کد مطلب: ۴۵۲۱۶۸

عرضه اولیه «آریا» بخریم یا نخریم؟

عرضه اولیه «آریا» بخریم یا نخریم؟

عرضه اولیه «آریا» در حالی روز چهارشنبه انجام می‌شود که این شرکت در سال مالی ۹۸ توانسته با افزایش ۳۱ درصدی سودآوری خود بیش از ۹۲۰ تومان به ازای هر سهم سود شناسایی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز چهارشنبه قرار است دو عرضه اولیه در بورس و فرابورس انجام شود که یکی از آنها شرکت پلیمر آریا ساسول است. این شرکت که با سرمایه ۴ هزار و ۵۸۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریالی در فرابورس پذیرفته شده است قرار است ۲۲۹ میلیون و ۱۹۲ هزار سهم ( معادل ۵ درصد کل سهام) خود را با نماد «آریا» را به روش ثبت سفارش عرضه کند. ۱۸۳ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۶۰۰ سهم از این مقدار به عموم عرضه می‌شود و بقیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق خواهد گرفت.

آریاساسول که از اوایل سال ۱۳۷۹ تحت مدیریت شرکت پتروشیمی پارس آغاز به کار کرد نزدیک ۵۰ درصد از سهام خود را در اختیار شرکت پارس تامین مجد و ۵۰ درصد دیگر را در اختیار شرکت پتروشیمی پارس دارد. این شرکت همچنین در گزارش عملکرد مالی سالانه خود ۸۹ هزار و ۵۹۳ میلیارد و ۷۶۹ میلیون ریال درآمد به ثبت رسانده که در مقایسه با سال مالی ۹۷ رشدی ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که هزینه‌های عملیاتی این شرکت نیز در این مدت رشدی ۵۸ درصدی داشته است. با این اوصاف سود خالص این شرکت در سال ۹۸ به بیش از ۴۲ هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال رسیده که ۳۱ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. همچنین سود خالص هر سهم آریا در سال گذشته ۹۲۰۴ ریال بوده است که رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر حاشیه سود خالص این شرکت در سال ۹۸ معادل ۴۷درصد بود که در مقایسه با سال مالی ۹۷ نزدیک ۱۵ درصد کاهش داشته است.

12 1

بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش مالی سالانه این شرکت کل دارایی‌های آریاساسول در پایان سال ۹۸ بیش از ۶۹ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال بوده که نسبت به ابتدای سال ۹۷ رشدی ۱۰۰ درصدی و نسبت به پایان سال ۹۷ رشدی ۳۱ درصدی داشته است. این در حالی است که بدهی‌های این شرکت در این مدت ۳۵ درصد افزایش داشته است.

عملکرد مالی آریاساسول در فروردین ماه امسال نشان می‌دهد که این شرکت بیش از ۱۲۳ هزار تن اتیلن، پلی‌اتیلن و سی‌تری‌پلاس تولید کرده و در همین مدت ۸۸ هزار و ۵۰۳ تن محصول فروخته که درآمد ناشی از این فروش بیش از ۷ هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال بوده است که ۵ هزار و ۲۸۳ میلیارد ریال از این درآمد حاصل از فروش صادراتی بوده است. میزان فروش فروردین ماه آریاساسول نسبت به فروردین ۹۸ حدود ۳۲ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۸ میزان فروش با افتی ۳۱ درصدی مواجه شده است.

12 2

از سوی دیگر بررسی قیمت بازگشایی این سهم و همچنین میزان سود هر سهم این شرکت نشان می‌دهد نسبت P به E این سهم چیزی حدود ۷٫۰۷ است که در مقایسه با نسبت P به E گروه (۸٫۹۵) بسیار پایین تر است و این می‌تواند بدین معنا باشد که هر سهم این نماد می‌تواند تا قیمت ۸۳۰۰۰ ریالی تقریبا بدون ریسک بالا رود.

در عرضه اولیه آریاساسول سهمیه هر کد بورسی حداکثر ۱۰۰ سهم در نظر گرفته شده که در دامنه قیمتی ۶۵۰۱۱ تا ۶۵۱۱۹ ریالی ثبت سفارش می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با توجه به میزان مشارکت بالا در عرضه اولیه «پیزد» و همچنین کشف قیمت در سقف قیمتی، به هر کد بورسی حداکثر ۵۷ سهم تخصیص داده شود که معادل حدود ۳۷۵ هزار تومان نقدینگی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بچه ها اگه خارج از ساعت ارزه اولیتا بفروشی و تایید نشه فرداش که بورس باز شد فروخته میشه یا دوباره باید اقدام ب فروش کنی

  • ناشناس

    بچه ها روز پنجشنبه ۲۳۰ تومن اومده به حسابم نمیدونم چرا.. روز قبلش ۲۳۰ تومن دادم ارز اولیه خریدم و امروز که ۲۳۰ تومن اومد به حسابم تو پرتفوی ارز اولیه من است ولی پول اومده ب حسابم کسی میدونه چرا

  • ناشناس

    سلام اگه تو قسمت سفارشات ارز اولیه ۲ تا تیک بخوره احتمال لغوش هست خود بورس برات لغو کنه وقتی ۲تا تیک خورد

  • ناشناس

    سلام من پنجشنبه صبح ۲۳۰ تومن اومد به حسابم روز قبلش ۲۳۰ تومن ارز خریدم و تیک نهایی هم اومد تو قسمت پرتفوی هم اومد الانم که پنجشنبه هست تو قسمت پورتفوی هست ۲۳۰ تومن به حسابم اومده کسی میدونه مشکلش کجاست

  • مهدی

    وقتی ارز اولیه را بفروشیم از تو پرتفوی خارج میشه یا بازم میمونه؟ تو حالت پرتفوی هنگامی که فروختی میره یا میمونه

  • مهدی

    بچه ها من ۲۳۰ تومن ارز ا لیه خریدم و تو پرتفوی همم اومد الان ۲۳۰ تومن اومده به حسابم ولی ارزم تو پرتفوی هنوز هست یعنی ۲تا تیک خورد و برام خرید و تو پرتفوی هم اومد حالا این ۲۳۰ تومن چرا اومده تو حسابم

  • ناشناس

    سلام من ارز اولیه اریا رو برای دوتا کد بورسی خریدم یکی از کد بورسیا امروز سود داده ولی یکی از کد بورسیا هنوز هیچ فعالیتی نداره و زیان اولیه هنوز وجود داره برای عرضه اولیه پیزد هم خرید داشتم اونم همین صورت اتفاق افتاده یک روز سود داد و بعدش دیگ سودی نداد درصورتی ک حساب دیگم سودش خیلی بیشتر از اینه مشکل از کجاست؟

    • حاج حسین

      عرضه اولیه درسته

  • حجت.

    سلام من بازنشته هستم و ازطرف سازمان بازنشتگی اجازه دادم ازشرکت اریا ساسول سهام برایم خریداری شود .بعد ازچندوقت پیام امد که سهام خریداری شده حال چطوربفهمیم چندسهم و باچه ارزشی .بعدش برگ سهام راچگونه دریافت کنم…

  • ناشناس

    دوستان عرضه اولیه
    ارز اولیه چرا میگید؟؟ زشته به خدا

  • حاج حسین

    این سهمو نفروشید حالا حالاها