کد مطلب: ۷۳۶۰۳۳

رشد ۲۲۰ درصدی صدور مجوز مشاغل خانگی

رشد 220 درصدی صدور مجوز مشاغل خانگی

دولت سیزدهم در راستای حمایت از مشاغل و کسب و کارها در سال 1401 مجوز حدود 120 هزار شغل خانگی را صادر کرده است. 

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت سیزدهم در راستای حمایت از مشاغل و کسب و کارها در سال 1401 مجوز حدود 120 هزار شغل خانگی را صادر کرده است.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر کار از صدور بیش از ۱۲۰ هزار مجوز مشاغل خانگی از ابتدای امسال تا امروز خبرداد.
محمود کریمی بیرانوند معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی اقدامات تحولی دولت سیزدهم در حوزه مانع زدایی و حمایت از کسب و کار‌ها بحث آنی کردن صدور مجوزهای کسب و کار مربوط به حوزه مشاغل خانگی است.

وی افزود: اکنون ۲۶ دستگاه در حوزه مشاغل خانگی در حال فعالیت هستند که بیش از ۹۵ درصد مجوز‌های مشاغل خانگی به صورت آنی صادر می‌شوند یعنی متقاضی با مراجعه به درگاه مجوز‌های کسب و کار وزارت اقتصاد و انتخاب رشته فعالیت‏ می تواند پرینت مجوز خود را بگیرد و کار خود را آغاز کند.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه با انجام این کار مانع بزرگی در مسیر توسعه مشاغل خانگی برداشته شد گفت: از ابتدای امسال تا امروز حدود ۱۲۰ هزار مجوز در این بازه زمانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۶ هزار مجوز بوده بیش از ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

آمار مشاغل خانگی

وی گفت: این افزایش آمار نشان می‌دهد مردم طالب فعالیت در خانه بودند، اما مشکل مجوز داشتند و اکنون با آنی شدن صدور مجوز مشاغل خانگی مردم می‌توانند از فهرست ۶۲۵ رشته‌ای مشاغل خانگی انتخاب و تولید در خانه را آغاز کنند.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دو مدل مجوز مشاغل خانکی وجود دارد گفت: یک مدل مستقل هستند که بیش از ۹۰ درصد مجوز‌ها را شامل می‌شود و مدل دیگر پشتیبان اصل یعنی شخصی کسب‌وکار‌ها را تحت مدیریت خود قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: یکسری مجوز مشاغل خانگی داریم که مربوط به حوزه تولیدات خانگی هستند و نیاز به تایید سازمان غذا و دارو دارند مانند مجوزهایی که در خانه می‌خواهند تولید خوراکی یا آشامیدنی و امثال اینها داشته باشند این مجوزها نیاز به تاییده سازمان غذا و دارو دارند و جلسات مختلفی برگزار شده تا بتوانیم مشکل صدور آنی ۵ درصد باقی مجوز ها را حل کنیم.

کریمی بیرانوند گفت: همکاران در سازمان غذا و دارو نکته به حقی دارند که می‌گویند تاکید ما برای جلوگیری از اتفاقات برای سلامت مردم است که با توجه به این موضوع گفته شده استعلامات از سازمان غذا و دارو در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.

وی ضمن بیان اینکه این ۳۱ مجوز جزو پر مخاطب‌ترین مجوز‌های ما هستند گفت: حدود ۷۰ درصد متقاضیان مشاغل خانگی بانوان هستند و ۵۰درصد زنان سرپرست خانوار هستند.

مدت زمان صدور مجوز مشاغل خانگی

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پرانتقاد‌ترین مجوز‌های ما در حوزه مشاغل خانگی ۳۱ مجوزی است که به صورت آنی صادر نمی‌شود گفت: شنیده شده ۶ تا ۸ ماه صدور مجوز این ۳۱ رشته طول کشیده که امیدواریم با اتفاقات جدید این بازه زمانی را به زیر ۲۰ روز برسانیم.

وی در خصوص مجوزهای کاریابی اظهار کرد: سرعت صدور مجوزهای کاریابی‌های داخلی در داخل کشور به ۱۰ روز کاری رسیده گفت: در صورتی که پاسخ به درخواست مجوز کاریابی بیشتر از ۱۰ روز زمان ببرد سامانه به صورت خودکار مجوز را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

کریمی بیرانوند با اشاره به جلسه اخیر ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: مصوبه ۱۴ جلسه اخیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تاکید دارد اعطای اینماد به دارندگان مجوز مشاغل خانگی بدون نیاز به پروانه کسب امکان پذیر است که این موضوع با همکاری وزارت صمت اتفاق افتاد و دیگر مصوبه این است که کسانی که مجوز مشاغل خانگی دارند می توانند در سامانه فروش طراحی شده که هیچ تصدی‌گری انجام نمی‌شود فعالیت‌کنند و این سامانه که مربوط به وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی است و بهره برداران بخش خصوصی است.

وی در خصوص راه اندازی بازارچه‌های مشاغل خانگی گفت: در ۹ ماه اخیر در ۶ استان بازارچه‌های فیزیکی مشاغل خانگی توسعه پیدا کرده است و تا پایان سال ۵ بازارچه دیگر افتتاح خواهد شد.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان اظهار کرد : تمام تلاش ما در حوزه مشاغل خانگی بالابردن سرعت و دقت است و با اقدامات انجام شده بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ بالاترین مبلغ ابلاغی برای مشاغل خانگی که ۳ هزار میلیارد تومان است برای اولین سال تصویب کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.