کد مطلب: ۸۱۰۳۳۹

آخرین نتایج انتخابات ترکیه/ انتخابات به دور دوم کشیده شد

آخرین نتایج انتخابات ترکیه/ انتخابات به دور دوم کشیده شد

شمارش آرای انتخاباتی ترکیه به پایان رسید. هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند نیمی از آرا را کسب کنند. برای همین انتخابات ترکیه به دور دوم کشیده شد. این انتخابات دو هفته آینده برگزار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ،شمارش آرای انتخاباتی ترکیه به پایان رسید و رجب طیب اردوغان و قلیچدار اوغلو با کسب بیشترین آرای انتخاباتی به دور دوم رفتند.

۸.۳۰ دقیقه ۲۵ اردیبهشت

دقایقی قبل شمارش آرای انتخاباتی ترکیه به پایان رسید. رحب طیب اردوغان توانست ۴۹.۳۵ درصد آرا را کسب کند و کمال قلیچدار اوغلو هم با کسب ۴۵ درصد آرا نفر دوم شد. اما چون هیچکدام از دو نامزد اصلی نیمی از آرا را کسب نکردند انتخابات به دور دوم رفت.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو هفته بعد یعنی ۲۸ می (۷ خرداد) برگزار می‌شود.

۶ بامداد ۲۵ اردیبهشت

تا این لحظه اردوغان با داشتن ۴۹.۳۴ درصد آرا در صدر جدول انتخابات قرار دارد. پس از او قلیچدار اوغلو با ۴۴.۹۹ درصد آرا نفر دوم است. اما همچنان هیچ‌کدام از دو رقیب انتخاباتی نتوانسته‌اند نیمی از آرا را کسب کنند.

گزارش‌ها می‌گوید با شروع معاملات بازارهای مالی، ارزش لیر ترکیه به کمترین میزان در دو ماه اخیر رسیده است.

همزمان دو نامزد اصلی انتخابات خود را پیروز این انتخابات می‌دانند. قلیچدار اوغلو ساعتی قبل اعلام کرد اردوغان نمی‌تواند دور اول انتخابات را ببرد و در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، او پیروز میدان خواهد بود.

این در حالی است که شب گذشته اردوغان در جمع هواداران خود اعلام کرد با اختلاف از دیگر رقبای خود پیشی گرفته است و حتی اگر انتخابات به دور دوم هم کشیده شود، او پیروز می‌شود.

۲.۳۰ دقیقه بامداد ۲۵ اردیبهشت

تا این لحظه ۹۸.۷ درصد آرا شمارش شده است و اردوغان همچنان از رقیب خود جلو است. ۴۹/۴۷ درصد آرا مربوط به اردوغان است و رقیب او قلیچدار اوغلو۴۴.۸۲ درصد آرا را از آن خود کرده است.

ساعت یک بامداد ۲۵ اردیبهشت

بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون ۹۷.۴۲ درصد آرای ترکیه شمارش شده است. نتایج نشان می‌دهد که اردوغان ۴۹.۵۹ درصد آرا را کسب کرده و فقط یک گام تا رسیدن به نیمی از نتایج فاصله دارد.

رقیب اردوغان، قلیچدار اوغلو اما تاکنون ۴۴.۶۷ درصد آرا را کسب کرده و در رتبه دوم قرار دارد. مروری بر تعداد آرا نشان می‌دهد که اردوغان در حال فاصله گرفتن از رقیب خود است.

ساعت ۲۴ بامداد

بر اساس آمارهای اعلام شده، رجب طیب اردوغان ۴۹.۶۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. رقیب او، قلیچدار اوغلو نیز توانسته ۴۴.۵۹ درصد آرا تصاحب کند. دو نامزد دیگر انتخابات با فاصله بسیار زیادی از این دو نفر قرار دارند.

تا این لحظه (ساعت ۲۴) ۹۶ درصد آرای مردم ترکیه شمارش شده و حدود ۴ درصد دیگر آرا باقی مانده است. آخرین نتایج نشان می‌دهد که اردوغان با فاصله کمی از رقیب خود در رتبه نخست ایستاده است. اما با توجه به اینکه هیچ‌کدام از دو نامزد اصلی نتوانسته‌اند حداکثر و نیمی از آرا را کسب کنند، انتخابات احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود.

اما طرفداران رجب طیب اردوغان معتقدند که آرای باقیمانده شرایط را به نفع اردوغان تغییر می‌دهد و این نامزد انتخاباتی می‌تواند همچنان رئیس جمهور ترکیه بماند.

اگرچه شهردار استانبول که حامی قلیچدار اوغلو است اعلام کرده که اطلاعات مربوط به ۷.۵ میلیون نفر دیگر از مردم ترکیه باقی مانده و هنوز در سیستم بارگذاری نشده است. او گفته این آرا مربوط به مناطقی است که مواضع قلیچدار اوغلو در آنها محکم است و شمارش آرای این مناطق می‌تواند شرایط را به نفع قلیچدار اوغلو تغییر دهد.

کدام نامزدها در کدام استان رای بیشتری دارند؟

هنوز ۴ درصد آرای این انتخابات شمارش نشده است. اما بر اساس گزارش‌های رسیده، تعداد آرای قلیچدار اوغلو در سه کلانشهر استانبول، آنکارا و ازمیر از رقیب خود بیشتر است.

