کد مطلب: ۶۷۰۶۷۷

آغاز گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور/ گرانی‌ها چه زمانی رفع می‌شود؟

آغاز گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور/ گرانی‌ها چه زمانی رفع می‌شود؟

سید ابراهیم رئیسی در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، درباره مهم‌ترین مسائل روز کشور از جمله روند اجرای طرح اصلاح و پرداخت عادلانه یارانه کالاهای اساسی و سایر مسائل روز در حوزه داخلی و خارجی سخن می‌گوید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید ابراهیم رئیسی در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، درباره مهم‌ترین مسائل روز کشور از جمله روند اجرای طرح اصلاح و پرداخت عادلانه یارانه کالاهای اساسی و سایر مسائل روز در حوزه داخلی و خارجی سخن می‌گوید.

رئیس جمهور در ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم گفت: ارتباط با مردم برکات زیادی دارد و مسئولان را در جریان امور و مشکلات اقشار جامعه قرار می‌دهد و تاکید جدی برای ارتباط دولتمردان با مردم دارم.

تاکید من این است که مسئولان دولت با مردم در ارتباط باشند

وی یادآورشد: نفس ارتباط با مردم برکات بسیار زیادی دارد و مسئول را در جریان مسایل از زبان مردم قرار می‌دهد. گزارش هایی هم برای من می‌آید ولی شنیدن کی بود مانند دیدن. وقتی در بین مردمی می‌رویم ، مسایل دقیق تر شناخته می‌شود پس تاکید من این است که مسئولان دولت با مردم در ارتباط باشند.

دولت تمام مبالغ مربوط به ارز ترجیحی را خرج کرده بود

وی درباره سیاست دولت در زمینه اصلاح و عادلانه کردن نظام یارانه‌ها ادامه داد: در سوم شهریور۱۴۰۰ که دولت کار خود را آغاز کرد، در بودجه مبلغی برای ارز ترجیحی نمانده بود و دولت قبل آن را مصرف کرده بود.

مجلس به فوریت به لایحه ما برای درخواست ارز ترجیحی پاسخ نداد. ما مقدمات کار را برای اجرای نظام عادلانه سازی یارانه‌ها مهیا ندیدیم و با اجازه رهبری از سال۱۴۰۰ عبور کردیم و بعد ماه رمضان کار را شروع کردیم.

از ارز ترجیحی استفاده نادرست می‌شد

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱مثل گذشته وجود نداشت، افزود: از ارز ترجیحی استفاده نادرست می‌شد و بخشی از آن حتما در سفره مردم نمی‌رفت و دست دلال‌ها و رانت خواران بود.

این ارز سمت واردات می‌رفت نه تولید. ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کرد. حتی کالاهایی که ارز ترجیحی گرفته بودند بین۲۰۰ تا۳۰۰ درصد گران شده بودند. یعنی ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده بود.

وی افزود: قبل از شروع کار دولت سیزدهم، دولت قبل گزارش داده بود که قیمت کالاهای اساسی ۶۵ درصد افزایش خواهد یافت. این قضیه به قبل جنگ اوکراین باز می‌گردد. الان شرایط تورمی جهان خاص است. جنگ اوکراین هم مزید علت شد. از سویی شاهد قاچاق کالاها به کشورهای همسایه بودیم.

رئیسی گفت: با صبوری مردم و اقدامات دولت شرایط متفاوت خواهد شد. دولت سعی کرد کارهای تورمی انجام ندهد برای مثلا ما از بانک مرکزی استفراض نکردیم و سعی بر کنترل نقدینگی و مدیریت نظام بانکی کشور داشتیم.

نتیجه این اقدامات این شد که در سه ماهه ۱۴۰۰ سیر صعودی تورم، نزولی شد و این نتیجه کنترل دولت بر هزینه و مصارف خود بوده است. دولت همچنین در تلاش است قیمت‌ها را در بازار کنترل کند. کالاها باید با دلیل تفاوت قیمت داشته باشد. علت این تغییر قیمت را اتحادیه صنفی و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده اعلام کند.

در رابطه با دستمزد شورای عالی کار، در مورد حمل و نقل، محاسبه نرخ ارز در حقوق گمرکی مربوط به الزامات قانونی است. برخی از افزایش‌ها برای سال بعد موکول می‌شود.

رئیسی خاطر نشان کرد: مردم اگر بخواهند با این مبلغی که ما یارانه میدهیم حساب کنند، چیزی نمی‌ماند که دولت بخواهد کسری بودجه خود را جبرن کند. دولت در حال حاضر دارد بدهی دولت قبل را پرداخت می‌کند. مساله کسری بودجه نیست، بلکه مساله اصلاح اقتصادی بود. ۴۰ درصد درامد نفت در صندوق توسعه ملی قرار میگیرد. تنها ۴۵ درصد پول نفت در اختیار دولت است.

