کد مطلب: ۵۵۳۰۷۱

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم، همکار اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم، همکار اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو

آزمایشگاه‌ مواد غذایی مسئولیت صدور نتایج معتبر حاصل از انجام آزمون‌های مختلف را عهده‌دار است. دامنه فعالیت یا در واقع طیف خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه در آزمایشگاه‌های مختلف به میزان تجهیز و گستردگی توانمندی‌های هر آزمایشگاه بستگی دارد.

اهمیت کنترل کیفیت مواد غذایی

رشد روز افزون جمعیت جهان و اهمیت مسائل بهداشتی، میزان تقاضا برای مواد غذایی سالم و بهداشتی را افزایش داده است. یکپارچگی و ادغام صنایع غذا و کشاورزی و جهانی سازی تجارت غذا، الگوهای تهیه و توزیع غذا را تغییر داده است. سالانه هزاران نفر به دلیل خوردن غذای ناسالم بیمار شده و بسیاری از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

اگر چه در طی سال‌های گذشته بخش بهداشت با اقدامات متعددی در وضعیت تغذیه جوامع تاثیرگذار بوده ولی مروری بر وضعیت فعلی نشان می‌دهد که مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد و آمارها حاکی از آن است که موارد ابتلا به بیماری‌های با منشاء مواد غذائی در سال‌های اخیر در حال افزایش است.

آگاهی از ویژگی‌های شیمیایی و میکروبی مواد غذایی و آشامیدنی برای مصرف انسان و خوراک دام، طیور و آبزیان نه تنها ضامن سلامت مصرف کننده است، بلکه برای تولید کنندگان نیز لازم و ضروری است. در این راستا برای تعیین ویژگی‌های مواد غذایی، استانداردهای ملی و بین المللی توسط سازمان‌های ذیصلاح تدوین و انتشار یافته است.

نیاز به تامین سلامت جامعه از طریق انطباق اقلام خوراکی انسان و دام بوسیله آزمون‌ها و آنالیزهای آزمایشگاهی، باعث شده آزمایشگاه‌های مواد غذایی جهت پوشش این خدمات تاسیس و توسط سازمان‌های ذیربط (سازمان ملی استاندارد و وزارت درمان و آموزش پزشکی کشور) تایید صلاحیت شوند.

بر همین اساس مجموعه آزمایشگاه‌های مرجعان خاتم (www.marjaangroup.com) موفق به اخذ گواهینامه استاندارد از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و نیز تاییدیه آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو وزرات بهداشت گردیده است. این شرکت به واسطه حضور کارشناسان مجرب و در اختیار داشتن دستگاه‌های پشیرفته آزمایشگاهی و نیز تجربیات ارزنده کسب شده، خدمات آزمایشگاهی را با دقت و صحت بالا و در کمترین زمان ممکن به متقاضیان و محققان عرضه می‌کند.

در آزمایشگاه آنالیز مواد غذایی چه می‌گذرد؟

آزمایشگاه‌ مواد غذایی مسئولیت صدور نتایج معتبر حاصل از انجام آزمون‌های مختلف را عهده‌دار است. دامنه فعالیت یا در واقع طیف خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه در آزمایشگاه‌های مختلف به میزان تجهیز و گستردگی توانمندی‌های هر آزمایشگاه بستگی دارد.

خدمات آزمایشگاهی بخش گسترده‌ای است که توسط برخی از آزمایشگاه‌های معتبر به عموم متقاضیان و محققان ارائه می‌شود. برای مثال در آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم خدمات گسترده‌ای شامل اندازه‌گیری انواع آلاینده‌ها، مانند اندازه‌گیری باقیمانده‌‌ی سموم دفع آفات نباتی، اندازه‌گیری مایکوتوکسین‌ها، اندازه گیری فلزات سنگین، آزمون‌های فیزیکوشیمیایی، آزمون‌های میکروبی و تعیین وضعیت تراریختگی در محصولات غذایی ارائه می‌شود. حال به تشریح برخی از خدمات آزمایشگاه مرجعان خاتم خواهیم پرداخت.

سموم دفع آفات نباتی

ورود به چرخه مواد غذایی: آفات نباتی سالانه موجب از بین رفتن میلیون‌ها تن محصولات کشاورزی می‌شوند. از بین رفتن این محصولات برای کشاورزان به معنای خسارات مالی شدید است. به همین دلیل در عصر حاضر با توسعه علوم، استفاده‌ی بیش از ۱۰۰۰ نوع سم یا آفت‌کش برای مقابله با آفات نباتی و پیشگیری از تخریب محصولات کشاورزی رواج یافته است.