اما در مقابل شانس اردوغان در مناطق زلزله‌زده بیشتر است و او توانسته در این مناطق آرای بیشتری را کسب کند.

واکنش اردوغان به اعلام نتایج انتخابات

ساعاتی قبل برخی از رسانه‌ها از احتمال برنده شدن رقیب اردوغان خبر داده و اعلام کردند که اردوغان اکثریت آرا را از دست داده است. این خبر با واکنش تند ادروغان مواجه شد. او در توییتی نوشت: در حالی که انتخابات در چنین فضای مثبت و دموکراتیکی برگزار شد و شمارش آرا همچنان ادامه دارد، برخی افراد نتایج شتابزده ای را اعلام کردند.

قلیچدار اوغلو در ایران اول شد

شمارش آرای شهروندان ترکیه مقیم ایران به پایان رسیده است. شمارش این آرا نشان می‌دهد که شهروندان ترکیه مقیم ایران بیشترین میزان رای را به رقیب اردوغان داده‌اند و قلیچدار اوغلو در ایران نفر اول شده است.

مردم ترکیه امشب نخوابند

کمال قلیچداراوغلو، دیگر نامزد انتخابات ترکیه هم با انتشار پیامی در توییتر به روند نتایج انتخابات اعتراص کرد و نوشت: "ناظران صندوق های رای و مقامات حزبی حاضر در همه شعب و مراجع انتخاباتی هرگز نباید از جایی که هستند خارج شوند. ما امشب نمی خوابیم، مردم من. بازی ای که با حدود ۶۰ درصد در اعلام نتایج شروع شده بود، اکنون به زیر ۵۰ درصد رسیده است. به شورای عالی انتخابات ترکیه هشدار می‌دهم که شما باید در استان‌ها اطلاعات انتخابات را وارد کنید.

اخبار تکمیلی اعلام می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بنده خدا

    هر که رای می اورد بیاورد
    ولی انسان نمک نشناس نباشد
    بعضی ازترکها ممکن است ایران را پدر خودشان قبول نکنند
    خب نکنند اختیار دارند
    ولی نمی توانند بعنوان برادر بزرگ خویش قبول نکنند
    ممکنه دلیل بخوان
    مگه نمیگن ما از نژاد ترکان سلجوق هستیم
    محل اسقرار سلجوق مکانی حدود ترکمن صحرای خودمان تا کل ترکمنستان بوده
    درحالیکه ۵۰۰ کیلو متر اونور تر یعنی ازبکستان هم جز ایران بوده

    • ناشناس

      فقط برادر بودن کافیه چون هممون مسلمانیم وبس کوچک و بزرگ بودن فرقی ندارن

    • ناشناس

      رفتن‌‌اردوغان‌دیگتاتور‌وامدن‌کمال‌آرامش‌منطقه

  • سعید

    رجب طیب اردوان حتما پیروز میشه پیروزی رجب اردوان به‌نفع ایران است رقیب اردوان نمک پرکرده غرب واروپای وانگل لیس کثافت است در عرض 20سال ترکیه پیشرفت کرده

  • فرید

    زمین به آسمان بره ، آسمان به زمین بیاد اردوغان در نهایت پیروز خواهد شد .

    • ناشناس

      آره عزیزم در ترکیه هم مثله ایران رای ملاک نیست زور ملاکه ریسی هم ۵۰۰هزار رای آورد شد ریس جمهور

    • شازی

      موافقم انشالله

  • ناشناس

    سلام ! چنین به نظر می رسد که در ترکیه هم ، مثل بسیاری از کشورهای دیگر ، انتخاب اصلح ، هیچ مفهومی ندارد . چون در بین نامزدها و احزاب ، هیچ صالحی وجود ندارد ، چه برسد به اصلح ! انتخاب بین بدها مطرح است .

    • M

      ☝️🤔🤣🤣🤣🤣🤣😯🤩
      همه اصلح ها در ایرانند!!! ودر راس اصلح ها رئیسی!!!
      😜😜🤣🤣🤣🤣🤣🤣👏

    • ناشناس

      اردوغان دیکتاتور بهش مزه کرده صندلی ریاست بعید میدونم پیروز بشه مگه با دوزو کلک

    • شازی

      😂😂😂😂😂😂

  • وحید

    یاشاسین رجب طیب اردوغان

  • ابران

    شبیه انتخابات ۸۸ ایران شده

  • مجید

    ببینید ملت ترکیه انتخابات ترکیه مهندسی شده است اردوغان رئيس جمهور است ابر قدرت‌ها اردوغان را لازم دارند برای تنش در سوریه ومصر ووووو غیره شک نکنید بازی سیاسی است

  • ناشناس

    یاد.جنگ چالدران در تاریخ وقتی به شاه اسماعیل خبر چین ها گفتن ترک ها توپ دارن ما فقط شمشیر شبانه حمله کنیم مرحوم گفت این نامردی است فرداش مردانه جنگید ترک ها ۵۵ هزار کشته لشگر شاه ۲۵ هزار شهید و آخر شکست با ایران