گرانی‌ها چه زمانی رفع می‌شود؟

رئیسی افزود: هر گرانی باید دلیل خود را داشته باشد. مثلا در محصول لبنی باید مشخص شود که ارز ترجیحی چه میزان تاثیر داشته که الان گران شده است، درخصوص کالاهای دیگر نیز به همین شکل است. یک اتحادیه صنفی باید بر قیمت‌ها نظارت کند و قیمت را مقطوع کند. به هیچ عنوان قابل قبول نیست که هر کسی برای محصول خود یک قیمتی داشته باشد. باید به اطلاع مردم نیز برسد. کالا و خدماتی که غیر مربوط افزایش قیمت داشته اند باید با آن برخورد شود.

پرداخت یارانه‌ها ادامه خواهد داشت؟

رئیس جمهور گفت: یکی از فواید کاری که انجام شده در راستا ریشه کنی فقر مطلق است. نکته دوم این است که بتوان فاصله طبقاتی را بهبود بخشید. نکته سوم این است که وقتی ما میگویم از تولید شود باید منابع کشور به سمت تولید برود. ما باید دست بخش خصوصی را باز کنیم و خود بازار کار خود را با نظارت دولت دنبال کند. اینها از فواید این اقدام حذف ارز ترجیحی بود و در آینده ما اثرات ان را خواهیم دید و در کنار این اقدام ما شاهد سرمایه گذاری‌ها خواهیم بود.

رئیسی ادامه داد: عده ای از مردم اصلا یارانه ۴۵ هزار تومانی هم دریافت نمیکردند، و عده ای هم حدود ۲ میلیون نفر متقاضی یارانه بودند که در حال بررسی اند. عده ای هم هستند که یارانه میگرفتند و به علت برخوردار بودن یارانه شان قطع شده. تا نوبت بعدی پرداخت یارانه کسانی که شاکی هستند باید وضعیتشان بررسی شود. تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند پرداخت یارانه ادامه دار خواهد بود.

برخی افزایش نرخ‌ها به سال آینده موکول شود

رئیسی اظهار کرد: افزایش حقوق گمرکی موجب افزایش قیمت کالاها خواهد شد، لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه دادیم که برخی افزایش نرخ‌ها به سال آینده موکول شود.

وی خاطر نشان کرد: مردم در این اصلاح بسیار با دولت همراهی کردند و دشمنان را ناکام گذاشتند با همراهی و صبوری مردم اقدامات دولت نتیجه خواهد داد و شرایط تغییر خواهد کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: لایحه دو فوریتی برای مجلس شورای اسلامی تهیه کردیم که افزایش برخی از کالاها به سال بعد محول شود محاسبه کنند که میزان یارانه ای که به مردم داده می‌شود آیا مبلغی برای رفع کسری بودجه برای دولت باقی می‌ماند.

یارانه نان و دارو حذف می‌شود؟‌

رئیسی گفت: یارانه دارو باید به سمت بیمه‌ها برود اما زیرساخت بیمه‌ای ما کامل نیست. تا زمان تکمیل شدن زیر ساخت بیمه ای یارانه دارو پرداخت می‌شود.

وضعیت نان به همین شکل باقی خواهد ماند و قیمت نان تغییر نخواهد کرد تا زمانی که در این خصوص نیز اطمینان حاصل کنیم انچه که در برحی استان‌ها به صورت ازمایشی اجرا کردیم ادامه دار خواهد بود یارانه نان پرداخت می‌شود. به صورت قاطع اعلام کردیم که وضعیت نان، دارو و بنزین تغییری نخواهد کرد.

درچهار سال، چهار میلیون مسکن ساخته می‌شود

رییس جمهور درباره طرح دولت برای کنترل بازار اجاره مسکن گفت: کشور به سالی ۱ میلیون مسکن نیاز داشت، ولی مسکن ساخته نشد. این عقب ماندگی خود را نشان می‌داد. الان ساخت مسکن هم نیاز کشور است و هم قانون است و هم وعده دولت است. درچهار سال ، چهار میلیون مسکن ساخته می‌شود.کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است و کار در حال انجام است برخی استان‌ها سریعتر پیش رفته اند.

از سویی سامانه املاک باید فعال می‌شد که الان با سرعت انجام می‌شود تا خانه‌های خالی شناسایی شود.

وی با بیان اینکه دولت در بازار اجاره نمی‌تواند دخالت نکند که به مستاجر ظلم شود، خاطر نشان کرد: البته به موجر هم نباید ظلم شود. طرحی را به سران سه قوه بردیم که میزان اجاره بیشتر از۲۵ درصد افزایش نیابد. دستگاه قضایی هم ضمانت اجرایی طرح است.

