کد مطلب: ۲۶۸۳۳۱

مهدی کرباسیان خبر داد:

آزادسازی ۱۹۰ هزار کیلومتر از برنامه اکتشاف معدنی

آزادسازی 190 هزار کیلومتر از برنامه اکتشاف معدنی

رئیس هیات عامل ایمیدرو از واگذاری ۹ بلوک معدنی در پهنه آباده-جازموریان به بخش خصوصی خبر داد و اعلام کرد: تاکنون ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع از برنامه اکتشاف ۲۷۰ هزار کیلومتر مربعی آزاد شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو از واگذاری ۹ بلوک معدنی در پهنه آباده-جازموریان به بخش خصوصی خبر داد و اعلام کرد: تاکنون ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع از برنامه اکتشاف ۲۷۰ هزار کیلومتر مربعی آزاد شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ عصر امروز در مراسم آغاز واگذاری ۹ بلوک اکتشافی از ۱۵ بلوک معدنی در پهنه آباده-جازموریان به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اظهار کرد: در این پهنه ۴۵ هزار کیلومتری در سال ۱۳۹۵ معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن برآورد شد که ۷۰۰ میلیون تن متعلق به معدن گل‌گهر است و یک میلیارد تن ذخیره باقی مانده سنگ‌ آهن برای سایر پهنه‌ها درنظر گرفته شد.

وی افزود: وسعت پهنه آباده-جازموریان در ابتدای اکتشاف، ۴۵ هزار کیلومتر مربع بود که پس از انجام مراحل مقدماتی، ریسک آن به ۵۰۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافت و ۱۵ بلوک برای واگذاری به بخش خصوصی آزاد شد.

رئیس هیات عامل سازمان معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اظهار کرد: این پهنه ۴۵ هزار کیلومتری در چهار استان یزد، فارس، کرمان و هرمزگان توزیع شده است که ۹ بلوک آن امروز و چهار بلوک آن در مرحله بعد به بخش خصوصی واگذار می‌شود و دو بلوک نیز متعلق به معدن گل‌گهر است.

کرباسیان ادامه داد: اکنون ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع از ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع برنامه اکتشافی، آزاد شده و در اختیار ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌هاست و آنها مکلفند به بخش خصوصی عرضه کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور ما با وسعت یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع از نظر فعالیت‌های اکتشافی هنوز بکر و نوظهور است و با برخورداری از امکانات بالقوه نظیر معادن غنی، نفت و گاز فراوان، نیروی انسانی و دسترسی به آب‌های آزاد، آینده خوبی دارد و محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و توسعه است.

وی ادامه داد: بخشی از نتایج حاصل شده از برنامه اکتشاف ۲۷۰ هزار کیلومتر مربعی، افزایش ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۴۵۰ میلیون تن زغال سنگ، ۲۱ میلیون تن بوکسیت، ۴۰ تن طلا، ۶۵ هزار تن عناصر نادر خاکی، ۳۰ هزار تن آنتیموان و برخی دیگر از مواد معدنی به ذخایر قطعی کشور است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در برنامه اکتشافی مذکور، در کنار متخصصان داخلی، در برخی حوزه‌های اکتشافی، متخصصان اروپایی، کانادایی و استرالیایی حضور داشتند تا کیفیت کار اکتشافی بالا باشد.

وی گفت: در حوزه اکتشاف اگر بخش خصوصی علاقمند نباشد دولت باید ورود کند و این ریسک را بپذیرد و در واقع در بخشی که انجام شده ریسک‌های اولیه از بین رفته و در اختیار ادارات صنعت و معدن استان‌ها قرار گرفته است. تا اینجا ما این مناطق را آزاد کردیم و بقیه را ادارات صنعت و معدن استان‌ها مکلفند به بخش خصوصی عرضه کنند.

در پایان این مراسم هشت شرکت‌ در مزایده این واگذاری انتخاب شدند و قرارداد مربوطه بین آنها و ایمیدرو منعقد شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.