کد مطلب: ۶۸۷۸۹۶

تیم مذاکره‌کننده ایران عازم وین شد!/ ایران به دنبال تضمینی قوی از سمت آمریکا

تیم مذاکره‌کننده ایران عازم وین شد!/ ایران به دنبال تضمینی قوی از سمت آمریکا

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

به نقل ایسنا ، سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه گفت: در چارچوب سیاست رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر عازم وین خواهد شد.

به گفته کنعانی، در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.

مورا: برای مذاکرات برجامی راهی وین هستم

نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در پیامی خبر داد که برای ازسرگیری این مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی راهی وین شده است.

به نقل از ایسنا ، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: در راه وین برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده هماهنگ‌کننده مذاکرات[جوزپ بورل] در ۲۰ ژوئیه. از مقامات اتریش کمال قدردانی را دارم.

خروج ترامپ از برجام، توافق وین را تحت شعاع قرار داده

خبر ازسرگیری مذاکرات وین در پی این از سوی این مقام اتحادیه اروپا مطرح می‌شود که جوزپ بورل چند روز پیش در یادداشتی در فایننشال تایمز درباره توافق هسته‌ای نوشت: اجرای کامل این توافق شدیدا تحت تاثیر تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ و اعمال کمپین «فشار حداکثری» یکجانبه قرار گرفته است.

ایران نیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را به طرز هشدار دهنده‌ای بالا برد. متاسفانه ایران حتی توانایی‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کرده و نتوانسته همکاری کاملی با آژانس ذیل وظایف پادمانی اساسی‌اش داشته باشد. «فشار حداکثری» شکست خورد و علی‌رغم بهترین تلاش‌های باقی شرکت‌کنندگان در توافق، مردم ایران از منافع اقتصادی کامل رفع تحریم‌ها محروم ماندند.

او در این یادداشت بیان کرد: من در آوریل ۲۰۲۱ به عنوان هماهنگ‌کننده برجام برای معکوس‌کردن این تشدید تنش‌های خطرناک از عزم سیاسی دولت جدید آمریکا برای راه‌اندازی روندی دیپلماتیک با حضور آمریکا و مشارکت‌کنندگان در برجام استفاده کردم.

هدف من تسهیل بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل تعهدات برجامی توسط ایران و آمریکا بود. پس از ۱۵ ماه گفت‌وگوی شدید و سازنده در وین و اعاملات بی‌شمار با مشارکت‌کنندگان در برجام و ایالات متحده به این نتیجه رسیدم که فضا برای مصالحه‌های اساسی اضافی به پایان رسیده است.

متنی بر روی میز گذاشته بودم که با جزئیات روند رفع تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای لازم برای احیای برجام را تشریح می‌کرد.

هماهنگ‌کننده مذاکرات توافق هسته‌ای عنوان کرد: این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. این توافقی بی‌نقص نیست، اما به تمامی عناصر حیاتی رسیدگی می‌کند و شامل مصالحه‌های سخت حاصل شده توسط طرفین می‌شود.

هم‌اکنون باید تصمیماتی برای غنیمت بردن از این فرصت بی‌مانند جهت رسیدن به موفقیت گرفته و پتانسیل بزرگ اجرای کامل یک توافق نشان داده شود. من هیچ جایگزین موثر یا جامع در دسترسی نمی‌بینم.

مذاکرات وین باید به پایان برسد

بورل همچنین در این یادداشت مطرح کرد: هم‌اکنون زمان اتخاذ سریع تصمیمات سیاسی برای به پایان رساندن مذاکرات وین بر مبنای متن پیشنهادی من و بازگشت فوری به اجرای کامل برجام است.

این توافق در ازای برداشته شدن تحریم‌ها به رژیم عدم اشاعه هسته‌ای خدمت می‌کند و نشان می‌دهد که حصول پیمان‌های بین‌المللی متوازن در این زمانه متلاطم امکان‌پذیر است.