تنش آبی قابل کنترل است

رئیس جمهور همچنین خاطر نشان کرد: مدیرت آب برق و گاز را در دولت مورد تاکید قرار دادیم، اگر مدیرت مناسبی شود، تنش آبی قابل کنترل است. امسال با کمک مردم و اولویت به مصارف خانگی و سپس تولید، طراحی جامعی شد که دولت مصرف خود را کمتر کند تا به مصارف خانگی برق بیشتری برسد. البته کمبود جدی تولید برق داریم.

باید نیروگاه‌های متعدد را فعال می‌کردیم الان کار آغاز شده است تا برق صنایع بزرگ مستقل شود. کارهای زیرساختی خوبی انجام داده‌ایم. از کشاورزان خواسته‌ایم الگوی کشت خود را مناسب کنند که با ما همکاری کردند.

صادرات نفتی علیرغم تحریم‌ها در شرایط خوبی است

رییس جمهور در ادامه این گفت وگو درباره تعامل با همسایگان گفت: سیاست تعمل با همسایگان اولویت ماست که نتیجه خوبی مثل افزایش تجارت و مثبت شدن تراز تجاری حتی تا۴۵۰ درصد از آثار آن است. با ۱۸ کشور قرار داد دادیم که ۲/۵ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی به آنها صادر کنیم.

کشور ما از ترانزیت از چین به اروپا سهم می‌برد. ارتباط با زیرساخت‌های شانگهای و بریکس می‌تواند برای کشور آورده داشته باشد. در سه ماهه اول امسال، ۲۰ درصد رشد تجاری با همسایگان داشتیم. صادرات نفتی علیرغم تحریم‌ها در شرایط خوبی است.

رئیس جمهور همچنین درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران نیز اظهار کرد: سیاست ما رفع تحریم هاست و این تحریم‌ها سریعتر باید رفع شود، زیرا ظالمانه است. طرف مقابل باید به تعهدات خود بازگردد. این مسیر دنبال می‌شود ما مسیر خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: قرارگاهی به ریاست معاون اول این کار را دنبال می‌کند. قطعنامه علیه ایران در شورای حکام و در وسط مذاکرات اقدام نادرستی بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی پانزده بار تایید کرده بود که انحرافی در فعالیت هسته ای ایران وجود ندارد. مجموعا در سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، کار مذاکرات دنبال می‌شود ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم اما ازمواضع خود عقب نشینی نمی‌کنیم.

بنای تعطیلی مذاکره را نداریم

رئیس جمهور همچنین درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران نیزاظهار کرد: سیاست ما رفع تحریم هاست و این تحریم ها سریعتر باید رفع شود، زیرا ظالمانه است. طرف مقابل باید به تعهدات خود بازگردد. این مسیر دنبال می شود ما مسیر خنثی سازی تحریم ها را دنبال می کنیم.

وی اضافه کرد: قرارگاهی به ریاست معاون اول این کار را دنبال می کند. قطعنامه علیه ایران در شورای حکام و در وسط مذاکرات اقدام نادرستی بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی پانزده بار تایید کرده بود که انحرافی در فعالیت هسته ای ایران وجود ندارد. مجموعا در سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، کار مذاکرات دنبال می شود ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم اما ازمواضع خود عقب نشینی نمی کنیم.

فرهنگ ازدواج باید در جامعه رشد پیدا کند

وی درباره برنامه دولت برای اجرای قانون افزایش جمعیت تصریح کرد: دستگاه های مختلف مسئولیت دارند. ستادی هم در دولت تشکیل شده است‌.در برخی موارد هم خودم شخصا دنبال می کنم. مسائل فرهنگی در افزایش جمعیت نقش زیادی دارد. فرهنگ ازدواج باید در جامعه رشد پیدا کند. همه دستگاه ها موظف هستند این قانون را اجرا کنند ما هم قانون را در همه ابعاد آن اجرا می کنیم.

دنبال عادلانه سازی حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان هستیم

رییس قوه در بخش دیگری از این گفت وگوی تلوزیونی تاکید کرد : من تاکید به پرداخت عادلانه حقوق دارم.از شرایط پرداخت ها اطلاع دارم و دنبال رفع بی عدالتی هستم.دنبال عادلانه سازی حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان هستیم ، ولی توجه ما به حقوق همه است. این کار باید به نحوی انجام شود که هزینه های دولت افزایش نیابد، زیرا آثار تورمی در پی خواهد داشت. حقوق همه اقشار مورد توجه دولت است. همه باید از حقوق مناسب برخوردار باشند و دولت هم پرهزینه نباشد. رفع مشکل همه اقشار مورد توجه دولت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.