اهمیت: با توجه به عدم آگاهی لازم و گاها بی توجهی از سوی کشاورزان ممکن است مصرف سموم بصورت بی رویه‌ای صورت بگیرد. لازم به ذکر است که این سموم همانقدر که برای حشرات، باکتری‌ها و قارچ‌ها مضرند می‌توانند برای انسان‌ها نیز مضر و خطرناک باشند. از جمله این خطرات می‌توان به بیماریی‌هایی نظیر دیابت، انواع سرطان و البته بیماری‌های شایع قرن حاضر مثل اوتیسم، پارکینسون و چاقی مفرط اشاره کرد.

روش‌های اندازه‌گیری: با توجه به اینکه بعضی سموم در مقادیر بسیار ناچیز ممکن است خطرآفرین باشند نیاز به استفاده از تجهیزات مناسب و مدرن مانند GC-MS و LC-MS-MS و مشابه آنها در آزمایشگاه‌های مواد غذایی معتبر می‌باشد. یکی از خدمات آزمایشگاهی مرجعان خاتم اندازه گیری باقیمانده‌‌ی سموم دفع آفات نباتی است.

مایکوتوکسین‌ها

ورود به چرخه مواد غذایی: واژه مایکوتوکسین از دو لغت یونانی با نام Myco به معنی قارچ و Toxicum به معنی سم گرفته شده است. مایکوتوکسین ها سمومی هستند که می‌توانند بصورت طبیعی در مواد غذایی در اثر رشد بعضی قارچ‌ها و متابولیت آنها تولید شوند. شرایط محیطی به ویژه دما و رطوبت بالا باعث تکثیر این قارچ‌ها می‌شود.

اهمیت: قرار گرفتن در معرض مایکوتوکسین‌ها می‌تواند دامنه وسیعی از اثرات بیولوژیکی مضر از جمله خونریزی، سمیت کبدی، سمیت کلیوی، سمیت عصبی، استروژنیک، تراتوژنیک، جهش زایی و سرطان زایی را در پی داشته باشد. برخی مایکوتوکسین‌ها می‌توانند به عنوان سلاح‌های بیوترورسیم مورد استفاده قرار گیرند.

روش‌های اندازه گیری: به دلیل فراوانی و بیماری زایی شدید این سموم، بخصوص آفلاتوکسین، اکراتوکسین، دی اکسی نیوالنول، پاتولین، زیرالنون در انواع خوراک انسان و دام، استانداردهای ملی در کشور برای اندازه گیری آنها تدوین شده است. با توجه به وزن مولکولی و پایداری این ترکیبات اندازه گیری آنها بصورت معمول بر مبنای دستگاه HPLC با دتکتورهای مختلف می‌باشد. از دیگر خدمات آزمایشگاه‌های مرجعان خاتم اندازه گیری مایکوتوکسین‌ها است.

1ijhg

اندازه‌گیری فلزات سنگین

ورود به چرخه مواد غذایی: اکوسیستم‌های آبزی، آب شیرین و دریایی بواسطه صنایع مختلف همواره در معرض آلودگی به پساب و فاضلاب فلزات سنگین می‌باشند. آلودگی منابع آب توسط فلزات سنگین یک موضوع مهم زیست محیطی است که بر گیاهان، حیوانات و سلامت انسان تأثیر منفی می‌گذارد. از طرفی خاصیت تجمع‌پذیری فلزات سنگین در گیاهان و ورود آنها به زنجیره غذایی، کنترل خطرات ناشی از آنها را سخت‌تر می‌کند. به معنای دیگر آلوده بودن خاک یا آب مورد استفاده در آبیاری محصولات کشاورزی به فلزات سنگین باعث می­‌شود این عناصر همراه با مواد غذایی مستقیماً وارد بدن انسان شوند یا بصورت غیر مستقیم پس از ورود به بدن چهارپایانی مانند گوسفند و گاو، به بدن انسان وارد شوند.

