کد مطلب: ۷۷۰۰۷

مناطق آزاد شمشیر دولبه است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آفت مناطق آزاد، داشتن دید سیاسی و منطقه‌ای است؛ گفت مسئولان در حکم به منطقه آزاد کردن نقاط مختلف باید دید فنی و نه سیاسی داشته باشند. علی محمد شاعری با اشاره به اینکه مناطق آزاد شمشیری دو لبه است؛ گفت: اگر مناطق آزاد در

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آفت مناطق آزاد، داشتن دید سیاسی و منطقه‌ای است؛ گفت مسئولان در حکم به منطقه آزاد کردن نقاط مختلف باید دید فنی و نه سیاسی داشته باشند.

علی محمد شاعری با اشاره به اینکه مناطق آزاد شمشیری دو لبه است؛ گفت: اگر مناطق آزاد در مناطقی باشد که زیر ساختهای لازم جهت جذب سرمایه گذاری را دارا باشد می تواند برای اقتصاد مفید باشند اما اگر مناطق آزاد در مناطقی ایجاد شود که زیر ساختهای لازم را نداشته باشد؛ یعنی در مکانهایی ایجاد شود که متصل به کانون تولید در بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی نباشد، در این صورت این مناطق به جای اینکه مکانی برای صادرات باشد، مکانی برای واردات می شوند به جهت اینکه این مناطق، با استفاده از واردات و معافیتهای گمرکی به سوی تولید زیرساختهای لازم خود و نه صادرات حرکت می‌کنند.

وی به عنوان مثال به مناطقی چون کیش، قشم اشاره کرد و افزود: این مناطق، جزء مناطقی آزادی نیستند که بتواند به تولید کشور کمک کند؛ به جهت اینکه قبل از منطقه آزاد شدن منطقه تولیدی نبودند و اکنون مکانی برای واردات شدند.

رییس کمیسون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه آفت مناطق آزاد، داشتن دید سیاسی و منطقه‌ای است؛ افزود: مسئولان در حکم به منطقه آزاد کردن نقاط مختلف باید دید فنی داشته باشند و ملاک تصمیم گیری برای منطقه آزاد اعلام کردن نباید میزان رأی داشتن آن منطقه باشد؛ چرا که در غیر این صورت مناطق آزاد مکانی برای واردات خواهد شد و اقتصاد کشور را نابود خواهد کرد.

وی گفت: برای اینکه منطقه ای تبدیل به منطقه ی آزاد شود باید قبل از آن قطب صنعتی یا کشاورزی باشد گفت: صرف منطقه‌ی مرزی بودن برای تبدیل شدن به منطقه آزاد کافی نیست

شاعری با بیان اینکه اگر مناطق آزاد در مکانهایی برپا شود که ظرفیت و زیر ساختهای لازم برای تولید و صادرات را نداشته باشند صرفا تبدیل به مکانی برای واردات کالای خارجی خواهد شد و هیچ سودی به اقتصاد کشور نخواهد رساند.

وی در مورد مناطق آزاد جدیدی که دولت اصرار بر تصویب لایحه ی آن در مجلس دارد افزود: متأسفانه در ایجاد مناطق آزاد بیشتر دید سیاسی حاکم است تا دید دقیق فنی و اقتصادی.

شاعری افزود: باید بررسی دقیق شود و بر اساس سهمیه های سیاسی مناطق آزاد بین نقاط مرزی تقسیم نشود و باید بر اساس شاخصهای فنی و اقتصادی در مورد آن تصمیم گیری شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت وجود شاخصهای دقیق فنی و اقتصادی گفت: بر اساس آن شاخص باید مشخص شود که کدام منطقه توان تبدیل شدن به منطقه آزاد را دارد و کدام منطقه قابلیت تبدیل شدن به منطقه آزاد شدن را ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا معتقد است در توزیع مناطق آزاد بیشتر دید و ملاحظات سیاسی حاکم است تا ملاحظات فنی؛ به عنوان مثال به ظرفیتهای استان مازندران و منطقه ی امیرآباد بهشر اشاره کرد که کانون تولید محصولات کشاورزی است؛ متصل به واحدهای بزرگ صنعتی است؛ اسکله‌های فراوان تخلیه بار در آنجا وجود دارد و مناظر مناسبی برای جذب توریسم دارد اما با این وجود دولت تبدیل آن را در حالی که تصویب شورای عالی مناطق آزاد نیز برای منطقه آزاد شدن آن وجود دارد به لحاظ ملاحظات سیاسی اجرایی نکرد. این در شرایطی است اکنون بسیاری از مناطقی که ظرفیتهای لازم فنی را جهت تبدیل شدن به منطقه آزاد شدن ندارند، به منطقه آزاد تبدیل شدند.

به گزارش تسنیم، شاعری تأکید کرد اینکه در گسترش و توزیع مناطق آزاد از لحاظ سیاسی سبک و سنگین کنیم که ایجاد فلان منطقه آزاد چقدر به نفعمان است نمی تواند به پیشرفت کشور کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.