کد مطلب: ۳۹۹۰۹۳

آرد با طعم کاه و کلش!

آرد با طعم کاه و کلش!

تازه‌ترین خبر حاکی از اختلاط آرد با سبوس دامی است که البته فعالان این حوزه می‌گویند سبوس که نه، کاه و کلش با آرد مخلوط می‌شود و به نانوایی‌ها تحویل داده می‌شود.

ماجراهای آرد و گندم تمامی ندارد. بعد از اینکه اعلام شد برخی سودجویان گندم تحویلی به سیلوها را با خاک و ماسه مخلوط می‌کنند، چندی پیش خبر آمد که گندم با کود حیوانات مخلوط شده است و حالا تازه‌ترین خبر حاکی از اختلاط آرد با سبوس دامی است که البته فعالان این حوزه می‌گویند سبوس که نه، کاه و کلش با آرد مخلوط می‌شود و به نانوایی‌ها تحویل داده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فعالان حوزه آرد و نان می‌گویند نظارت بر کارخانجات آرد و سیلوهای گندم ضعیف است و این دسته تخلفات اتفاق می‌افتد.

اختلاط کاه و کلش با آرد

بعد از اعلام خبر افزایش قیمت سبوس و اعتراض دامداران حالا برخی از منابع خبری از اختلاط آرد با سبوس خبر می‌دهند.

آن‌گونه که حسین کیهانی، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان اعلام کرده کارخانه‌های آرد از تحویل سبوس گندم به دامداران خودداری و آنها را برای تهیه این محصول روانه بازار آزاد کرده‌اند. جالب است که بدانید در حال حاضر کیسه‌های 40 کیلویی آرد آزاد غیرسبوس‌دار در بازار با قیمت 60‌ هزار تومان فروخته می‌شود؛ در حالی ‌که قیمت کیسه‌های آرد سبوس‌دار به 90‌ هزار تومان هم می‌رسد. یک حساب کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد که هر کیلو آرد سبوس‌دار 2‌ هزار و 250 تومان قیمت دارد درحالی‌که که آردهای غیرسبوس‌دار حدود 750 تومان ارزان‌تر هستند و به بهای 1500 تومان در بازار آزاد فروخته می‌شود.

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که اختلاط آرد با سبوسی که این روزها قیمتش در بازار به حدود 1250 تومان فروخته می‌شود، چندان هم نمی‌صرفد. آقابیگی، رئیس سابق انجمن آردسازان با اشاره به این نکته می‌گوید: «مشکل اینجاست چیزی که تحت عنوان سبوس با آرد مخلوط می‌شود، سبوس خالی نیست و همراه آن کاه و کلش و علف ساییده‌شده و با آرد مخلوط می‌شوند».

او معتقد است که نظارت بر عملکرد کارخانجات تولید آرد به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد و همین مساله موجب شده که تخلفات در حوزه آرد و گندم این روزها حسابی خبرساز شود؛ از ریختن خاک و سنگریزه تا قاطی‌کردن کود حیوانی با گندم ازجمله اخباری است که در روزهای گذشته واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

اعتراض اعضای کابینه به گرانی سبوس

افزایش قیمت سبوس در یک‌ سال گذشته حتی صدای اعتراض اعضای کابینه حسن روحانی را هم درآورده است. همین چند وقت پیش بود که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفت:
«به مصلحت نیست که در طول هفت ماه قیمت سبوس دو بار افزایش قیمت داشته باشد و 120‌ درصد رشد کند».

او با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 80‌ درصد گندم توسط دولت با قیمت 660 تومان به کارخانجات تولید آرد تحویل داده می‌شود، ادامه داد: «سبوس گندمی که با یارانه دولت در اختیار تولیدکنندگان آرد قرار می گیرد نباید قیمت 1200 تومان فروخته شود».

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان هم با اشاره به تبعات گرانی سبوس می‌گوید که سبوس گندم 30‌ درصد قیمت تمام شده خوراک دام را افزایش می‌دهد و افزایش قیمت آن درنهایت منجر به افزایش قیمت شیر و گوشت می‌شود.

او که معتقد است وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با تعیین قیمت سبوس گندم تنها منافع آردسازان را تامین می‌کند، ادامه می‌دهد: «در هیچ جای دنیا محصول فرعی یک کارخانه از محصول اصلی آن گران‌تر نیست اما در ایران شاهد آن هستیم که قیمت سبوس گندم از آرد پیشی گرفته است و در حالی ‌که هر کیلوگرم آرد 900 تومان به فروش می‌رسد، قیمت سبوس آن 1250 تومان است».

کیهانی با بیان این‌که کارخانه‌های آرد از تحویل سبوس گندم به دامداران خودداری می‌کنند، گفت: «کارخانه‌ها به دنبال دریافت مابه‌التفاوت نرخ جدید سبوس از یکم تیر ماه ‌سال جاری هستند، بنابراین تحویل سبوس جدید به دامداران را منوط به پرداخت این مبلغ کرده‌اند».

او گفت: «در این شرایط دامداران مجبور به تهیه سبوس گندم مورد نیاز خود از بازار آزاد و با قیمت هر کیلوگرم 1700 تومان هستند».

منبع: شهروندآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.