اهمیت: بیشتر فلزات سنگین مانند کادمیوم، سرب و جیوه نه تنها برای حیات موجودات زنده ضروری نیستند، بلکه به علت سمیت و احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سرطان حیات آنها را دچار مخاطره می‌کنند. فلزات سنگین خطرناک مرتبط با محیط زیست شامل کروم، نیکل، مس، روی، کادمیوم، سرب، جیوه و آرسنیک می‌باشند که حتی در غلظت‌های بسیار جزئی سمی هستند و سمیت آن‌ها به دوز، مسیر در معرض قرار گرفتن گونه‌های شیمیایی، سن، جنسیت، ژنتیک و وضعیت تغذیه‌ای افراد در معرض بستگی دارد.

مشکلی که عموماً از فلزات سنگین ناشی می­‌شود آن است که پس از ورود به بدن جانداران از آن خارج نمی­شوند بلکه در بافت‌هایی مثل چربی یا استخوان‌ها رسوب کرده و انباشته می‌شوند. این رفتار آنها موجب بروز بیماری‌ها و ناراحتی‌های فراوانی در جانداران می‌شود. بطور خاص در مورد انسان برخی اختلالات عصبی و سرطان‌ها از نتایج اثرات ورود فلزات سنگین به بدن است.

روش‌های اندازه‌گیری: استفاده از دستگاه‌های جذب اتمی بدلیل اختصاصی بودن آنها برای هر عنصر(یا فلز) برای تعیین مقادیر بسیار کم در آزمایشگاه‌های مواد غذایی بسیار رایج است. این دستگاه‌ها برای طیف وسیعی از انواع فلزات و فلزات سنگین مانند کادمیوم، سرب، جیوه، آرسنیک و … استفاده می‌شوند.

آزمایش‌های میکروبی مواد غذایی

ورود به چرخه مواد غذایی: میکروارگانیسم‌ها در همه جا پراکنده اند. خاک، آب، هوا، بدن انسان و حیوانات، سطوح در تماس با مواد غذایی همه و همه دارای میزانی آلودگی میکروبی هستند اگر این میکروب‌ها فرصت رشد و نموو تکثیر پیدا کنند موجب فساد و تغییرات شیمیایی نامطلوب از یک طرف و مسمومیت غذایی از طرف دیگر می‌شوند. فعالیت میکروب‌ها در موادغذایی تحت تاثیر عوامل گوناگونی مثل رطوبت، دما، اکسیژن، مواد مغذی و PH می‌باشد.

اهمیت: بیماری‌های ناشی از غذا علائم متفاوتی دارد. علائم بسیارساده از قبیل اسهال، استفراغ، تب و دل درد می‌تواند باشد یا در مواردی ممکن است حتی باعث مرگ فرد مسموم با آلودگی شوند. گاهی عوارض به صورت بیماری مزمن و طولانی مدت بعد از ماه‌ها یا سال‌ها بروز می‌کند. انواع بیماری‌هایی که در کشورهای در حال توسعه ایجاد می‌شود شامل کلرا، کامپیلوباکتر، اشرشیاکلی، سالمونلا، شیگلا، بروسلا، تیفوئید (تب تیفوئید و پارا تیفوئید) می‌باشند.

در بخش آزمایشگاه میکروبی مواد غذایی مرجعان خاتم نمونه‌های مواد غذایی، آشامیدنی از نظر ویژگی‌های میکروبی آزمایش شده و با استاندارد‌های ملی موجود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. عمده میکروب‌هایی که در این بخش شناسایی می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند: میکروارگانیسم‌های مختلف هوازی، سالمونلا، کلی فرم‌ها، کلستریدیوم‌های احیا کننده سولفیت، اشرشیا کلی، باسیلوس سرئوس، آنترو باکتریاسه‌ها، انتروکوک‌ها و انگل‌ها.

تراریختگی

ورود به چرخه مواد غذایی: غیرتراریخته یا ارگانیک محصولاتی هستند که روند تولید آنها (کاشت، داشت و برداشت) کاملاً طبیعی بوده و هیچ نوع فرآیند شیمیایی در فرآیند تولید آن‌ها به کار برده نمی‌شود. تراریخته یا تراژن واژه‌ای است که به محصولات، گیاهان یا حیوانات تغییر یافته به لحاظ ژنتیکی اطلاق می‌شود که اغلب با هدف بهبود یا معرفی صفت جدید انجام می‌شود. اگر بخواهیم دقیقاً بگوییم که محصولات تراریخته چیست باید بگوییم محصولات دستکاری ژنتیکی می‌شوند تا صفت جدیدی وارد آنها شده که در آنها وجود ندارد؛ به عبارت دقیق تر محصولاتی که با وارد کردن ژن‌های انسان و حیوانات درون بذرهای کشاورزی تولید می شوند را محصولات دستکاری شده ژنتیکی می‌نامیم.

