کد مطلب: ۳۷۷۴۹۰

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه چهارم خرداد ماه ۱۳۹۸

آغاز مبادلات جدید مالی با اروپا و صف طولانی کشتی‌های کالاهای وارداتی

آغاز مبادلات جدید مالی با اروپا و صف طولانی کشتی‌های کالاهای وارداتی

به ‌گزارش تجارت‌نیوز، امروز (‌شنبه چهارم خرداد ماه 1398) روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری اسلامی نوشته‌اند که حجم انبوه از ورود کالای اساسی به بندر امام خمینی (ره) بیانگر این است که اکنون در بالاترین سطح از ذخیره‌سازی کالاهای اساسی قرار داریم و همچنین روزنامه ایران از تدارک نخستین نقل و انتقال مالی میان ایران و اروپا خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌شنبه چهارم خرداد ماه 1398) روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری اسلامی نوشته‌اند که حجم انبوه از ورود کالای اساسی به بندر امام خمینی (ره) بیانگر این است که اکنون در بالاترین سطح از ذخیره‌سازی کالاهای اساسی قرار داریم و همچنین روزنامه ایران از تدارک نخستین نقل و انتقال مالی میان ایران و اروپا خبر داده است.

صف طولانی كشتی‌های حامل كالای اساسی در بنادر جنوب

روزنامه اطلاعات با تیتر «صف طولانی كشتی‌های حامل كالای اساسی در بنادر جنوب» نوشته است که بنادر کشور این‌روزها با صف طویلی از کشتی‌ها و کامیون‌ها برای تخلیه و بارگیری میلیونها تن کالای اساسی روبرو هستند.

این روزنامه نوشته است: هم اینک بالغ بر 25 فروند کشتی اقیانوس پیما حاوی صدها هزارتن ذرت، روغن خام، سویا، کلزا، نهاده‌های دامی، شکر خام و سایر مایحتاج اساسی در نوبت پهلوگیری یا درحال تخلیه کالا روی اسکله هستند و صف کامیون‌های متقاضی بارگیری محمولات وارداتی در بندر به نحو قابل توجهی نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته است.

از سوی دیگر جاده‌های منتهی به بندر امام خمینی (ره) مملو از تریلی‌های بارگیری شده از کالاهای اساسی است که در نوبت دریافت بارنامه و عزیمت به مراکز عرضه کالا قرار دارند.

در بنادر خرمشهر و آبادان هم کشتی‌های حامل لاستیک و سایر مایحتاج عمومی در حال تخلیه کالا هستند. بنادر خوزستان برای تخلیه این حجم انبوه از کالاهای وارداتی با کمبود کامیون روبرو شده‌اند و ظرفیت انبارهای خوزستان برای ذخیره میلیون‌ها تن کالای اساسی به حد اشباع رسیده است.

مشاهده این حجم انبوه از ورود کالای اساسی به کشور بیانگر این مطلب است که جای هیچ نگرانی برای تأمین مایحتاج عمومی در ماه‌های آینده وجود ندارد و اکنون در بالاترین سطح از ذخیره‌سازی کالاهای اساسی قرار داریم.

این گزارش می‌افزاید: فرآیند تخلیه جدیدترین محموله شکر وارداتی در حضور خبرنگاران اعزامی به بندر امام خمینی(ره) آغاز شد. این محموله جدید شامل 33 هزار تن شکرخام خریداری شده از کشور کوباست که توسط یک کشتی عظیم به خوزستان حمل شده و بلافاصله پس از تخلیه مستقیماً به استان‌های اصفهان، مرکزی، همدان، خراسان شمالی و رضوی منتقل می‌شود.
با ورود این محموله، حجم شکر وارداتی به بندر امام خمینی از ابتدای امسال تاکنون به 168 هزار تن رسید.

همچنین تخلیه 70هزارتن جو وارداتی از کشور مالزی در بندر امام خمینی (ره) آغاز شده و ده‌ها فروند کشتی دیگر بطور شبانه‌روزی در حال تخلیه صدها هزارتن روغن خام، کنجاله سویا، کلزا، ذرت و سایر نهادهای دامی روی اسکله‌ها هستند.

در حال حاضر انبارهای سرپوشیده و روباز بندر امام خمینی از کالاهای اساسی پر شده و هم اینک حداقل 3 میلیون تن کالا در این بندر دپو شده است.

مخازن نگهداری روغن خام در این بندر هم با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن به صورت مداوم در حال بارگیری محصول اولیه کارخانه‌های روغن نباتی هستند.

