کد مطلب: ۵۹۶۰۴۱

آزادسازی کاذب قیمت خودرو

آزادسازی کاذب قیمت خودرو

در حالی روز گذشته برخی رسانه‌ها از آزادسازی قیمت خودرو خبر دادند که پیگیری‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها تنها از بند شورای رقابت آزاد شده و همچنان دستوری باقی مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تقریبا از دو ماه پیش بود که پای زیان‌دهی سهامداران خودرویی از ناحیه قیمت‌گذاری دستوری نیز به میان آمد تا مشخص شود دولت مشغول مقدمه‌چینی برای اصلاح قیمت خودرو و ایجاد پشتوانه مردمی‌(به واسطه سهامداران) است. در این مدت، روسای قبلی و فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌هایی جداگانه به وزرای اقتصاد و صمت، خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو در راستای صیانت از حقوق سهامداران شدند.

در این نامه‌نگاری‌ها تاکید شده بود که قیمت‌گذاری دستوری زیان سهامداران را در پی داشته و بازار خودرو را نیز به دست دلالان انداخته است و با ادامه روند فعلی، تولید خودرو و قطعات متوقف خواهد شد. در نهایت نیز مسوولان وزارت صمت و سازمان بورس تلویحا خبر از حذف شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو و اصلاح قیمت دادند. در این بین، مجید عشقی رئیس سازمان بورس پرده از شیوه جدید قیمت‌گذاری برداشت. او اعلام کرد: «از این پس قیمت خودروهای داخلی طوری تعیین می‌شود که خودروسازان در تولید زیان نکنند.»

حالا با گذشت تقریبا یک هفته از اظهارات عشقی، دقیقا همان اتفاق رخ داده، چه آنکه شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو حذف و قیمت‌ها‌ نیز طوری تعیین شده‌اند که خودروسازان دیگر از محل تولید زیان نکنند. بر این اساس، گویا قرار است قیمت خودروها به صورت فصلی تغییر کند، به این شکل که خودروسازان اسناد و مدارک هزینه‌های تولید را در اختیار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گذارند و این سازمان پس از آنالیز آن، قیمت‌های جدید را به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد خواهد داد. در واقع این ستاد تنظیم بازار است که مهر تایید یا رد، پای قیمت‌های پیشنهادی خودرو می‌زند.

بنابراین از این پس بازیگردان اصلی قیمت خودرو دولت است و از همین رو هیچ بعید نیست روند قیمت‌گذاری در مقاطعی خاص تحت تاثیر مصالح اجتماعی و حتی تفکرات پوپولیستی قرار بگیرد.

هرچه هست، اگرچه قیمت خودرو آزاد نشده، اما خودروسازان باید خوشحال باشند که از این پس بین هزینه تولید و قیمت محصولات‌شان تناسب برقرار خواهد بود و حتی سود هم خواهند کرد. به عبارت بهتر، خروجی مثبت اصلی این تصمیم سیاست‌گذار، خارج کردن خودروسازان بزرگ وابسته به دولت از محدوده زیان‌دهی است تا دیگر بهانه‌ای برای افت تولید و کاهش عرضه باقی نماند. این تصمیم البته خالی از شروطی خاص برای خودروسازان نیز نبوده است.

خودروسازان در ازای اصلاح قیمت محصولات‌شان باید هر هفته فروش فوق‌العاده برگزار کنند تا به واسطه افزایش عرضه، قیمت در بازار رشد نکند. رشد تولید ۵۰ درصدی نیز دیگر قیدی است که وزارت صمت در ازای اصلاح قیمت برای خودروسازان در نظر گرفته و اگر این شرط رعایت نشود، در میزان افزایش قیمت‌های بعدی تاثیر منفی خواهد داشت.

نکته دیگر اینجاست که اگر نرخ ارز و تورم و هزینه نهاده‌های تولید خودرو در آینده (مثلا اوایل سال آینده که احتمالا دور جدید افزایش قیمت است) افزایش خاصی پیدا نکند، خودروسازان باید ۱۵ درصد از هزینه تولیدشان را کاهش دهند. البته مشخص نیست که این ۱۵ درصد از قیمت خودروها نیز کم خواهد شد یا نه. علاوه بر اینها اما دولت بنا ندارد سود چندانی از ناحیه افزایش قیمت نصیب خودروسازان کند و بیشتر هدفش خروج آنها از زیان‌دهی است. گفته می‌شود نهایت سودی که نصیب خودروسازان در هر دوره افزایش قیمت خواهد شد، از دو تا سه درصد تجاوز نخواهد کرد.