اگر بخواهیم این موضوع را با ذکر یک مثال توضیح دهیم می‌توانیم به جداکردن ژن تولید کننده سم از باکتری و انتقال آن به ذرت یا سویا اشاره کرد تا این محصولات خودشان سم را تولید کرده و دچار آفت‌زدگی نشوند. سطح زیر کشت جهانی گیاهان اصلاح شده ژنتیکی (GMP) به طور مداوم در حال افزایش بوده و در سال ۲۰۱۱ به ۱۶۰ میلیون هکتار رسید. این گیاهان اصلاح ژنتیکی شده شامل سویا، ذرت، پنبه، کلزا و چغندرقند می‌باشند که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ تجاری سازی شدند.

اهمیت: به استناد اظهارنظر صریح سازمان بهداشت جهانی یکی از دلایل مقاومت انسان نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها، استفاده از محصولات تراریخته است. دلیل این موضوع این است که به محصولات تراریخته ژن مقاومت نسبت به آفات، عوامل میکروبی یا بیماری‌های گیاهی منتقل می‌شود. این ژن‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای مهندسی ژنتیک است که به خورد جامعه داده می‌شود. این قضیه مثل یک جراح است که ابزار جراحی را در شکم بیمار جا گذاشته باشد. نتیجه هم می‌شود ساخت آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای قوی‌تر و مصرف بیشتر دارو با تاثیر کمتر. ابتلا به بیماری‌های دیگر را هم به این فهرست اضافه کنید.

خوشبختانه اخیرا امکانات بررسی وضعیت تراریختگی در آزمایشگاه‌های کشور فراهم شده است. همچنین آزمایشگاه کنترل و اداره کل غذا سازمان غذا و دارو با سازمان ملی استاندارد جهت تدوین استاندارد در زمینه شناسایی فرآورده‌های غذایی تراریخته همکاری مستمر دارد. درضمن در آزمایشگاه مرجعان خاتم بررسی امکان بررسی وضعیت تراریختگی در محصولات میسر است.

باقی مانده داروهای آنتی بیوتیک

ورود به چرخه مواد غذایی: امروزه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در حد وسیعی برای پیشگیری و درمان و نیز به عنوان عامل رشد در صنعت پرورش دام و طیور رایج می‌باشد. بدلیل استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت میکروبی نگرانی جهانی جهت بهداشت و سلامت دام و انسان محسوب می‌شود. پیامدهای مقاومت میکروبی بروز مقاومت میکروبی در عوامل بیماریزای مشترک انسان و دام، و کاهش اثر‌بخشی درمان‌هاست.

اهمیت: مصرف روزافزون این مواد بدلیل اینکه از کنترل کافی برخوردار نمی‌باشد، مشکلات و خطراتی را برای افراد جامعه در سطح جهان بوجود آورده‌است که عمده‌ترین آن، خطر ناشی از تجمع (باقیمانده) آنتی بیوتیک‌ها در بدن دام و طیور و فرآورده‌های حاصل از آنها همچنین پیدایش سویه‌های میکروبی مقاوم در برابر مواد آنتی‌بیوتیکی می‌باشد. باقیمانده داروها و آنتی بیوتیک‌ها درگوشت، تخم‌مرغ و سایر محصولات دام و طیور موجب بروز آلرژی، مقاوم شدن عوامل بیماریزا در سطح جامعه، اختلال در امر درمان، تشدید بیماری و عفونت در انسان و نیز عوارض دیگری مانند سرطانزائی، ناقص الخلقگی، عدم تعادل هورمونی و … می‌شود.

از طرفی مصرف غیر صحیح این مواد در پرورش دام و طیور عوارضی ازقبیل، تشدید عفونت و بیماری، عدم تاثیر دارو، تلف شدن دام، هدر رفتن دارو و هزینه‌ها و زیان اقتصادی به تولید کننده و کشور به همراه دارد. در کشور ما در صنعت پرورش دام و طیور در سطح وسیعی از داروها و آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود که غالبا بصورت بی‌رویه و غیر اصولی و کنترل نشده می‌باشد. از آنجا که بخش عمده‌ای از غذای مصرفی جامعه ما را گوشت طیور و سایر فرآورده‌های آن تشکیل می‌دهد بنابراین امکان آلودگی و خطر باقیماندن مواد آنتی‌بیوتیکی در اینگونه محصولات وجود دارد.

