کد مطلب: ۳۱۹۵۷۱

مروری بر روزنامه‌های یک‌شنبه ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۹۷

آرامش بازار ارز و جنجال هواپیمای جامانده در ترکیه

آرامش بازار ارز و جنجال هواپیمای جامانده در ترکیه

روزنامه‌های ایران و آفتاب‌یزد از چرایی عدم سوخت‌رسانی شرکت ترکیه‌ای به هواپیماهای ایرانی روایت می‌کنند. جام‌جم و خراسان نیز خبر از آرامش در بازارهای مختلف همزمان با تحریم‌های آمریکا می‌دهند.

در چند روز گذشته خبری مبنی بر عدم ارائه سوخت به چند ایرلاین در فرودگاه‌های ترکیه منتشر شد. روزنامه آفتاب یزد با تیتر « چرا هواپیماهای ایرانی در فرودگاه ترکیه زمین‌گیر شدند؟ » به این موضوع پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آفتاب یزد در این خصوص می‌نویسد: پس از این اقدام فرودگاه آتاتورک، باقی پروازهای ایرانی برای آنکه سوخت خود را کاهش دهند، مجبور به کاهش مسافرگیری شده و در واقع ظرفیت‌ها را کمتر کردند. به عنوان نمونه، یک پرواز 140 مسافری ترجیح داد با 100 مسافر پرواز کند.

روزنامه ایران نیز در خصوص « ماجرای توقف هواپیماهای ایرانی در ترکیه » با رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفتگو کرده و وی می‌گوید: شرکت سوخت‌رسان پترول اوفیسی که یک شرکت ترک است پیش‌تر در ایمیلی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بدون اشاره به موضوع تحریم‌ها اعلام کرده که سوخت‌رسانی به پروازهای آنها را از اول نوامبر (پنجشنبه هفته گذشته) قطع می‌کند.

رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با ایران تاکید کرده که بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ترکیه قرارداد تامین سوخت و تعهدهای دوجانبه امضا شده و امکان عدول از این قراردادها وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به روابط ایران و ترکیه و موافقتنامه هوایی امضا شده بین دو کشور پروازها متوقف نخواهد شد و موضوع تامین سوخت هواپیماها در دست پیگیری است. طبق موافقتنامه امضا شده بین دو سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ترکیه، هفته‌ای 100 پرواز برنامه‌ای برای هر طرف در نظر گرفته شده که همچنان در حال انجام است و طرفین موظف هستند خدمات مورد نیاز پروازها از جمله سوخت هواپیماها را تأمین کنند.

ایران در ادامه به نقل از رئیس مرکز روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور روایت می‌کند: ممنوعیت سوخت‌رسانی از طرف ترکیه اعلامی رسمی نبوده و فقط ایمیلی از طرف شرکت سوخت رسان به ایرلاین‌های ایرانی ارسال شده است. به گفته او این مشکل فقط روز جمعه رخ داده و روز گذشته شرکت‌ها برای سوخت‌گیری در ترکیه مشکلی نداشتند و روال عادی پروازها ادامه داشت.

این روزنامه در ادامه دو تحلیل مختلف را در چرایی عدم سوخت‌رسانی شرکت ترکیه‌ای به هواپیماهای ایرانی بیان می‌کند. در تحلیل اول، برخی رسانه‌های خارجی عدم سوخت‌رسانی شرکت ترکیه‌ای به هواپیماهای ایرانی را ناشی از تحریم‌های آمریکا دانسته‌اند و روایت کرده‌اند که این شرکت منتظر معافیت ترکیه از تحریم‌های آمریکا است.

اما ایران در خصوص تحلیل دوم می‌نویسد: بر اساس این تحلیل با آغاز به کار رسمی فرودگاه جدید شهر استانبول ترکیه، اغلب شرکت‌ها در حال تدارک برای انتقال به این فرودگاه بزرگ و جدید ظرف ۳ ماه آینده و تخلیه فرودگاه آتاتورک هستند. شرکت سوخت‌رسان‌ ترکیه‌ای نیز یکی از همین شرکت‌ها است که با اعلام لزوم تسویه حساب شرکت‌های هواپیمایی، خود را برای این جابه‌جایی آماده می‌کند، این شرکت از ارائه خدمات و سوخت‌دهی به یک شرکت هواپیمایی ایرانی که بدهی بالایی به این مجموعه دارد و پیشتر نیز هشدارهایی در این زمینه دریافت کرده بود‌، امتناع کرده است و ظاهراً این مورد ارتباطی به موضوع تحریم ایران ندارد.

اما روزنامه جام‌جم در گزارشی به وضعیت بازارهای کشور در آستانه اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا پرداخته است. جام‌جم با تیتر « روز آرام بازار » می‌نویسد: اولین روز هفته بازارهای مختلف کشور روز آرامی را سپری کردند و تحریم‌های آمریکا هم نتوانست در هیچ بازاری تلاطم ایجاد کند. دیروز قیمت ارز در بازار آزاد نوسان اندکی داشت و بازار سرمایه هم رشد محدودی داشت.

این روزنامه ادامه می‌دهد: با اینکه اثرگذاری بازگشت تحریم‌های آمریکا چند ماهی طول خواهد کشید. اما قطعا آمریکایی‌ها قصد داشتند با فضاسازی روانی درباره اینکه این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌های تاریخ است، اوضاع اقتصاد ایران را از لحاظ روانی آشفته کنند. با این حال، مردم و بازارهای کشور روز گذشته نشان دادند که از لحاظ روانی نیز نسبت به فضاسازی‌های آمریکا سنجیده‌تر عمل می‌کنند.

در همین زمینه روزنامه خراسان به« آرامش بازار یک روز پس از بیانیه تحریمی ترامپ » می‌پردازد. خراسان در این گزارش به کاهش قیمت دلار و سکه در بازار اشاره کرده و می‌نویسد: این نرخ ها نشان می‌دهد که در روز آغازین تحریم‌های جدید و یک‌جانبه آمریکا، بازار ارز بر خلاف انتظار معمول، روندی نسبتا باثبات و آرام داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.