در بندر امام خمینی(ره) ۵۰۷ هزار مترمربع انبار مسقف و 24 پُست اسکله به طول 7 کیلومتر وجود دارد که ظرفیت پذیرش سالانه کالا در آنها ۵۵ میلیون تن و ظرفیت ترمینال کانتینری آن ۷۰۰ هزار TEUاست.

عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان رشد ۸۵ درصدی ورود کشتی‌های کالای اساسی به بندر امام ظرف دو ماه اخیر به خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۱۸۰ هزار تن روغن خام و ۱۰۳ هزار تن شکر وارداتی در این بندر منتظر بارگیری کامیون‌ها برای انتقال به سطح کشور است.

به گفته وی، 80 درصد کالای اساسی ایران از طریق این بندر وارد کشور می‌شود که وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران است و 11 هزار هکتار وسعت دارد که 1300 هکتار آن کاملا عملیاتی است.

دپوی 3.6 میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور

روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «دپوی 3.6 میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور» نوشته است که معاون امور گمرکی و فنی گمرک گفت: بندر امام با 2 میلیون و 600 هزار تن کالا در رتبه نخست قرار دارد.

این روزنامه نوشته است: مهرداد جمال ارونقی با اشاره به وضعیت مناطق ویژه و بنادر در رابطه با موجودی کالا‌های اساسی، گفت: طبق آخرین آمار بالغ بر سه میلیون و 650 هزار تن کالای اساسی در این مناطق وجود دارد که بندر امام خمینی با 2 میلیون و 600 هزار تن رتبه نخست و پس از آن بندر امیرآباد، شهید رجایی و بندر انزلی قرار دارند.

وی با بیان اینکه بالغ بر 18 هزار تن گوشت منجمد نیز در این مناطق موجود است، تصریح کرد: بیش از 700 کانتینر گوشت منجمد در منطقه ویژه شهید رجایی بندر عباس وجود دارد.

جمال ارونقی در تشریح نحوه ترخیص محموله‌های گوشت از گمرکات گفت: اگر این محموله‌ها از گمرک رجایی اظهار شوند همه محموله‌ها در مسیر سبز تعریف شده و با حداقل زمان (حدود دو ساعت) خواهد بود کالا به شرط داشتن مجوز‌های لازم ترخیص خواهد شد. این نکته قابل ذکر است تا زمانی که کالایی به گمرک اظهار نشده باشد، مسئولیتی متوجه این سازمان نیست.

وی ادامه داد: برای ترخیص قطعی محموله‌های گوشت از گمرک شهید رجایی تشریفات سرویس ارزیابی حذف شده پس از دریافت حقوق ورودی اگر تمکن مالی برای پرداخت وجود داشته باشد، پروانه صادر و با اخذ مجوز دامپزشکی ترخیص آن قطعی خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: در صورتی که امکان پرداخت وجود نداشته باشد و یا مجوز‌های لازم ازسوی صاحب کالا دریافت نشود، انجام تشریفات با تاخیر و ایستایی همراه خواهد شد؛ بنابراین گمرک اطمینان می‌دهد، در صورتی که مجوز‌های لازم از سازمان‌های همجوار بدون معطلی دریافت شود، در فرآیند ترخیص بدون فوت وقت، کار انجام خواهد شد.

ارونقی با تاکید بر اینکه گمرک به صورت شبانه‌روزی محموله‌های گوشت را ترخیص می‌کند، گفت: در صورتی که محموله‌های گوشت از گمرکات مرزی به گمرکات داخلی ترانزیت شود، مسائلی را به دنبال خواهد داشت، چرا که در گمرک غرب تهران طبق قانون، سردخانه‌ای که تحت اختیار گمرک باشد، وجود ندارد و به همین علت مباحث مربوط به آن در ستاد تنظیم بازار مطرح و مصوباتی در رابطه با ترانزیت محموله‌های گوشت انجام شد.

ارونقی ادامه داد: مقرر شد سازمان دامپزشکی همزمان با انتقال محموله‌های گوشت به سردخانه نمونه‌گیری از کالا را انجام دهد تا همزمان با انجام تشریفات مجوز لازم صادر و در ترخیص محموله‌های گوشت تسریع صورت بگیرد.

معاون گمرک گفت: در هفته اخیر محموله گوشت 40 دستگاه تریلر یخچالی از گمرک غرب تهران ترخیص و درحال حاضر نیز 742 تن گوشت منجمد توسط 33 دستگاه تریلر یخچالی به این گمرک ترانزیت شد.