این مواد با تجمع در بدن انسان موجب تحریکات آلرژیک، مسمومیت، موتاسیون، ناقص الخلقه زایی و نیز موجب سرطان شده و بدینوسیله سلامت انسان را تهدید می‌نمایند. همچنین دلایلی وجود دارد که انتقال باقی مانده آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق غذا به انسان ممکن است محیط بیولوژیکی ایجاد نماید که ظهور سویه‌های جدید میکروبی در داخل بدن میزبان را تسهیل کند.

در بخش کنترل کیفی مواد غذایی آزمایشگاه‌های مرجعان خاتم با بهره مندی از امکانات و تجهیزات پیشرفته آزمایش‌های مربوط به تعیین باقیمانده دارویی، سموم و حشره‌کش‌ها در مواد غذایی با منشا دامی و مواد گیاهی انجام می‌شوند.

2jhbgv

هیستامین در مواد غذایی

هیستامین یک ماده طبیعی است که به وسیله بدن موجودات زنده تولید شده و همچنین در بسیاری از غذاها موجود می‌باشد. در بدن انسان هیستامین بر اثر استرس و عوامل ایجاد کننده آلرژی ایجاد شده و موجب واکنش‌های گوناگون در افراد و موجودات مختلف می‌شود.

هیستامین به عنوان یکی از مهمترین آمین‌های بیوژنیک نیز شناخته می‌شود. انسان و دام و طیور در صورت خوردن غذاهای حاوی سطوح بالای هیستامین مانند ماهی، کنسرو ماهی و یا پودر ماهی دچار مسمومیت می‌شوند. افزایش سطوح هیستامین در این نوع مواد غذایی معمولاً بعنوان یک شاخص فساد تلقی شده و در اثر فعالیت باکتری‌ها ایجاد می‌شود.

کارشناسان آزمایشگاه‌های آنالیز مواد غذایی اندازه‌گیری میزان هیستامین مواد غذایی و خوراک دام و طیور را به عنوان یک روش مطمئن جهت تعیین کیفیت مواد غذایی توصیه می‌کنند.

نیترات و نیتریت در مواد غذایی

نیترات و نیتریت از جمله عوامل آلاینده‌های آب و مواد غذایی است که به علت انحلال رسوبات طبیعی حاوی نیترات، فضولات حیوانی، فعالیت صنایع مختلف شیمیایی، فاضلاب‌های شهری و صنعتی و همچنین استفاده روزافزون از کودهای شیمیایی، مقدار آن در آب‌های سطحی و زیرزمینی، محصولات کشاورزی اعم از میوه، سبزی رو به افزایش است. تولید کنندگان مواد غذایی اغلب از ترکیبات نیترات و نیتریت به عنوان نگهدارنده در گوشت‌های فراوری شده مانند بیکن، ژامبون، سوسیس و هات داگ استفاده می‌کنند.

اگر چه نیترات در کمتر از حد استاندارد برای انسان غیر سمی است ولی ممکن است در بدن انسان تبدیل به نیتریت شده و با آمیدها، آمین‌ها و آمینواسیدها ترکیب شده باعث ایجاد ترکیبات نیتروزآمین شود. این ترکیبات می‌تواند منجر به سرطان معده، روده و بیماری‌های خونی خطرناک شود. مقدار مجاز نیترات دریافتی روزانه توسط سازمان جهانی بهداشت بین صفر الی ۷/۳ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر روز توصیه شده است. با توجه به تاثیر نیترات بر سلامت عمومی و این که آب و مواد غذایی از مهمترین منابع دریافت نیترات در انسان هستند بنابراین سنجش و پایش میزان نیترات در آب آشامیدنی و موادغذایی و کاهش مقدار دریافت روزانه آن تا حد مجاز حائز اهمیت می‌باشد.

ملامین

ملامین یک ماده شیمیایی آلی است که به صورت کریستال‌های سفید رنگ غنی از نیترژن یافت می‌شود. درصد بالای نیتروژن در ملامین انگیزه‌ی استفاده نامناسب از این ماده شیمیایی را فراهم آورده است و افزایش آن به شیر و سایر محصول‌های پروتئینی سبب افزایش کاذب مقدار پروتئین می‌شود.