با وجود آنکه تصمیم جدید دولت درباره قیمت خودرو، خروج خودروسازان از زیان را به دنبال خواهد داشت، اما درد بازار خودرو را دوا نخواهد کرد. بازار خودرو مدت‌هاست با رانت و دلالی و سوداگری دست‌وپنجه نرم می‌کند و دلیل آن نیز قیمت‌گذاری دستوری عنوان می‌شود.

حالا نیز با وجود اصلاح قیمت به نفع خودروسازان، بازار و مصرف‌کنندگان واقعی احتمالا نفعی از این ماجرا نخواهند برد، زیرا قیمت‌گذاری کماکان دستوری است و با توجه به تداوم اختلاف قیمت کارخانه و بازار، رانت و سوداگری ادامه خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قرار بود قیمت بازار رو برسونن به قیمت کارخونه
    حالا قیمت کارخونه رسیده به بازار
    یکم دیگه تلاش کنند کارخونه از بازار گرونتر میشه
    ولی باز هم خودرو ساز سیر نمیشه
    حمایت از مصرف کننده

  • ناشناس

    آزاد سازی قیمت خودرو وقتی منصفانه است که اولا انحصار برداشته شود وواردات خودرو آزادشود که باتوجه به تحریم ها ومحدودیت منا بع ارزی خود داستانی است طولانی ثانیا قیمت انرژی نیز آزادسازی یا حداقل تعدیل شود ثالثا ناکارآمدی شرکتهای خودروساز جای خودرا به نظام کارآمد ومبتنی بر بهره وری بدهد لذا لطفا یک طرفه بربوق آزادسازی ندمید واز کاربرد کلمه حراج وتوزیع یارانه خوداری نمایید

  • ناشناس

    این مشکل زمانی حل می شود که واردات خودرو از تمام کشورها به ایران با مالیات متعارف آزادسازی شود از طرفی خودروساز داخلی با هر قیمتی که می خواهد با خودروهای وارداتی رقابت کند.با این روشی که در گزارش آمده قطعا قیمت گذاری به جهت جلوگیری از اعتراض مردم به همین روال قبل هست و آزادسازی در کار نخواهد بود از طرفی دیگر خودروساز داخلی در آینده با چه نرخ ارزی مواد اولیه محصولات را تامین می کند آیا در عمل زیان ده نخواهند بود یا در حرف آیا این اتفاق مقطعی و کوتاه مدت است یا بلند مدت ؟به نظر بنده با این شیوه ایران خودرو و سایپا با شدت بیشتری زیان ده خواهند بود و شرایط در سال های بعد به مراتب افتضاح تر خواهد شد. هیچ سازمان دولتی علاقه ندارد در این شرایط افرایش نرخ قابل توجهی را اعلام کند چه برسد به تنظیم بازار که مردم بیشتر منتظر اعلام کاهش قیمت از این نهاد هستند. قطعا اعلام افزایش قیمت خودرو به ضرر دولت هست.هر نوعی افزایش نرخی در خودرو و کالاها با شرایط موجود اقتصادی قطعا باعث بی اعتمادی مردم به دولت می شود و اثرات تورمی ضربه مستقیم به دولت خواهد زد. بعید هست دولتی تیشه به ریشه خود بزند !

  • ناشناس

    نخرید مگه نون شبتون لینا که جای مشتری ندارن پس نخرید تا ورشکسته بشن خیال همه راحت بشه

  • ناشناس

    بازم میگم.اینها که چیزی نیست..هنوز کلفتش زیر لحافه

  • ناشناس

    خیلی جابه که تازه آخرش میگه شاید خودروسازان با افزایش قیمت سود کنن بابا خیلی با حالین ماشین اشغال رو دولا پهنا که چه عرض کنم ده لا پهنا حساب میکنن تازه اخرش ضررم میدن خدایا توووووووبه……

  • ناشناس

    بسته دیگه این پرشیا سمند پرایدو ۲۰۶ اشغال از جونشون چی میخواین ها دیگه فرانسه این ماشیناشو طرحو موتورشون ابشناشونو۲۰ سال پیش گذاشتن کنار .
    ماشین داخل خوبتون دنا رانا ساینا هستند که قیمتشون از یه خونه در پرند مسکن مهر گرون تره . جمع کنید این ماشینای مسخره تونو .

  • ناشناس

    هیچ کاری نداره، سزای گرانفروشی نخریدن است وبس، تمام

  • ناشناس

    با دستور رییس جمهور افزایش قیمت خودرو منتفی شد.اخبار ۲۲ امشب اعلام کرد.

  • ناشناس

    با این همه ضرر چرا ادامه میدید؟ چرا جمع نمیکنید؟
    جمع کنید تا هم شما ضرر نکنید هم شرکت های خارجی بیان تا مردم خودروی ارزون تر با ایمنی و استاندارد بالاتر بخرن که هم شما ضرر نکنید هم مردم سود کنن.