کد مطلب: ۳۹۳۱۸۱

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۸

آغاز اصلاحات بودجه‌ای و انحراف در خصوصی‌سازی

آغاز اصلاحات بودجه‌ای و انحراف در خصوصی‌سازی

امروز روزنامه ایران از آغاز اصلاحات بودجه‌ای و روزنامه‌ مردم‌سالاری از جزئیات تصویب «لایحه حذف چهار صفر از پول ملی» در مجلس نوشته است.روزنامه‌‌های دنیای اقتصاد و ابتکار نیز سیاست‌های ناقص خصوصی‌سازی در ایران را به چالش کشیده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از رصد روزنامه‌های صبح ایران این گونه استنباط می‌شود که سیاست‌های خصوصی‌سازی در ایران تاکنون با شکست مواجه شده و در همین رابطه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ابتکار گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند. روزنامه‌ ایران به هدف سیاست‌گذاری بودجه امسال که شفافیت و دقت است اشاره کرده و روزنامه مردم‌سالاری نیز گزارشی از «لایحه حذف چهار صفر از پول ملی» که در مجلس تصویب شد نوشته است.

اولین گام اصلاحات بودجه

روزنامه «ایران» گزارشی مبنی‌بر اصلاحات بودجه‌ای منتشر کرده است که از شفافیت بیشتر عملکرد مالی سازمان‌ها خبر می‌دهد. طبق نوشته این روزنامه، برنامه اصلاح ساختار بودجه که براساس نامه رهبر معظم انقلاب در آذر ماه سال گذشته کلید خورد و در اواخر فروردین ماه امسال برای نخستین بار در سازمان برنامه و بودجه رونمایی شد، به‌صورت جدی در قالب بودجه سال‌جاری آغاز شده است.

درهمین راستا، یکی از مباحث مهم صرفه‌جویی و شفافیت مصارف و هزینه‌های بودجه است که در قالب بودجه‌ریزیی مبتنی برعملکرد به دست می‌آید. برای مثال وزارت آموزش و پرورش هزینه تمام شده تحصیل هر دانش‌آموز در مقاطع مختلف را تهیه و اعلام می‌کند و پس از تأیید در سازمان برنامه و بودجه ملاک عمل قرار می‌گیرد و از آن پس در ازای تعداد دانش‌آموزی که در هر سال تحصیل می‌کند، اعتبارات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

یکی از بخش‌هایی که در قالب بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد به‌طور کامل شفاف و قابل گزارش‌گیری می‌شود، حقوق و پرداختی به کارکنان و مدیران دستگاه هاست. بدین ترتیب پرداخت حقوق تنها براساس حکم کارگزینی کارکنان قابل پرداخت است و هر نوع پرداختی دیگر روال قانونی خود را باید طی کند.

در بخشی از این گزارش سخنان محمد قاسمی، معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را آورده است که می‌گوید: برای نخستین‌بار در کشور است که در زمینه اصلاح ساختار بودجه، دولت سند جامعی ارائه می‌کند که تمام ابعاد بودجه را شامل می‌شود. مادام که میزان اتکای بودجه به نفت از بین نرفته باشد، مشکلات و نارسایی‌ها مدفون خواهد ماند و در کنار عوامل اقتصادی، نظام جمهوری اسلامی باید دیدگاه‌های مردم و خواسته‌های آنان را در اداره کشور بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد.

جزئیات اجرای حذف ۴ صفر از پول ملی

«مردم‌سالاری» هم در گزارشی به زیر و بم طرح «لایحه حذف چهار صفر از پول ملی» که کلیات آن چهارشنبه هفته پیش ۹ مرداد در مجلس تصویب شده پرداخته است. با حذف چهار صفر از پول ملی، «تومان» به واحد رسمی پول کشور تبدیل خواهد شد اما «تومان» جدید با تومانی که فعلاً می‌شناسیم تفاوت خواهد داشت.