متأسفانه ملامین خورده شده در بدن تجمع می­یابد. ملامین غالباً با اسید سیانوریک ترکیب می­‌شود، اسید سیانوریک یک ناخالصی است که به صورت طبیعی در ملامین وجود دارد. زمانی که این مواد به داخل جریان خون راه یابند ملامین و سیانورات با هم تجمع می­یابند و با میکروتوبول­های کلیوی واکنش داده که در اثر آن تعداد زیادی کریستال کروی زرد رنگ تشکیل می­شود، این کریستال­‌ها به سلول­‌های کلیه و مجاری آن آسیب می‌سانند، از آنجا که ملامین به خودی خود متابولیزه نمی­‌شود و نیمه عمر کوتاهی دارد احتمالاً ترکیب آن با اسید سیانوریک باعث کریستالیزاسیون و تشکیل سنگ کلیه و مجاری ادراری در انسان و دام به خصوص سگ و گربه می­‌گردد.

این سنگ‌­ها قادرند هر قسمت از مجاری را با انسداد مواجه سازند. در نتیجه دردهایی در ناحیه شکم و آسیب به سلول­‌های کلیوی ایجاد می­‌شود. خوردن ملامین ممکن است باعث آسیب به اندام‌­های تولید مثلی و ایجاد سنگ کلیه یا مثانه نماید که به نوبه خود باعث سرطان مثانه می­‌شود. به منظور حفظ سلامت عمومی و ایمنی غذایی اتحادیه اروپا مقدار مجاز ملامین را ۵/۲ میلی گرم بر کیلوگرم و سازمان غذایی آمریکا مقدار مجاز آن در شیر و محصول‌های لبنی را ۲۵/۰ میلی گرم بر کیلوگرم تعیین کرده است.

سخن آخر

به طور کلی اگر بخواهیم امنیت مواد غذایی مصرفی مان را حفظ کنیم باید هشیاری و آگاهی خود را بالاتر ببریم. بهتر است قبل از تهیه هر ماده شیمیایی و یا خوراکی به مجوز، مواد تشکیل دهنده و اجزای آن توجه کنیم و در این زمینه اطلاعاتمان به روز باشد. باید عادت کنیم برچسب‌های مواد خوراکی را با دقت بخوانیم و اگر اجزای آنرا خوب نمی‌شناسیم چاره ای نیست جز اینکه در مورد تک‌تک آنها اطلاعات کسب کنیم. اگر خریداری دقیق و هشیار باشیم امکان ندارد به راحتی موادی تقلبی و غیر مجاز وارد چرخه غذایی ما شود. اگر چه نمی‌توان به تنهایی همه شرایط را تحت کنترل داشت اما می‌توان از مراجع ذی صلاح و مطلع کمک گرفت.

2ijhgb

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان یک شرکت خصوصی دانش‌بنیان است که بیش از ۲۰ سال از شروع فعالیت آن در حوزه سلامت مواد غذایی می‌گذرد. تمرکز خدمات مرجعان خاتم بر روی آموزش و تحقیقات مرتبط با خوراک انسان و دام است و این شرکت رسالت اصلی خود را مشارکت موثر در حفظ سلامت و بهداشت جامعه می‌داند که مهم‌ترین نتیجه این هدف، افزایش کیفیت زندگی و داشتن فرزندان سالم است.

در حال حاضر خدمات آزمایشگاهی مرجعان خاتم در سه شعبه آزمایشگاه تهران، آزمایشگاه خرمشهر و آزمایشگاه بندر امام خمینی ارائه می‌شود. در این آزمایشگاه‌ها که تاییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را هم در اختیار دارند، از طریق کارشناسان حرفه‌ای و دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی، خدمات گسترده‌ای ارائه می‌شود. خدماتی مثل آزمون‌های میکروبی، اندازه‌گیری فلزات سنگین، تعیین تراریختگی، آزمون‌های شیمی عمومی، اندازه‌گیری باقیمانده سموم دفع آفات نباتی، اندازه‌گیری مایکوتوکسین‌ها، آزمایش و آنالیز مواد غذایی، آزمایش‌های تخصصی بر روی انواع مواد غذایی مرتبط با انسان، خوراک دام و طیور و بسیاری خدمات دیگر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.