پشت پرده گرانی خرما و شکر

روزنامه خراسان با تیتر «پشت پرده گرانی خرما و شکر» نوشته است که رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از نقش برخی مجموعه‌های مرتبط با مراکز دولتی در گرانی شکر و خرما خبر داد.

این روزنامه نوشته است: عباس تابش در گفت‌وگو با تسنیم،‌ درخصوص تخلفات صورت گرفته در بحث برخی اقلام خوراکی افزود: متاسفانه برخی سردخانه‌هایی که با استفاده از تسهیلات دولتی احداث شده بودند به جای آن که در شرایط خاص در خدمت شهروندان باشند و در پیچ تولید، در زمان نیاز به درد مصرف‌کنندگان بخورند، در زمان کمبود خرما، به محلی برای انبار خرما تبدیل شده بودند و بر همین اساس اقدام به تعزیر تعدادی از این سردخانه‌ها کردیم.

وی گفت: همکاران ما در بازرسی‌های خود سردخانه‌هایی را شناسایی کردند که مقادیری بیش از 300 تن خرما در این سردخانه انبار شده بود.

وی در خصوص تخلفات کارخانجات کشت و صنعت نیشکر نیز گفت: به دنبال بازرسی‌های ما کارخانجات کشت و صنعت بزرگی از جمله کشت و صنعت دهخدا، فارابی، امیرکبیر و کارون، به دلیل احتکار، گران فروشی و عرضه نکردن شکر به میزان 110 میلیارد تومان تعزیر شدند و با حکم قاضی پرونده، این شرکت‌ها تا پنج برابر این رقم یعنی 550 میلیارد تومان می‌توانند جریمه شوند.

تدارک نخستین نقل و انتقال مالی میان ایران و اروپا

همچنین روزنامه ایران با تیتر «تدارک نخستین نقل و انتقال مالی میان ایران و اروپا» نوشته است که پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اروپایی‌ها دراین توافق بین‌المللی باقی ماندند و برای خنثی کردن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، سازوکار ویژه‌ای برای مبادلات مالی و تجاری میان دو طرف طراحی کردند که در قالب تأسیس شرکت سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا، (اینستکس) متجلی شد.

سه ماه پس از تأسیس اینستکس اروپایی در دوم اردیبهشت ماه سال‌جاری شرکت متناظرآن در ایران به ثبت رسید تا کار بسرعت بیشتری دنبال شود. موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص ایرانی انجام همه معاملات تجاری مذکور در قانون تجارت از جمله خرید، فروش، صادرات و واردات خواهد بود.

مهم‌ترین وظیفه شرکت ایرانی هم چون همتای فرانسوی، ارائه خدمات تسویه و پرداخت به صادرات و واردکنندگان حقیقی و حقوقی، گشایش حساب اعتبار اسنادی، تسهیلات و اعتبارات ریالی و ارزی، تأمین مالی کوتاه مدت و بلند مدت نزد بانک‌ها، مؤسسه‌های مالی و شرکت‌های ایرانی و اروپایی خواهد بود.

این روزنامه نوشته است: علی اصغر نوری، مدیرعامل شرکت ایرانی اینستکس درباره آخرین وضعیت شرکت مادر و ایرانی اینستکس توضیح داد: هم‌اکنون سازوکارها و مسائل تکنیکی و فنی برای برقراری مبادلات تجاری و مالی درحال تدوین است. برای آغاز به کار این سازوکار باید استانداردها در بخش‌های تجاری و مالی در دو بخش داخلی و بین‌المللی با هم تطبیق پیدا کند.

به گفته وی هم‌اکنون مبادلات تجاری و مالی در دنیا براساس استانداردها و سازوکارهای روشنی صورت می‌گیرد که شرکت اینستکس نیز به‌عنوان یک شرکت کاملاً اقتصادی از قواعد آن مستثنی نیست.

وی تأکید کرد: به‌دلیل اینکه شبکه بانکی ایران سال‌ها در تحریم به سرمی برد، بسیاری از استانداردها که به طور مدام در حال تغییر است در بانک‌های ایران به روز نشده بود و این مهم‌ترین مانع بر سر راه همکاری با بانک‌های خارجی است.