پس از حذف چهار صفر از پول ملی، یک واحد پولی جدید با نام «تومان» شکل می‌گیرد و هر «تومان» جدید، معادل هزار تومانِ فعلی خواهد بود. ریال که در حال حاضر، واحد پولی اصلی در کشور است نیز به واحد پولی فرعی تبدیل خواهد شد و هر یک «تومان» جدید، ۱۰۰ «ریال» خواهد بود. برای مقایسه، با اجرایی شدن برنامه دولت، رابطه ریال با تومان، مثل رابطه سنت با دلار خواهد شد!

علی ربیعی، سخنگوی دولت در مورد لایحه حذف چهار صفر از پول ملی گفته است: «حذف چهار صفر از پول ملی باعث می‌شود تا حیثیت ظاهری پول ملی در مقایسه با سایر ارزهای بین‌المللی مراعات شود و مسکوکات که مدتی است حذف شده‌اند، وارد چرخه شوند. همچنین استهلاک کاغذ نیز کاهش می‌یابد. حذف چهار صفر از پول ملی ارتباطی با تورم و قدرت خرید مردم ندارد و با اجرای این طرح صرفا به دنبال افزایش کارایی پول ملی هستیم».

خصوصی‌سازی انحرافی

روزنامه «دنیای اقتصاد» به تحلیل سیاست‌های خصوصی‌سازی در ایران پرداخته که نه شبیه به خصوصی‌سازی شوروی است و به خصوصی‌سازی که در اروپا و آمریکا وجود دارد شباهت دارد. این گزارش معتقد است که خصوصی‌سازی در ایران اتفاق نیفتاده و اگر هم بخواهیم همین تغییرات جزئی را به‌حساب بیاوریم نمی‌توانیم اسم خصوصی‌سازی بر آن بگذاریم.

همچنین به این نکته اشاره می‌کند که سیاست‌های جمهوری اسلامی حتی با آمد و رفتن دولت‌ها هم نسبت‌به خصوصی‌سازی تغییر اساسی نکرده است و همانگونه که زمانی «لیبرال» فحش به‌حساب می‌‌آمد، اکنون نیز به اجرای این سیاست اقتصادی روی خوش نشان نمی‌‌دهد. در ادامه بهخ چگونگس چرخش شوروی به سمت خصوصی‌سازی می‌گوید و آن را به‌عنوان مثالی برای آینده ایران پیش‌بینی می‌کند که در صورت اینکه فکر اساسی برای وضع موجود نکند باید شاهد وضعیت‌های بدتر اقتصادی باشد.

تکرار تراژدی خصوصی‏‌سازی در ایران

«ابتکار» در گزارش خود به خصوصی‌سازی ناقصی که در ایران اجرا شده اشاره کرده و نوشته است: تراژدی خصوصی‌سازی هر روز در ایران غم‌انگیز‌تر می‌شود، طی دو دهه اخیر بسیاری از شرکت‌های سودده دولتی درحالی واگذار شده‌اند که بررسی وضعیت آن‌ها بعد از خصوصی‌سازی حاکی از وضعیت بحرانی‌ آنها چه از نظر وضعیت اشتغال‏زایی و چه از نظر تولیدی است، حال در چنین وضعیتی کارشناسان معتقدند باید یک بازنگری جدی در روند واگذاری بنگاه‌های دولتی به شبه‌دولتی‌ها و خصولتی‌ها صورت گیرد.

نداشتن راهبرد مشخص در خصوصی‌سازی که از اوایل دهه ۷۰ اتفاق افتاد، از جمله دلایل وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی است که در گفتگو با ابتکار بیان کرده است. «پدید آمدن بحران‌های مختلفی که طی دو سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم، از جمله در مورد شرکت‌های نظیر هپکو، نیشکر، هفت‌‏تپه و..، خروجی این واگذاری‌های غلط است، اگر این بنگاه‌ها به اهلش سپرده می‌شدند، امروز کشور با کوهی از معضلات ناشی از خصوصی‌سازی غلط روبه‏‌رو نبود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.