اگر توافق مورد قبول واقع نشود، خطر بحرانی هسته‌ای به وجود می‌آید و باعث انزوای بیشتر ایران و مردمش می‌شود. به نتیجه رساندن توافق وظیفه مشترک ماست.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در پی ارائه این پیشنهادات برجامی از سوی بورل به تازگی در گفت‌وگویی تلفنی با او مطرح کرد: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود

امیرعبداللهیان تأکید کرد: اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود.

وزیر امور خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز مذاکرات تاکنون همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به متن ارائه شده اخیر از سوی بورل، تاکید کرد: ایران از تداوم مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آمریکا همواره اظهار می‌دارد که خواهان توافق است، پس باید در متن توافق و در عمل این رویکرد مشاهده شود.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت وگو اظهار کرد: طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده و اکنون زمان آن است که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

بورل بار دیگر بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تأکید کرد.

طرفین در این گفت وگو در خصوص چگونگی ادامه مسیر، بحث و تبادل نظر کردند.

جو بایدن با پیروزی در انتخابات مقابل ترامپ در سال گذشته، مذاکرات غیر مستقیم با ایران را جهت بازگشت دوجانبه به توافق، در چارچوب مذاکرات وین از سر گرفت. این مذاکرات که دور آخر آن میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در قطر انجام شد، تا کنون به نهایی شدن توافق منجر نشده است.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای، شاید بعد از تاسوعا و عاشورا

به نقل از سایت طلا ، جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا برای آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای اظهارکرد: پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا نسبت به پیشنهاد‌های قبلی مقداری متفاوت است؛ این موضوع به دلیل منطق قوی جمهوری اسلامی و سفر ناموفق رئیس جمهور آمریکل به منطقه بوده است.

وی افزود: اتحادیه اروپا در پیشنهاد جدید خود، نسبت به برخی از خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران نرمش نشان داده است و مقداری مواضع خود را تعدیل کرده‌اند؛ البته جمهوری اسلامی نیز درحال بررسی این پیشنهاد است و به زودی جمع بندی نهایی خود را برای طرف مقبال ارسال خواهد کرد.

کریمی قدوسی درباره آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: به احتمال زیاد دور جدید مذاکرات هسته‌ای بعد از تاسوعا و عاشورا آغاز خواهد شد.

در پیشنهاد جدید اروپا، بسیاری از مطالبات و خواسته‌های جمهوری اسلامی محقق شده است، اما هنوز یک الی دو مورد باقی مانده است که عمدتا مربوط به حوزه تحریم‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از موارد اختلافی بین ایران و آمریکا این است که آمریکا می‌گوید در صورت بازگشت تحریم‌ها، سرمایه گذارانی که در ایران هستند، بلافاصله باید به کشورشان برگردند؛ درحالی که ایران این موضوع را قبول ندارد و در صورت بازگشت تحریم‌ها، غنی سازی باید تا بالای ۶۰ درصد ادامه پیدا کند. همچین سرمایه گذارانی که با ما قرارداد بسته‌اند، باید تا پایان قراردادشان در ایران حضور داشته باشند و تحریم نشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنظر می‌رسد با توجه شرایط فعلی، نهایتا طرف آمریکایی به خواسته‌های ایران تن خواهد داد و می‌توانیم شاهد توافق و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای باشیم.

رابرت مالی عازم وین شد

ایرنا در کانال تلگرام خود نوشت، «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای شرکت در مذاکرات وین عازم اتریش شد.

مقام آمریکایی گفت: مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران فردا در وین از سرگرفته می‌‎شود.

اکسیوس: مذاکرات وین فردا ازسرگرفته می‌شود

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که مذاکرات وین بر سر احیای برجام فردا (پنج‌شنبه) از سرگرفته خواهد شد.

به نقل از ایسنا ، یک منبع آمریکایی به پایگاه خبری اکسیوس گفت: ما با انتظارات پایین به وین بازمی‌گردیم اما تلاش‌مان را با حسن نیت انجام می‌دهیم.

باقری تا ساعاتی دیگر عازم وین می‌شود

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران خبر داد.