مـدیرعامل شرکت ایرانی اینستکس درپاسخ به این سؤال که آیا طرف‌های اروپایی در راه اجرایی کردن این سازوکار تعلل یا سنگ‌اندازی می‌کنند گفت: در جلسات و مذاکرات متعددی که با مسئولان این شرکت بخصوص فیشر مدیرعامل آن انجام داده‌ام به هیچ عنوان موضوع سنگ‌اندازی برداشت نمی‌شود و نگاه به این موضوع سیاسی نبوده و اقتصادی است.

وی ادامه داد: همانگونه که اشاره شد به هر روی انجام هر فعالیت اقتصادی در دنیا نیازمند سازوکار مشخصی است. اجرایی شدن سازوکار ویژه ایران و اروپا نیز نیازمند هماهنگی برخی استانداردهایی است که به یک نرم جهانی تبدیل شده است. دراین زمینه تمام اقداماتی که اروپایی‌ها در شرکت مادر اینستکس برای رفع موانع موجود انجام می‌دهند در شرکت ایرانی نیز درحال انجام است.

وی تأکید کرد: بنابراین اسم اجرای استانداردهای بین‌المللی در زمینه تجارت و مبادلات مالی را نمی‌توان سنگ‌اندازی گذاشت. در واقع این شرکت با هر کشور دیگری هم که بخواهند همکاری کنند نیازمند وجود استانداردهای مشخصی است و این یک موضوع سلیقه‌ای یا سیاسی نیست.

به گفته وی پس از اجرای برجام نیز شرکت‌ها و بانک‌های بسیاری برای همکاری به ایران آمدند ولی مهم‌ترین مشکل در راه ایجاد این همکاری‌ها به روز نبودن استانداردهای بین‌المللی بود.

نوری در ادامه با اشاره به اینکه در صدد انجام یک صادرات آزمایشی هستیم تا تمام مشکلات این سازوکار مشخص شود گفت: در قالب اینستکس کالاهای ایران صادر و درآمد آن در حسابی مشخص نگهداری خواهد شد و هنگام خرید کالا و واردات آن به ایران دستور پرداخت را صادر می‌کنیم که هم‌اکنون فرایندهای آن از سوی طرفین مشخص شده است ولی انجام این کار پیچیدگی‌های بسیاری دارد.

وی توضیح داد: دراین زمینه تفاوت نرخ ارز کالاهای صادراتی و وارداتی و نرخ تسعیر آن فرایندهای حسابداری را پیچیده می‌کند.

مدیرعامل شرکت ایرانی اینستکس در ادامه در خصوص تأثیر اولتیماتوم 60 روزه ایران به اروپایی‌ها درباره اجرای برجام گفت: از زمانی که این هشدار از سوی رئیس جمهوری اعلام شد، رفتار مسئولان اینستکس هیچ تغییری نکرده است و تاکنون هیچ مشکلی در ارتباطات خود نداشته‌ایم.

وی افزود: مهلت 60 روزه ایران را می‌توان از دو جنبه سیاسی و اقتصادی بررسی کرد. از جنبه سیاسی واکنش دولت‌ها متفاوت است ولی از جنبه اقتصادی مسئولان اینستکس همچون گذشته در حال انجام کارهای خود هستند به‌طوری که در گفت‌و‌گو با مدیرعامل اینستکس اروپایی هیچ اشاره‌ای به مهلت 60 روزه ایران نشد.

به‌گفته وی حتی در جلسات مسئولان این شرکت هیچ بحثی درباره اف ای تی اف هم نمی‌کنند و تنها در قالب وظایف محول شده به این شرکت حرکت می‌کنند.

نوری اظهارکرد: در ایران سابقه مبادلات کالا به کالا به سایر کشورها بسیار طولانی است به طوری که از سال 1353 و در قالب اتحادیه پایاپای آسیایی تجربه مبادلات کالا به کالا و تسویه آن را داشته‌ایم.

وی یادآور شد: اتحادیه پایاپای آسیایی در نوامبر ۱۹۷۴ با تعیین تهران به‌عنوان مقر اصلی، فعالیت خود را آغاز کرد.

در حال حاضر ۹ کشور شامل ایران، هند، پاکستان، نپال، سریلانکا، بنگلادش، میانمار، بوتان و مالدیو اعضای اصلی این اتحادیه را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: برای مثال در آن سال ایران به بنگلادش قیر صادر می‌کرد و در ازای آن کنف وارد می‌کرد و بانک‌های مرکزی دو کشور با وجود نرخ برابری متفاوت ارزها آن را تسویه می‌کردند.

به گفته وی البته دراینستکس موارد جدیدی نیز مانند موضوع تطبیق اضافه شده است که در تمام کشورهای دنیا پذیرفته شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.