کد مطلب: ۷۲۵۳۰۰

۴۵۴ هزار میلیارد تومان وصول مالیات تا پایان ۱۴۰۱

454 هزار میلیارد تومان وصول مالیات تا پایان 1401

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 454 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شود. این نرخ در سال پیش 350 هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، داوود منظور در نهمین همایش سالانه «اقتصاد مقاومتی با عنوان نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند»، اظهار داشت: بر اساس اظهارنامه‌های دریافتی برای عملکرد سال ١۴٠٠ با ٣۵٠ هزار میلیارد تومان معافیت‌های قانونی مالیاتی مواجه شدیم که این رقم قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

به نقل از ایرنا، وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر در افزایش فاصله مالیات وصول شده با قابل وصول، موضوع معافیت‌های قانونی در این بخش است که با تعیین سقف و کف می‌توان به نتیجه قابل توجهی برسیم.

منظور با بیان اینکه نظام مالیاتی یکی از راه‌های اصلی مقاوم سازی اقتصاد محسوب می‌شود، تصریح کرد: بیشترین آسیب اقتصاد کشور به ویژه در بخش تحریم، فشارهایی است که به تامین مالی دولت وارد می‌شود و دولت را در انجام وظایف دچار مشکل و نارسایی می‌کند؛ به همین دلیل اگر این نشست‌ها منجر هدایت دولت به سمت تامین مبار مالی از سیستم درون‌زای کشور باشد اثر هر تکانه خارجی را کاهش خواهد داد.

رییس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: مالیات به عنوان یک منبع درآمدی پاک و پایدار، بهترین شیوه برای تامین مالی دولت برای ارائه خدمات و ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی است، البته تحولات مناسبی در دو دهه گذشته در مالیات شکل گرفته و ما را به نقطه بلوغ نزدیک‌تر کرده است، ولی هنوز با شرایط ایده‌آل نظام مالیاتی که بودجه دولت را تامین کند، فاصله زیادی داریم که انتظار می‌رود این فاصله به تدریج کاهش یابد.

وی با اشاره به سایر عوامل اثرگذار در شکاف بین مالیات وصول شده و قابل وصول تاکید کرد: یکی از عوامل فاصله این دو، اجتناب‌های از پرداخت است، به این معنا که مؤدیان کمتر از آنچه باید مالیات بپردازند، خوداظهاری می‌کنند، همچنین فرار مالیاتی یکی دیگر از مشکلات تامین مالی دولت است.

۱.۵ میلیون اظهارنامه مودی جدید در سال جاری

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: مؤدیان بسیار دقیق شناسایی نمی‌شوند یا اگر شناسایی شده‌اند با پیش اظهاری هزینه‌ها به دنبال کاهش پرداخت مالیات هستند، البته امسال اقدامات موثری برای کاهش فرارهای مالیاتی انجام داده‌ایم و به همین دلیل یک میلیون و پانصد هزار اظهارنامه جدید مالیاتی دریافت کردیم.

منظور با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی در مرحله تخست باید هزینه‌های جاری دولت و در مراحل بعدی تمام بودجه را تامین کند، تصریح کرد: درآمدهای مالیاتی اهداف اداره امور جاری کشور را به سرانجام می‌رساند و به همین دلیل باید درآمدهای نفت به عنوان یک ثروت بین نسلی و ملی انباشته شود تا برای اجرای پروژه‌ها از طریق بخش‌های غیردولتی مورد استفاده قرار بگیرد و با ایجاد بازدهی درآمدزایی کند.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش شود منبع تامین مالی دولت مالیات باشد، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد این ظرفیت برای کشور مهیا است و اگر شکاف مالیاتی با کاهش فاصله مالیات وصول شده و قابل وصول انجام شود شرایط برای رسیدن به این هدف آماده می‌شود.

رییس سازمان مالیاتی با بیان اینکه یکی از مشکلات پولشویی است، تاکید کرد: این اقدامات نظم پولی را بر هم می‌زند و موجب فرار سرمایه از کشور می‌شود که در نتیجه کاهش ارزش پولی را نیز به همراه دارد، البته سازوکارهایی بر اساس داده‌های فناوری اطلاعات برای شناسایی کد فروش‌ها و شرکت‌های سوری ایجاد شده است که با استفاده از ظرفیت آن می‌توان تا ۸۰ درصد کد فروش‌ها را شناسایی و شرکت‌های سوری را پیدا کرد.

۵۲۰ هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی معرفی شد

منظور با اشاره به اینکه بخش مستغلات ظرفیت بالایی برای درآمدهای مالیاتی دارند، بیان کرد: این حوزه سهم قابل توجهی از مالیات را در خود دارد؛ اما اجرای آن به دلایل مختلف با مشکلات فراوانی همراه است.

وی در خصوص ناموفق بودن طرح مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار داشت: سازمان مالیاتی در این بخش مقصر نیست؛ زیرا با وجود استفاده از تمام ظرفیت موجود اما اطلاعات دریافتی کامل و صحیح نبوده است؛ بر اساس آمار اعلام شده تا به امروز ۵۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده، اما تاکنون اعتراض به ۲۱۶ هزار فقره از آن وارد و اطلاعات نادرست بوده است به همین دلیل نیاز به اصلاح قوانین آن وجود دارد.

به گفته رییس سازمان امور مالیاتی، سهم مشاغل از سبد مالیات کشور ۶ درصد و حقوق و دستمزد ۱۲ درصد بوده و فقط چهار میلیون و ۴۵۰ هزار اظهارنامه مشاغل ارائه شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.