کد مطلب: ۲۵۴۲۹۹

آخرین وضعیت ارزش لیر در کشور همسایه

آخرین وضعیت ارزش لیر در کشور همسایه

لیر ترکیه یکی از ارز‌هایی است که در سال‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است که در این بین نایب‌رئیس اتاق ایران و ترکیه معتقد است کاهش ارزش لیر به‌دلیل نزدیک بودن به انتخابات این کشور مضاعف شده و افزایش نرخ بهره در این کشور راهگشا نیست.

لیر ترکیه از جمله ارز‌هایی است که در سال‌های اخیر با اُفت بی‌سابقه‌ای روبرو بوده و ارزش این ارز به دلیل حجم بالای روابط تجاری بین ایران و ترکیه برای بازرگانان کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این میان روند کاهشی ارزش لیر ترکیه تا جایی پیش رفته است که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ارزش این ارز در برابر دلار کاهش ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

کاهش شدید ارزش لیر ترکیه هنگامی رخ می‌دهد که سرمایه گذاران با نگرانی به توانایی بانک مرکزی ترکیه برای مهار تورم ۲ رقمی این کشور می‌نگرند.

در همین راستا علی یگانه فرد نائب رئیس اتاق ایران و ترکیه در خصوص علل کاهش ارزش لیر ترکیه در مدت اخیر گفت: کاهش ارزش لیر ترکیه در حال حاضر به خاطر نزدیک بودن به انتخابات در این کشور مضاعف شده است.

وی افزود: علاوه بر نزدیکی به انتخابات، قسمتی از بحران اخیر ترکیه به مسائل سیاسی در این کشور بازمی گردد و از طرفی فشار‌های آمریکا در این کشور باعث محدود شدن سرمایه گذاری‌ها شده است.

نائب رئیس اتاق ایران و ترکیه با اشاره به افزایش ۳ درصدی بهره در این کشور گفت: در شرایط فعلی ترکیه افزایش بهره هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و بانک مرکزی ترکیه این بحران را نمی‌تواند مدیریت کند و اگر بعد از انتخابات مدیریت جدی صورت گیرد ارزش لیر در همین حد باقی خواهد ماند.

با این حال رئیس جمهور ترکیه در تازه‌ترین سخنرانیش از مردم کشورش درخواست کرد که پس انداز‌های دلار و یورو خود را به لیر تبدیل کنند تا بتوانند بحران رخ داده را کنترل کنند.

در این زمینه برخی از کارشناسان عقیده دارند که درخواست از مردم در زمینه‌های مختلف اقتصادی هنگامی عملی می‌شود که بین دولت و مردم هبستگی باشد و در صورت موفقیت می‌تواند راهگشا باشد.

در این میان کاظم دوست حسینی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری میزان به تاریخچه کاهش لیر ترکیه اشاره کرد و گفت: بحران کاهش ارزش لیر در ترکیه از سال ۲۰۰۱ آغاز شد و بعد از اُفت شدید ارزش ارز این کشور با حذف ۶ صفر از پول آن به یک ثبات اقتصادی رسید و مجددا در حال وارد شدن به بحران دیگری هستند.

وی با بیان دلایل ایجاد بحران کاهش ارزش لیر گفت: از مواردی که در بیشتر کشور‌های جهان سوم در حال رخ دادن است می‌توان به کاهش قدرت برابری ارز نسبت به ارز‌های خارجی اشاره کرد و آن را عمده دلیل اُفت درآمد ارزی کشور‌ها دانست که در این میان چاپ بدون پشتوانه پول ملی به این بحران دامن می‌زند.

دوست حسینی با بیان تاثیر مسائل سیاسی و اجتماعی در کاهش ارزش لیر ترکیه گفت: این مسائل نااطمینانی نسبت به آینده را در بین مردم ایجاد می‌کند و این امر باعث می‌شود که به جای پول ملی، ارز خارجی را سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص افزایش ۳ درصدی نرخ بهره در این کشور خاطرنشان کرد: زمانی که ارزش پول در حال کاهش است طبیعتا باید درآمد کسب شده از پول ملی افزایش یابد که باعث جبران کاهش ارزش پول ملی شود که در این بین افزایش نرخ بهره رخ می‌دهد.

وی در ادامه به درخواست اردوغان از مردم در خصوص تبدیل دلار و یورو به لیر اشاره کرد و افزود: موفقیت در این سیاست بستگی به فرهنگ عمومی دارد که در کشور‌هایی که همبستگی بین دولت و مردم وجود دارد می‌تواند جواب دهد و اگر این کار انجام شود طبیعتا به تقویت ارزش پول ملی در ترکیه کمک خواهد کرد.

با این تفاسیر باید دید که دولت ترکیه در راستای حفظ ارزش پول ملی خود چه تدابیر دیگری می اندیشد و با نزدیک شدن به انتخابات این کشور اوضاع چقدر تغییر خواهد کرد.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.