به نقل از ایسنا ، سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه گفت: در چارچوب سیاست رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر عازم وین خواهد شد.

به گفته کنعانی، در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.

ما با انتظارات کم به وین برمی‌گردیم

به نقل از اقتصادآنلاین ، وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد ایالات متحده و ایران مذاکرات غیرمستقیم در مورد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را پنجشنبه (چهارم اوت) در وین از سر خواهند گرفت.

به ادعای این گزارش، مقامات آمریکایی نگران هستند که توافق هسته‌ای در آستانه بی‌ربط شدن است، زیرا ایران اقداماتی را برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و محدود کردن کار بازرسان آژانس اتمی انجام داده است.

به نوشته آکسیوس، این مقام آمریکایی ضمن بیان این که «ما با انتظارات کم به وین برمی‌گردیم»، مدعی شد «اما با حسن نیت تلاش خواهیم کرد».

وی همچنین با بیان اینکه «همه می‌دانند توافق باید چه شکلی داشته باشند»، مدعی شد که لازم است برای حصول توافق، ایران مطالبات در خصوص موضوعاتی که خارج از حیطه برجام هستند (مانند بازرسی‌های آژانس و خروج سپاه از فهرست FTO) را کنار بگذارد.

اقدامات آمریکا منبع تهدید صلح است

وزیر امور خارجه گفت: احترام به تمامیت ارضی کشورها، از مبانی شناخته شده حقوق بین‌الملل است. حمایت ایران از اصل چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است. اقدامات تحریک آمیز آمریکا به منبع تهدید صلح و ثبات بین‌الملل تبدیل شده است.

توییت رابرت مالی درباره دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: آماده سفر به وین برای گفت‌وگو بر مبنای متن جوزپ بورل هستم.

انتظاراتمان محدود است اما ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و آماده انجام تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت برای رسیدن به توافق است.

در مدت کوتاهی مشخص خواهد شد که ایران هم همین آمادگی را دارد یا خیر.

اولیانوف: آماده مذاکرات سازنده برای نهایی کردن توافق هستیم

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی امروز با انتشار پیامی اعلام کرد: آماده گفتگوهای سازنده برای نهایی کردن توافق (هسته ای) هستیم.

به نقل از مهر ، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری به ازسرگیری مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی در وین اشاره کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در این باره نوشت: خبر فوری! به نظر می رسد گفتگوهای وین در خصوص احیای برجام به زودی از سر گرفته خواهد شد. هیئت‌ها قصد دارند بعد از یک وقفه تقریباً ۵ ماهه به وین بازگرداند. مذاکره‌ کنندگان روسیه آماده گفتگوهای سازنده برای نهایی کردن توافق هستند.

اولیانوف: آماده مذاکرات سازنده برای نهایی کردن توافق هستیم

«انریکه مورا» معاون «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ساعاتی پیش از سفر جاری خود به شهر وین برای ازسرگیری مذاکرات برچیدن تحریم های ضدایرانی خبر داد.

معاون «جوزف بورل» در پیامی توئیتری در این باره نوشت: در راه وین برای مذاکره درباره اجرا شدن کامل برجام بر پایه متن ارائه شده از سوی هماهنگ‌ کننده مذاکرات در ۲۰ ژوئیه هستم. از مقامات اتریش بسیار قدردانی می‌ کنم.

معاون «جوزف بورل» برای ازسرگیری مذاکرات برجامی عازم وین شد

باقری: آمریکا قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است

به نقل از تسنیم ، علی باقری کنی معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسئولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده‌اند.

وی افزود: آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل نماید.

روحانی: اگر می‌گذاشتند به برجام برگردیم، دولت را در شرایط دیگری تحویل می‌دادیم

به نقل از خبرآنلاین : روحانی در جمع برخی وزرا و معاونان دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: اینکه می‌گویند فشار خارجی مهم نیست، بلکه مدیریت داخلی اشکال دارد، حرف کاملا درستی است اما تفسیر وارونه می‌کنند. اگر تصمیمات درستی در داخل می‌گرفتیم، از خارج نمی‌توانستند این‌چنین به ما فشار بیاورند.

