کد مطلب: ۶۵۶۹۱

آغاز صادرات دام/ شرایط سخت صادرات لبنیات و مرغ به روسیه

آغاز صادرات دام/ شرایط سخت صادرات لبنیات و مرغ به روسیه

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با اشاره به اینکه صادرات دام زنده از ایران آغاز شده است، گفت: ایران شرایط سختی برای صادرات مرغ و لبنیات به روسیه دارد.حسن رکنی در جلسه هم اندیشی صنعت دام و طیور و صنایع وابسته به امور دام شرق مازندران در سالن فرهنگی هوتو شهرستان بهشهر،

71e8299a35a527d062ca311d216c0fba_XL.jpg معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با اشاره به اینکه صادرات دام زنده از ایران آغاز شده است، گفت: ایران شرایط سختی برای صادرات مرغ و لبنیات به روسیه دارد.حسن رکنی در جلسه هم اندیشی صنعت دام و طیور و صنایع وابسته به امور دام شرق مازندران در سالن فرهنگی هوتو شهرستان بهشهر، با بیان اینکه در حال حاضر شرایط تولید و عرضه شیر در کشور خوب است، اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۹ میلیون تن شیر در کشور تولید شده و تنوع محصولات لبنی زیاد است در حالی که ۱۰ سال پیش بسیاری از محصولات لبنی به صورت سهمیه ای توزیع می شد اما امروزه به دورافتاده ترین مناطق کشور به راحتی مقادیر زیادی شیر عرضه می شود.
وی با اعلام اینکه سال گذشته ایران ۶۰۰ هزار تن محصولات لبنی را به بیش از ۳۰ کشور صادر کرد، خاطرنشان کرد: روسیه که کشور همسایه مازندران است در زمینه محصولات لبنی بسیار پرمصرف است و مازندران ظرفیت صادرات در این زمینه را دارد اما پروتکل بهداشتی سنگینی دارد. همچنین در بحث رقابت قیمتی با مشکل مواجه می شویم زیرا کشورهای اوراسیا بدون تعرفه برای روسیه مرغ و لبنیات وارد می کند به همین دلیل شرایط رقابت برای ایران سخت می شود.
رکنی خاطرنشان کرد: البته به شرایط موجود راضی نیستیم و دولت ایران همه تلاش خود را در زمینه توسعه صادرات در بخش محصولات لبنی انجام می دهد تا حداکثر استفاده از ظرفیت های موجود شود و اخیرا در ماه گذشته اقدامات خوبی در زمینه افزایش لبنیات در کشور انجام شده و مذاکراتی برای صادرات لبنیات به برخی از کشورها صورت گرفته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال ۱۳۹۱ ایران در زمینه مرغ و تخم مرغ واردات نسبتا زیادی داشت و ۵۰ هزار تن گوشت مرغ وارد کرد اما در دو سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ صادر کردیم.
رکنی اظهار کرد: ۵۳۰ هزار تن تولید داخلی تخم مرغ است که حدود ۱۰ درصد تولید را صادر می کنیم و قطعا با توجه به فضای موجود ظرفیت افزایش تولید وجود دارد.
وی افزود: در زمینه گوشت قرمز متاسفانه ایران هنوز بخشی از نیاز خود را وارد می کند اما با توجه به زیرساخت هایی که در بخش تولید گوشت قرمز در کشور وجود دارد در این زمینه در حال تقویت زیرساخت ها هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: صادرات دام زنده شروع شده و از نیم سال ۱۳۹۳ تا پایان ۱۳۹۴، یک و نیم میلیون تن دام کوچک صادر کردیم و در چهار ماهه سال جاری ۴۶۰ هزار تن دام کوچک صادر شد.
رکنی اظهار کرد: ۱۷۷ میلیون دلار در چهار ماهه اول سال جاری در بخش دام و طیور تراز مثبت داشتیم که البته باید مشکلات در این زمینه حل شود و از همه توانایی ها و ظرفیت ها استفاده کنیم و صادرات بیشتری داشته باشیم.
وی با اشاره به مشکل اعتباری دولت در سال گذشته و عدم تخصیص تسهیلات به دامداران گفت: در سال جاری می توانند در سایت بهین یاب پروژه های نیمه تمام سال های گذشته را وارد و شرایط آن را تعریف کنند که برای دریافت تسهیلات ویژه در اولویت قرار بگیرند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: رویکرد بیمه را باید به سمت بخش خصوصی سوق دهیم زیرا دولت اعتبار کافی برای بیمه دامداران ندارد و تسهیلاتی که دولت در اختیار دارد را به بخش خصوصی واگذار می کند تا از توانایی های این بخش استفاده شود.
رکنی با اشاره به تدوین مشوق های صادراتی با اهدا تسهیلات کم بهره، اظهار کرد: مشوق صادراتی در بخش لبنیات ۲۰۰ میلیارد تومان به تصویب دولت رسیده است و آئین نامه اجرایی آن آماده شده که به زودی تخصیص می یابد، این تسهیلات می تواند به بخش تولید کمک کند و بسیاری از سردخانه هایی که محصول انباشته دارند و آماده صادرات هستند از این مشوق صادراتی برای ایجاد ظرفیت جدید در ایجاد توازن عرضه و تقاضا استفاده کنند.
وی افزود: مشوق صادراتی در بخش طیور ۱۰۰ میلیون تومان درخواست شده که البته مبلغ کمی است و در حال پیگیری برای افزایش آن هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر کشتارگاه صنعتی برای دام در سه شهرستان شرق مازندران وجود ندارد احداث کشتارگاه ضرورت دارد و اگر متقاضی در این زمینه وجود دارد اعلام کند تا از آن حمایت شود.
به گزارش ایسنا، رکنی اظهار کرد: ظرفیت عشایری در مازندران وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و از این ظرفیت برای توسعه دامپروری استفاده شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.