است.

شرط جدید واردات خودرو

البته به نظر می‌رسد که یک مرحله جدید به مراحل و شروط پیشین برای واردات خودرو اضافه شده است. چون پیش از این گفته شده بود که واردات خودرو باید در ازای صادرات انجام شود. یعنی واردات خودرو در ازای صادرات انواع خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه.

حالا آنگونه که این نماینده مجلس به اقتصادآنلاین گفته در اصلاحیه جدید، شرط دیگری هم اضافه شده و آن اینکه قبل از واردات خودرو، باید منشا ارز به صورت دقیق به بانک مرکزی اطلاع داده شود.

در این صورت، متقاضیان واردات خودروهای خارجی باید به بانک مرکزی اعلام کنند که منشا ارز خارجی آنها چیست. اما صرفا مشخص شدن منشا ارز کافی نیست و بانک مرکزی باید با تخصیص این ارز برای واردات خودرو موافقت کند.

با موافقت بانک مرکزی، هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند خودروی خارجی وارد کند.

بر این اساس، دو گروه از افراد می‌توانند خودروی خارجی وارد کنند؛ اول صادرکنندگان خودرو، قطعات خودرو و صادرکنندگان محصولات مرتبط با نیرو محرکه.

دوم آن دسته از ایرانیانی که به هر عنوانی ارزی در بانک‌های خارجی دارند. این افراد باید منشا ارز خارجی خود را مشخص کنند و در صورت موافقت بانک مرکزی، این گروه هم می‌توانند خودرو وارد کنند. البته این اعلام از طریق سامانه‌های ارتباطی و به صورت آنلاین انجام می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درخواست متقاضیان پاسخ داده شود.

مصوبه واردات خودرو نهایی است؟

آزادسازی واردات خودرو در چند ماه گذشته خبرساز بوده. مصوبه‌ای که پیش از این یکبار از سوی شورای نگهبان رد و حتی گفته شد مجمع تشخیص هم با آن مخالف است. به نظر می‌رسید این مخالفت، مهر پایان بررسی این مصوبه در مجلس باشد. اما مصوبه آزادسازی واردات خودرو بار دیگر به مجلس رفته است.

حالا نماینده دماوند گفته در جلسه اخیر مجلس، نماینده شورای نگهبان هم حضور داشته و نظر مساعد شورا درباره این طرح تامین شده است. این مساله به این معناست که احتمالا شورای نگهبان ایراد جدیدی به مصوبه آزادسازی واردات خودرو وارد نکند و این مصوبه تصویب شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    متاسفانه با شیطنت ذینفعان که در سالهای قبل فیلمشون هم تو شبکه های اجتماعی دست به دست میشد، نمیگذارند که ماشین با قیمت های مناسب وارد شود تا اکثریت جامعه نفع ببرند و به جای آن خودرو های لوکس وارد میشود که هم کلی ارز بری دارد و هم هیچ دردی از مردم را دوا نمیکند..

    • ناشناس

      این خودروهای لوکس به درد خود مسئولین بخوره ،بقیه مردم هم براشون مهم نیستند

  • ممد جوان

    بیاید پایین دیگه بسه! هر روز بالای منبر حرف های پوچ و الکی. مسخره گیر اوردید

    • ناشناس

      بیکار تو شورای نگهبان نشستند یه این کارهای پوچ و الکی را هم نمیخواهید بکنن داداش ،هی طرح بره مجلس و دوباره برگرده شورای نگهبان ،بذار اینجوری مشغول باشن یه وقت شیطنت بازی نکنن،همه میدونن که واردات خودرو به ضرر خود مسئولین و شورای نگهبانه وگرنه یه زمانی آزادش میکردند

  • ناشناس

    خب داداش بگین خودرو وارد نشه چه کاریِ این داستان ها

  • ناشناس

    هر چند وقت یکبار سر ملت رو با این مزخرفات گرم میکنن و خودشون چپاول میکنن اگه مرگ حقه اگه قیامت و روز جزا حقه ی روز باید تقاص همه دزدی هاشون رو بدن

  • ناشناس

    شمارا به خدا واردات خودرو را آزادکنید هیچ کس ضررنمی کنه. به خدا به نفع همه است. بخصوص سطح متوسط وپایین جامعه البته اگرخودرو ارزون قیمت وارد بشه. وباعث ارزون شدن قیمت خودرو بشه. یارو با پولش یک ماشین باکیفیت می خره هم خداراشکر می کنه واززندگیش راضیه وهم با مابقی پولش فکری به حال جوون دم بختش می کنه. کاری برای پسرش راه میندازه، دست دوتا بدبخت رامی گیره. خداهم ازکارتون راضیه

    • ناشناس

      دوست من اگر واردات خودرو آزاد شود. می دانید چه فاجعه ای در قیمت دلار رخ می دهد. به تبع این کار تمام مایحتاج مردم دست کم ۳۰ درصد گران می شود. چون ما ارز برای نیاز روز مره هم کم داریم. چه برسد ماشین.

  • ناشناس

    چون ماشین های زیرپایی مسئولین و فرزندانشان و مافیای ثروتمند کشور دوسال عمر کرد اونها نهایت ۴یا ۵سال ماشین های خود را با صفر جایگزین میکنن
    بنابر این این طرح را گذاشتن برای خودشان
    مردم فکر نکنید این واردات مد نظر آقایان صورت بگیره تاثیرش رو شمای کارگر و کارمند یا کسبه میبینید خیر به هیچ وجه
    شماهایی که این متن من رو میخونید چند نفر صادرکننده خودرو هستید یا قطعات خودرو
    یا اصلا چند نفرتون خارج ارز دارید دلار و یورو دارید
    این کارها برای خودشان است
    نه برای عموم پس این نو واردات هیچ تاثیری برای مردم نداره اصولا اونها بفکر مردم نیستن
    با درود

    • ناشناس

      سلام کاملا درست میفرماید

  • ناشناس

    اگر قراره با واردات بازار از رکود در بیاد،باید خودرو هایی در محدوده قیمت خودرو های داخلی(نهایت۵۰۰میلیون)وارد بشه که بازار رقابتی شه‌. با واردات لکسوس و پورشه و بنز و…دردی از مشکلات مردم حل نمی شه و فقط باید حسرت بخورند.

  • ناشناس

    سلام خود دولت باید خودرو وارد بکنه نه مردم مردم از ترس دولت هیچ وقت سرمایع گذاری در این کشور را ندارند العان چقدر ماشین توی گمرک مونده

  • ناشناس

    جون مارا به لب اوردید واردات ازاد کنید همه جون به لب شدند

  • ناشناس

    کلا نظر خودشون هست ما چه نظری میتونیم داشته باشیم