وی افزود: اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و روند ادامه داشت، ما علیرغم بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و همه‌گیری کرونا، می‌توانستیم به رشد اقتصادی برسیم. اگر می‌گذاشتند در اسفند ۹۹ به برجام برگردیم، دولت را در شرایط دیگری تحویل می‌دادیم.

برای حصول توافق، ایران باید مطالبات فرابرجامی را کنار بگذارد

به نقل از انتخاب ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از تلاش‌های [جوزپ] بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای به خاتمه رساندن موفقیت‌آمیز مذاکرات قدردانی می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «پیشنهاد جدید او بر اساس متن ماه مارس است. برای حصول توافق، ایران باید مطالباتی که بر برجام فرعی هستند را کنار بگذارد.»

ند پرایس درباره دور جدید مذاکرات احیای برجام که قرار است برگزار شود هم گفت: «بورل ما را دعوت کرد در هفته جاری به وین بیاییم تا ببینیم امکانی برای اتمام مذاکرات وجود دارد یا خیر.»

وی اضافه کرد: «ایران باید مطالبات فرعی بر برجام را کنار بگذارد. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد، اگرچه در مرحله کنونی انتظارات کنونی ما کماکان پایین است.»

آمریکا نمی‌تواند برای ایران که عضو برجام است، قید و شرط تعیین کند

به نقل از تسنیم ، «پاسکواله فررارا» مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت امور خارجه ایتالیا در سفر به تهران، امروز(چهارشنبه) با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات طرفین ضمن بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و رایزنی درباره مسایل بین المللی، بر ضرورت فراهم ساختن زمینه‌های گسترش همه جانبه مناسبات بین دو کشور تاکید کردند.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین وضعیت مربوط به مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه افزود: هدف مذاکرات تعیین شرایط بازگشت آمریکا به توافق است، از این رو آمریکا نمی‌تواند برای ایران که عضو برجام است قید و شرط تعیین کند.

باقری درباره روند آتی مذاکرات نیز گفت: در مذاکرات پیش رو، اراده جدی و واقعی آمریکا برای دستیابی به توافق راستی آزمایی می‌شود.

اصرار آمریکا بر تکرار مواضع قبلی خود در آستانه دور جدید مذاکرات وین

به نقل از ایرنا ، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت ملی در مورد دور جدیدی مذاکرات رفع تحریم ها در وین گفت: ما از تلاش های جوسپ بورل برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات قدردانی می کنیم.

وی ادعا کرد: ما آماده نهایی کردن یک توافق و اجرای فوری آن بر اساس توافقی بوده‌ایم که از ماه مارس تاکنون روی میز است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: پیشنهاد جدید بورل که او آن را بهترین نتیجه ممکن توصیف کرده است، بر اساس متن توافق ماه مارس است.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: او از ما دعوت کرده است که این هفته به وین بیاییم تا ببینیم آیا امکان دستیابی به توافق بر این اساس وجود دارد یا خیر.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد : برای دستیابی به توافق، ایران باید خواسته‌های خارج از برجام خود را کنار بگذارد. امیدواریم که چنین باشد، اگرچه هم اکنون انتظارات کلی ما پایین است.

وی ادامه داد: با این وجود، ما برای حمایت از تلاش های بورل، به دعوت او پاسخ مثبت داده ایم.

وال استریت ژورنال: ایران به دنبال تضمین قوی تر از سوی ایالات متحده است

به نقل از ایرنا ، این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام بلندپایه غربی اعلام کرد: مذاکرات وین فرصتی است که بر روی نقاط نهایی احیای توافق هسته‌ای توافق شود.

این مقام غربی که به نام وی اشاره‌ای نشده است، در این باره گفت: باید تا پایان هفته جاری توافق حاصل شود.

براساس گزارش این مقام غربی، در صورتی که توافق حاصل شود، وزیران امورخارجه کشورهای عضو راهی وین خواهند شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.