کد مطلب: ۴۰۴۴۵۱

ربیعی تشریح کرد:

آخرین وضعیت برداشت از صندوق توسعه ملی

آخرین وضعیت برداشت از صندوق توسعه ملی

سخنگوی دولت درباره وضعیت برداشت از صندوق توسعه ملی گفت: وزارت اقتصاد موظف شده است در مرحله اول ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام را به مردم بفروشد و برداشت از صندوق توسعه ملی، از محل ذخیره سال‌های قبل بوده و برداشت جدیدی نیست.

به گزارش تجارت‌نیو ز، علی ربیعی امروز چهارشنبه در تشریح مصوبات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار به تفکیک ۲۳۲ میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه ای و ۱۲۸ میلیارد تومان تملک دارایی هم برای طرح های آبی استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، فارس، مازندران و گلستان تصویب شد، ۱۰۰ میلیارد تومان برای زه کشی دشت گمیشان و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: از مدت‌ها قبل بحث پسماندهای بیمارستانی مطرح شده بود که رئیس جمهور هم دستور رسیدگی داده بود که امروز گزارشی در این زمینه و بوی بدی که مخصوصا در جنوب تهران و فرودگاه امام خمینی وجود دارد و همچنین دفن پسماندها در برخی استان‌ها ارائه شد. برای سه استان شمالی کشور تاکید شد که از طریق نیروگاه‌ها، پسماندها بازیافت شود. امروز دولت این اختیار را به وزیر نیرو داد که از سرمایه گذاران در این حوزه حمایت کند تا آنها برای سرمایه‌گذاری در این زمینه تمایل پیدا کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به تصمیم دولت برای بازیافت پسماند در تهران تصریح کرد: بحث پسماندها بویژه پسماند بیمارستانی در استان تهران مطرح و قرار شد شهرداری تهران به کمک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و کشاورزی ، این وظیفه را در تهران و حومه بر عهده بگیرند و کمیته ای هم در آن زمینه تشکیل خواهد شد. برای کل کشور هم وزارت کشور مسئول شد تا اقدام لازم را انجام دهند.

ربیعی با بیان اینکه درباره ضرورت کاهش مصرف پلاستیک در دولت بحث شد، افزود: باید با فرهنگ سازی کاهش نایلون‌های پلاستیکی و شیمیایی را آغاز کنیم. سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیت یافت تا در تولید و مصرف پلاستیک فرهنگ سازی شود تا مصرف پلاستیک کم شود.

وی با اشاره به اینکه بحث لایحه مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری و مالی در دولت مورد بررسی قرار گرفت، افزود: دولت لایحه شفافیت را به مجلس ارسال کرده که از مجلس درخواست دارم رسیدگی به این لایحه را در دستور کار قرار دهند. دو لایحه مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری و مالی و تعارض منافع هم در دولت مطرح است که این دو لایحه هم در کنار هم مبارزه ساختاری و درازمدت با فساد را تضمین می کنند. بخش‌هایی از لایحه مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری و مالی در دولت پیش رفت و در جلسه آینده بررسی این لایحه ادامه می یابد.

ربیعی در ادامه گفت: رئیس جمهور هم در جلسه امروز هیات دولت بر برگزاری انتخابات پرشور و آزاد که همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در آن شرکت کنند، تاکید کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ در واکنش به شایعه پخش سرنگ‌های آلوده به ویروس ایدز در کشور تاکید کرد: این خبر بوی ایجاد توطئه و ناامنی روانی دارد. مگر امکان دارد وزارت بهداشت سرنگ آلوده از چین وارد کند؟ نمی‌دانم منشاء این خبرها کجاست؟

وی خاطرنشان کرد: تمام اقلامی که وزارت بهداشت استفاده می‌کند استانداردهای بالای جهانی دارند. از علوم آزمایشگاهی و پزشکان آزاد می‌خواهم به این موضوع ورود کرده و گزارش تهیه کنند. خیلی وقت است اخبار منفی به جامعه تزریق می‌شود و تحمل جامعه برای شنیدن این شایعات هم اندازه‌ای دارد. در مورد لردگان هم سرنگ آلوده مربوط به معتادان بوده که چند بار استفاده شده است و سرنگ متعلق به وزارت بهداشت نبوده و من حتی از بهورز هم تقدیر کردم.

از بورس تحصیلی آقازاده‌ها خبر ندارم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد که صد نفر از آقازاده‌ها بورس تحصیلی غیرقانونی گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: خبر ندارم. اگر بورسیه‌ها غیرقانونی باشد باید گزارش آن تهیه شود. ما آقازاده‌هایی هم مثل سورنا ستاری داریم که شاگرد اول است. دلیلی نمی‌شود هرکسی فرزند مسئولی است، سوء‌استفاده کرده است. اما اگر سوء‌استفاده شده باشد، این ناحق است.

وی ادامه داد: صندلی حق آدم هاست و گرفتن یک صندلی به ناحق، گرفتن حق دیگران است. اگر کسی اطلاع دارد که جایی سوء‌استفاده شده است، گزارش دهد.

ربیعی درباره تحولات شمال سوریه و قصد ترکیه برای حمله نظامی به این مناطق اظهار کرد: ما خویشتن داری بیشتر را به ترکیه پیشنهاد داده‌ایم و معتقدیم ارتش سوریه باید از مرز سوریه و ترکیه محافظت کند ارتش سوریه در این مناطق مستقر شود. ترکیه دوست ماست و منافع مشترک منطقه‌ای با این کشور داریم. بحث ما روش کار است و ادلب پایگاه داعش شده و باید تعیین تکلیف شود. از خروج آمریکا از این مناطق استقبال می کنیم و معتقدیم که ارتش سوریه استقرار نهایی را در این مرزها باید داشته باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا برداشت از صندوق توسعه ملی آثار منفی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، گفت: فروش اوراق از بازار سرمایه بوده و نقدینگی را جمع کرده و تورم زا نیست. وقتی سهام فروخته می شود، تورم ایجاد نمی شود. وزارت اقتصاد موظف شده است در مرحله اول ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام را به مردم بفروشد. برداشت از صندوق توسعه ملی، از محل ذخیره سال‌های قبل بوده و برداشت جدیدی نیست.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.